Хлинути, ринути, сунути, перти: про що і як пишуть тернопільські медіа
У п’яти найпопулярніших онлайн-медіа Тернопільщини найчастіше пишуть про загиблих на війні, ДТП, надзвичайні події та кримінал. Причому найбільш емоційно забарвленими новинами є прогнози погоди й інформація про курси валют. Такими є результати моніторингу, проведеного 12–16 червня регіональною представницею Інституту масової інформації. Всього проаналізували 459 матеріалів на сайтах "0352.ua", "20 хвилин / RIA+", "Галас", "Номер 1 / Перший онлайн" та "Терміново". Торік ми також перевіряли ці ж медіа щодо тематики їхніх матеріалів.
Війна, ДТП, кримінал і повідомлення від ДСНС
Новинні стрічки проаналізованих сайтів за тематикою майже ідентичні. Єдина відмінність – це кількість матеріалів. Якщо в "Терміново" за вказаний період були дні, коли на сайті розміщували п'ять-шість новин на день, то в 0352.ua щодня в середньому кількість новин наближається до 40. Відповідно, найпопулярніші теми – кримінал, ДТП, надзвичайні новини та повідомлення про загиблих військових – у процентному співвідношенні на кожному з цих ресурсів різнитимуться. У когось ледь не всю стрічку наповнено такою інформацією від пресслужб поліції та ДСНС, а в когось її розбавлено іншими новинами.
Що точно можна сказати: інформації про загибель військових подають усі проаналізовані медіа. Зазвичай беруть їх на фейсбук-сторінках ОТГ чи на сайтах міських рад: "Двох Героїв на фронті втратила Скалатська громада", "Покинув університет і пішов захищати Україну": загинув 22-річний захисник із Заліщицької громади".
Авторських матеріалів на такі теми вже зазвичай не трапляється – таке собі можуть дозволити хіба телевізійники, але не просто сайти.
Залишаються актуальними для регіону і новини про УПЦ. Так, за проаналізований період був авторський матеріал "20 хвилин / RIA+" про те, що "У Борщеві вийшли на акцію протесту проти моспатріархату. Віряни лякають Божою карою". Крім цього, на сайтах були рерайти про те, що "Суд зобов’язав УПЦ МП повернути Миколаївський собор на Тернопільщині заповіднику".
Що ж до важливих всеукраїнських новин, то, наприклад, про каховську трагедію вже за тиждень після неї в згаданих виданнях майже не писали. Якщо й були новини, так чи інакше пов’язані з підривом ГЕС, то це, наприклад, були рерайти з допису у фейсбуці про те, як представники УГКЦ надіслали на Херсонщину питну воду: "Воду із Зарваниці відправили для жителів Херсонщини", "За ніч зібрали кошти на 16 тисяч пляшок води із Зарваниці для мешканців Херсонщини" – ці з прив’язуванням до регіону. На сайті "0352.ua", де часто беруть всеукраїнські новини, які точно наберуть переглядів, таких повідомлень було більше: починаючи від фотофакту, який вигляд водосховище має після підриву, й "Старовинні артефакти і людські черепи: у Мережі поширюють знахідки з Каховського водосховища після підриву окупантами" до "Врятований в Херсоні мейн-кун став справжньою зіркою соцмереж: як склалась подальша доля кота-гіганта (ФОТО)". На "Галасі", "Терміново" та "Номер 1 / Перший онлайн" новин про Каховську ГЕС за аналізований період не було.
Суцільні рерайти та копіпасти без перелінкувань
Якщо аналізувати стрічки сайтів щодо авторських матеріалів, то тут можна відзначити хіба редакцію "20 хвилин / RIA+", у стрічці в них є не лише рерайти повідомлень пресслужб та чиїхось дописів у фейсбуці. Колектив також створює авторський контент.
У проаналізованих матеріалах на сайті "Терміново" теж трапився начебто авторський текст із заголовком "До Кременецької лікарні не їздять маршрутки: ми з’ясували чому". Однак хто саме телефонував до міськради Кременця, хто коментував – невідомо. Тому тут хіба плюс за те, що хоча б спробували зреагувати на інфопривід.
Решта три сайти зазвичай перебиваються рерайтами та копіпастами. А зважаючи на те, що й не завжди вказують, чи це вони брали коментар, чи просто скопіювали його з допису у фейсбуці, розібратися з унікальністю тексту важко.
Це, до речі, "мода" багатьох тернопільських новинних ресурсів – не давати активних посилань на першоджерело, якщо інформацію беруть у пресслужб (поліції, прокуратури, ДСНС чи на сайті судових реєстрів). Натомість якщо новину копіюють у колег, то лінк на ресурс все ж ставлять. Тут варто зазначити, що у "20 хвилин" лінки є майже в усіх посиланнях на першоджерела. Якщо десь і бракує, то, найімовірніше, це суто механічна помилка людини, яка того дня була на стрічці.
Неналежно маркована реклама
Ще однією характеристикою проаналізованих ресурсів є те, що не всі вони маркують відверто рекламні тексти. Наприклад, у "Терміново" такі матеріали мають плашку "Промо", яку, щоправда, видно, лише коли відкриваєш весь матеріал. У 0352.ua маркування, очевидно, залежить від редакторів: раз рекламні тексти йдуть у категорію "Новини компаній", раз – у "Суспільство", раз – у "Партнерський матеріал".
