ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

“Людям як повітка, а мені як квітка”: тематика та джерела політичних новин у стрічках черкаських онлайн-медіа

26.06.2019, 16:07
Денис Іванов

Не за горами вибори, і, судячи з контенту черкаських онлайнових ЗМІ, цим питанням наразі переймаються лише політики місцевого масштабу, та й ті не дуже.

За усталеною логікою речей будь-яка виборча кампанія мала б бути “золотою порою” для медіа. Принаймні ситуація сприятлива. З одного боку, майбутні народні обранці (як чинні, так і претенденти), що прагнуть довести свою компетентність і привабливість для виборців. А з іншого – електорат (чи то пак читачі), спраглий до об’єктивної та неупередженої інформації про своїх потенційних представників. Утім, реалії виглядають дещо інакше.

Що і як ми аналізували?

Які  політичні теми домінують в онлайн-медіа нашого регіону та на які джерела спираються журналісти під час створення цього контенту, аналізували експерти Інституту масової інформації в межах моніторингу політичних новин у стрічках провідних черкаських онлайн-медіа.

Для аналізу новинних стрічок було відібрано п’ятірку найбільш відвідуваних місцевих новинних ресурсів: “Вичерпно”“Zmi.ck.ua”“Інфоміст”“Прочерк” та “Нова Доба”. До моніторингу було взято по 50 новин підряд на кожному зі згадуваних сайтів починаючи з 9:00 години ранку 3 червня. Матеріали з інших рубрик цих медіамайданчиків до уваги не бралися.

Метою моніторингу новинних стрічок провідних інформаційних ресурсів Черкащини, проведеного фахівцями ІМІ, було: визначити кількість, тематичний і джерельний склад політичних новин у місцевих інтернет-медіа.

Кількість та якість

Політичні новини посідають чільне місце в загальному масиві досліджуваного контенту. Загальна їхня кількість становить 37 із 250, або 14,8%. А от увага досліджуваних ЗМІ до політичних новин розподілена була нерівномірно.

Так, беззастережним лідером за їхньою кількістю стало видання “Вичерпно” — понад 40% усіх оприлюднених політичних новин (15 із 37). Другу сходинку цього посіло видання “Прочерк” з майже 32,5% масиву політичних новин (12 із 37), третя позиція належить Zmi.ck.ua, яке оприлюднило майже 11% згаданого контенту (чотири з 37). Умовне четверте місце поділили між собою “Інфоміст” та “Нова Доба” — по три політичних новини, або 8% загальної кількості політичних новин.

Щодо джерел досліджуваного контенту, то їх було розподілено на сім груп: “власні новини”, “соціальні мережі”, “повідомлення з офіційних сайтів”, “повідомлення інших ЗМІ”, “повідомлення пресслужб”, “без джерел” та “інше”. Так, найбільше серед контенту було власних новин — 48,65% (20 новин). На повідомлення пресслужб спиралися у 24,3%  або дев’ять новин, соціальні мережі — в 13,5%,  або п’ять новинах, повідомлення з офіційних сайтів — 5,4% (дві новини), інших ЗМІ — 5,4% (дві новини). Без джерел була опублікована лише одна новина.

65103130_322379178690352_5591342439165067264_n

Власне і запозичене

Лідерство з продукування власних політичних новин також належить виданню “Вичерпно” — 53,3%, або вісім новин із 15 ("На окрузі чекають не людину, а грошовий мішок…"). Ще 20% (три з 15) оприлюднених ресурсом політичних новин ґрунтуються на повідомленнях пресслужб ("Експерти ЄС навчали черкасців особливостям розроблення плану управління відходами"). 13,5%, або дві політичні новини, у стрічці “Вичерпно” було взято із соціальних мереж ("Буде найкращим в Україні…"), ще по одній  вони оприлюднили, спираючись на повідомлення інших ЗМІ ("Зірковий черкащанин потролив Володимира Зеленського") та офіційних сайтів ("Стало відомо, хто очолив окружні виборчі комісії на Черкащині").

До власних новин належать три чверті  політичних новин (75%, або три з чотирьох) на Zmi.ck.ua ("Черкаські депутати заговорили про проїзд за 4 грн у тролейбусах через різницю в тарифі"). В одній новині джерелом мали соціальні мережі ("Черкащани можуть заробити гроші якщо зафіксують підкуп виборців").

Рівно половину всіх оприлюднених політичних новин (50%, або шість новин із 12) сайту “Прочерк” було створено журналістами ("Черкаська міська рада внесла зміни в програму співфінансування ОСББ"). Майже 17% (дві з 12) новин базувалися на соцмережах ("Бондаренко похвалився бульварною алеєю на Пастерівській"). Ще по одній політичній новині ґрунтувались на повідомленнях: офіційних сайтів ("Хто очолив окружні виборчі комісії на Черкащині"), інших ЗМІ ("Депутатів зібрати буде складно, – мер просить максимально попрацювати завтра"), пресслужб ("В ОДА обговорили перспективи розвитку річкового транспорту") – або публікувалися без зазначення джерела ("На Черкащині відзначають 100-річчя Івана Лутака. Вельбівець сказав, що з нього треба брати приклад").

