ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Хто сказав – того і згадки: у запорізьких медіа головний експерт – очільник ОВА, а жінок фактично не чутно

Нещодавно в Запорізькій області з’явився новий очільник обласної військової адміністрації. Іван Федоров, по суті, суміщає цю посаду зі статусом мера нині окупованого Мелітополя. Після окупації Мелітополя російськими загарбниками він провів у них у полоні близько тижня. Тоді, у березні 2022 року, щоб домогтися звільнення захоплених росіянами мерів Мелітополя і Дніпрорудного Запорізької області, перемовини велися на найвищому міжнародному рівні. Звільнення Федорова, включно з телефонною розмовою з президентом Зеленським, висвітлювали багато національних і локальних медіа. Після цього Федоров отримав орден "За мужність" ІІІ ступеня за те, що не став співпрацювати з окупантами. Федоров став дуже публічною і відомою особою, беручи участь у багатьох важливих, представницьких зустрічах у всьому світі. Наприклад, таких, як вручення українському народу Премії ім. Сахарова.

Іван Федоров серед іншого відомий також своїм широким спектром коментарів на найрізноманітніші теми. Ще до призначення на посаду він коментував багато подій про тимчасово окупований Мелітополь, інші міста області, війну, інформацію про окупантів і багато чого іншого. Іноді його коментарі були єдиним джерелом інформації, яку не завжди можна було верифікувати. Втім, медіа національного і локального масштабу повсюдно використовували коментарі Івана Федорова. Наразі в нього офіційний статус очільника Запорізької області. Його численні коментарі й більш-менш відкритість – добра підмога журналістам в отриманні інформації. Втім, те, що саме Федоров активно почав коментувати фактично всі теми, які підпорядковуються ОВА, серйозно впливає на гендерний баланс експерток і експертів у новинах. Так, за період гендерного моніторингу, який ІМІ проводив з 5 лютого 2024 року*, тільки 15% згадок у новинах були експертними коментарями жінок. Героїнь у новинах запорізьких онлайн-медіа було вдвічі більше – 30%, утім цей показник радше тільки підкреслює гендерний дисбаланс у запорізьких онлайн-медіа. 

Найбільше експерток і героїнь до матеріалів залучали сайти "ЗаБор" (21 згадка жінок як експерток і героїнь) і 061.ua (17 згадок). Найменше  таких згадок у новинах було на сайті "Вгородє" (дев'ять згадок загалом). Утім, на цьому сайті взагалі публікується небагато новин і більшість із них безособові. Що стосується інших сайтів, то варто зауважити, що люди в інших матеріалах – статтях, інтерв’ю, репортажах, які створюють журналісти видань, – присутні, однак у новинах їх стає дедалі менше.

Тож, якщо знову згадати про Івана Федорова, який очолив ЗОВА буквально за день до початку цього моніторингу, саме він і став головним експертом з великої кількості тематик. Пов’язане це було і з його брифінгом, який він дав з нагоди свого призначення, і з його багатополярністю в коментуванні різних тем. У досліджуваний період він виступав експертом у коментуванні подій, пов’язаних з війноюокупованими територіямиекономікою, політикоюсоціальною тематикою, зокрема, освітою і не тільки.

Взагалі ж тему війни в запорізьких новинах коментували 90% експертів. Ще більше, 91%, їх було в політиці. Власне, майже всі теми, які стосувались економіки (87% експертів) і навіть суспільної тематики (87%) також коментували чоловіки. Найбільше, 40%, експерток із загальної кількості згадок ми зафіксували лише в соціальній тематиці. Але це лише шість експерток з чотирнадцяти, які взагалі щось коментували.

Зауважимо, що у 2020 і 2021 довоєнних роках кількість експерток у запорізьких новинах коливалася в межах 29–30% загального числа згадок у новинах чоловіків і жінок. Тобто в період війни їх стало більш ніж удвічі менше.

А от відсоток героїнь у запорізьких новинах залишився стабільним. І до повномасштабної війни, і під час її кількість згадок про жінок у запорізьких онлайн-медіа не перевищує 30%. Цього року найбільше жінок-героїнь було в кримінальній тематиці (38% згадок у кримінальних новинах було саме про жінок) і суспільній тематиці (34% героїнь). До війни, зокрема 2021 року, у кримінальній тематиці було трохи менше, 34%, згадок про жінок-героїнь. Тож ця тенденція залишається сталою, як і те, що в кримінальних новинах ролі жінок і чоловіків традиційно розподіляються на потерпілих від злочинів, жертв і тих, хто ці злочини скоює. Щоправда, якщо говорити про героїнь кримінальних новин під час війни, то повномасштабне вторгнення створило нові категорії злочинців, які вже звично (хоча це й дуже погано) зустрічаються в новинах, – колаборантів і колаборанток. І в цій категорії є як жінки, так і чоловіки

26% згадок про жінок – у тематиці війни. Тут і новини про життя сім’ї в окупації, яка змогла виїхати, і про жінок, які зрадили Україну, про загиблих через ракетні обстріли росіян, про підтримку військових з боку авторки та ведучої YouTube-каналу RAMINA Раміни Есхакзай. Водночас велика кількість новин з чоловіками в тематиці війни стосується загиблих героїв і вшанування їхньої пам’яті. І це є загальною тенденцією по усіх українських регіонах.

Безособовість новин, а також невелика кількість новин на теми культури, спорту, здоров’я і розважальних новин теж корелюється з кількістю героїнь і героїв у цих матеріалах. Зауважимо, що зовсім не було героїв і героїнь у соціальній тематиці, притому що в цій темі було 15 експертів і експерток.
З хороших тенденцій: запорізькі онлайн-медіа, які перейшли на українську, дедалі більше використовують фемінітиви. Щоправда, не всі й не всюди, але точно можна сказати, що їхня кількість у новинах збільшується. Впливає на це і використання фемінітивів у пресрелізах. Наприклад, навіть ті медіа, які не використовують фемінітивів, у новині про затримання інженерки оборонного заводу, що була агенткою російського ФСБ, використали їх повсюдно разом зі словами "інженерка-технологиня" і "посадовиця відділу".

Ще одна хороша тенденція: під час моніторингу ми побачили тільки один приклад використання стереотипної риторики щодо жінок та, власне, і чоловіків. Йдеться про комерційну джинсу до Дня закоханих, опубліковану на сайті "Вгородє" "Здивуй свою кохану на день закоханих найсмачнішими коктейлями". По суті, замовники матеріалу рекомендували чоловікам напоїти своїх коханих спиртним, щоб подарувати "незабутні емоції своїй коханій на свято Закоханих" і гарантувати "посмішку на обличчі коханої". А ще вони впевнені, що оригінальні коктейлі, приготовані власноруч, спонукатимуть жінку "пам’ятати про подарунок довго та розповідати своїм подругам про незабутній вечір, який їй влаштував коханий".

Утім, такі тексти радше виняток із правил. Однак правилом для запорізьких медіа поки залишається залучати до новин мінімальну кількість експерток і приглушувати голос жінок. І це погано.

*Гендерний моніторинг проводився з 5 лютого в таких онлайн-медіа: 061.ua, Перший Запорізький, ЗаБор, Акцент, Вгородє. Аналізувалися по 50 новин з кожного медіа (всього – 250 новин), щоб з’ясувати кількість експерток / експертів, героїнь / героїв у новинах, їхній тематичний розподіл, а також зафіксувати наявність сексизмів і стереотипів щодо жінок і чоловіків. Аналізувалися тільки новини (не аналізувалися статті, розслідування, репортажі, інтерв’ю тощо).

Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!