У "20 хвилин / RIA+" такі тексти потрапляють до рубрики "Новини компаній". У "Номер 1 / Перший онлайн" маркування немає. У "Галасі" за проаналізований період рекламних текстів не зустріли.
Що цікаво, на трьох сайтах без жодних позначок про політичну рекламу з’явився текст про голову облради Михайла Головка, який возив однопартійці до Києва 60 тисяч зібраних підписів проти Московського патріархату. Здавалося б, можливо, це така важлива новина, що редактори новинних стрічок самі зініціювали й поставили її на сайтах? Тільки тексти в усіх трьох (0352.ua, "Номер 1 / Перший онлайн" та "Терміново") – один в один як інформація на сайті облради, що вказує на ознаки замовності цих текстів.
Апокаліптичні прогнози погоди та курси валют
Вище ми вже зазначали, що новинні стрічки в більшості ресурсів мало чим відрізняються, оскільки зазвичай складені з рерайтів. Тож у гонитві за переглядами в хід ідуть різні методи, наприклад "родзинки" в заголовках, часто з порушеннями професійних стандартів. Так, наприклад, у "Номер 1 / Перший онлайн" у заголовках можна зустріти формулювання "горе-батько" чи "злодійкуватий зек". Але чи не найбільш "креативно" підходять до роботи на сайті "0352.ua". Судячи з того, що новини про курс валют та погоду майже завжди в них у топах, їхній метод працює на 100%. Редактори тут вправляються в красномовстві – в заголовках щоразу йде нагнітання до максимального. Водночас заголовок подають як чиюсь цитату, у лапках, хоча в тілі тексту немає таких слів. Та й сама інформація може кардинально відрізнятися від того, що обіцяють у заголовку.
Наприклад, у матеріалі "Курс валют різко змінився, долар приголомшить всіх в Україні”: експерти сказали, чи слід мчати в обмінники" читаємо, що "готівковий курс гривні до долара в банківських обмінниках Києва сьогодні, 12 червня, залишився на рівні попереднього показника – 37,30 грн/дол. Щодо євро курс гривні сьогодні послабився на 5 копійок". В усі наступні дні читачів далі тримають у напрузі: "Долар приголомшив всіх українців, такого курсу валют ніхто не чекав": експерти сказали, чи треба терміново бігти в обмінники"; "Долар здатен приголомшити українців вже скоро, названо червону межу для курсу валют": експерти сказали, чого чекати в обмінниках України"; "Долар зробив ривок, курс валют раптово змінився": експерти сказали про ситуацію в обмінниках України"; "Долар рухається до психологічної межі, валюта очікує на фінальне рішення": експерти сказали, чого чекати від курсу валют". Хоча в ті дні жодних різких змін у курсах валют не було.
Ще одна благодатна тема, яку, як видно, масово читають на сайті, – прогноз погоди. І не дивно, адже заголовки там у стилі не то провидиці Ванги, не то авторів літописів. Водночас не факт, що прогноз насправді стосується конкретно Тернопільщини. Однак грози в заголовках відрізняються лише потужністю епітетів і обов’язково бувають або жахливими, або лютими, або вражаючими, або масштабними, або ж навіть тотальними. Вони можуть хлинути, ринути, сунути, перти й накривати регіони. Підсилюють ефект "шаленство стихії" та "колосальна сила". Все це знову подано наче цитата, якої в тексті новини, звісно ж, немає. Наприклад, у новині із заголовком "Люта гроза рине на ці області України з несамовитою силою, шалена негода накриє ці регіони на вихідні": синоптики про дощ і погоду" в тексті йдеться про те, що "16–19 червня в західних областях вночі буде без опадів, вдень місцями короткочасні дощі, грози". Хоча інтрига в заголовку обіцяла ледь не кінець світу. Тут варто зауважити, що вже кілька років поспіль ресурс "0352.ua" має найбільше переглядів серед усіх сайтів Тернопільщини. Що ж, з такими заголовками…
Що варто зауважити за підсумками. Порівнюючи з минулим роком, майже зникли тексти про внутрішньо переміщених людей, які оселилися в регіоні. Принаймні за проаналізований період. Водночас кримінальні новини багато в кого вже починають поступатися інформаціям про загиблих у повномасштабній війні Росії проти України. І тут важко зрозуміти логіку окремих ресурсів: бо або вже давати інформацію про кожного, або не давати її взагалі. Однак, як показує аналіз, окремі видання дають ці інформації через раз. Це, звісно, внутрішня редакційна політика, однак тоді це більше схоже не на шану загиблим, а просто на збір переглядів, коли бракує новин.
Крім того, що авторських текстів мінімум, все ж варто зауважити, що йдеться про найпопулярніші ресурси області. Тому важко заплющити очі на те, що в них бракує не лише аналітики, розслідувань, живих репортажів, а й банально авторських новин. Видається, що лише на окремих ресурсах робота журналістів не скотилася до одного – вигадати заголовок, а далі все працює за схемою Ctrl+C, Ctrl + V.
Ірина Небесна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Тернопільській області
Help us be even more cool!