Видання “Інфоміст” саме створило новину "Депутат просить винести догану начальнику управління інспектування", ще дві з трьох були створені за повідомленнями пресслужб ("Робототехніки Черкащини повернулися з нагородами ХI Всеукраїнського фестивалю ROBOTICA 2019").

Усі 100% політичних новин, оприлюднених сайтом “Нова Доба” (три із трьох), базувалися на повідомленнях пресслужб, як, наприклад, у новині "Міська влада придбала для Черкаської міської дитячої лікарні нове обладнання".

64979531_828182847565527_2139356564853620736_n

“Герої”: справжні та випадкові

Тематика ”герої” політичних новин місцевих онлайнових ЗМІ Черкащини цілком вписується в українське прислів’я “Людям як повітка, а мені як квітка”. Абсолютна більшість політичних новин (54%, або 20 новин) у стрічках присвячена саме місцевим політикам. Новини органів державної влади посідають друге місце серед тем політичних новин — їх більше ніж п’ята частина (21,6%, або вісім новин). Ще понад 16%, або шість новин про політику, присвячені органам місцевого самоврядування та дотичним до них особам. На цьому тлі всього по дві новини, або 5,4%, відповідно про політиків загальноукраїнського рівня та політичні партії і їхні осередки виглядають явищем епізодичним.

До речі, суворо кажучи, новини, присвячені партіям та їхнім осередкам, згадують їх лише побіжно, у контексті інформування про сформовані виборчі комісії та їхніх голів ("Хто очолив окружні виборчі комісії на Черкащині). До того ж обидві новини, по суті, є одним і тим самим текстом, джерелом для якого слугував сайт ЦВК.

З новин про політиків загальноукраїнського рівня лише одна — іміджева публікація нардепа-мажоритарника ("На Золотоніщині встановили новий спортивно-ігровий комплекс"), інша ж згадує чинного Президента лише побіжно ("Зірковий черкащанин потролив Володимира Зеленського"). Обидві названі новини розміщені на одному й тому самому ресурсі (“Вичерпно”).

Загалом тематика політичних новин в окремих виданнях виглядає так:

65055457_484089849064135_2177143880397357056_n

Найбільшу кількість публікацій про місцевих політиків у своїй новинній стрічці розмістив сайт “Прочерк”. Їм присвячено 75%, або дев’ять із 12 всіх політичних новин протягом моніторингового періоду (наприклад: "На запитання щодо діяльності Косяка мер каже, що рухається в правильному напрямку"). Водночас тільки дві новини із 12 висвітлюють діяльність органів державної влади, як, приміром, тут: "В ОДА обговорили перспективи розвитку річкового транспорту". Ще одна новина опосередковано присвячена політичним партіям: "Хто очолив окружні виборчі комісії на Черкащині".

Другу позицію за числом новин про діяльність місцевої влади посідає видання “Вичерпно”. Таких публікацій у стрічці видання понад 53%, або вісім з 15 (наприклад: "Із підрядника, який не виконав обіцяні ремонтні роботи в шкільному спортзалі, стягнуть 500 тис. грн"). Ще 20%, або три із 15, політичних новин — про органи державної влади. Тільки дві новини присвячені політикам загальноукраїнського рівня (наприклад: "Зірковий черкащанин потролив Володимира Зеленського спортивно-ігровий комплекс"). Діяльності органів місцевої влади ("Із підрядника, який не виконав обіцяні ремонтні роботи в шкільному спортзалі, стягнуть 500 тис. грн") та політичних партій ("Стало відомо, хто очолив окружні виборчі комісії на Черкащині") видання присвятило по одній новині.

Zmi.ck.ua посідає третю сходинку за кількістю політичних новин, у яких фігурують місцеві політики. Три з чотирьох новин присвячені саме їм ("Черкаські депутати заговорили про проїзд за 4 грн у тролейбусах через різницю у тарифі"). Ще в одній новині місцева влада ("Понад 6 млн грн на кардіоцентр та додаткові 8 млн грн на тролейбуси: в Черкасах внесли зміни до бюджету").

У виданнях “Інфоміст” і “Нова Доба” ситуація з “героями” політичних новин тотожна. По третині загальної кількості їхнього політичного контенту висвітлюють діяльність органів державної влади. Відповідно, решта дві третини політичних новин кожного з інформаційних ресурсів присвячені органам місцевої влади.

Денис Іванов, регіональний представник ІМІ в Черкаській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!