Гра на емоціях, трохи маніпуляції, реклама казино і сексу – як подають новини полтавські пабліки
Телеграм-канали та інші інформаційні пабліки дедалі більше конкурують з новинними сайтами, подаючи новини зазвичай оперативніше, ніж останні. Протягом 10–14 липня авторка блогу проаналізувала п'ять найпопулярніших пабліків Полтави – телеграм-канали "Труха⚡️Полтава", "Дмитро Лунін / Полтавська ОДА (ОВА)", +VPLT, "Ох@@нная Полтава", фейсбук-паблік PVP.POLTAVA. Оперативність – ось головне правило, яким керуються пабліки. А от чи зважають ще й на достовірність, етику та решту базових журналістських стандартів, пропонуємо дізнатися з цього огляду.
Фейки, маніпуляції, реклама від "Труха⚡️ Полтава"
Канал Труха⚡️Полтава налічує 146 242 підписники і є в полтавському медіапросторі щонайменше останні п'ять років. Це найбільш численний та один з найпопулярніших пабліків регіону. Засновник "Трухи" – Максим Лавриненко. Наприкінці червня, до речі, він приїздив до Полтави, прогулявся Корпусним парком, сховав 500 грн у склянку для підписників каналу і записав про це відео.
Протягом аналізованого тижня "Труха⚡️Полтава" опублікував 100 публікацій. Аналізуючи контент тг-каналу, можна зробити висновок, що фішка каналу не лише в чисельності підписників, а й у тому, що ті ж підписники надсилають матеріал для контенту, який не завжди виявляється достовірним. Канал дуже полюбляє використовувати маніпулятивні ілюстрації, які здебільшого насправді не відповідають дійсності. Як-от новину про те, що на Полтавщині одна собака померла від сказу, "Труха" пише під гучним заголовком “Виявили СКАЗ у селі на Полтавщині” та ілюструє картинкою, де зображені кіт і собака, заражені сказом. Насправді ж, і про це далі йдеться в самій новині "Трухи", від сказу помер один собака, і це сталося в одному домоволодінні.
Найчастіше фейкові новини стосуються вибухів під час повітряних тривог. Так, в одній з публікацій "Труха" о 1.29 повідомляє, що отримала інформацію про вибухи в Полтаві та районі. А вже о 2.25 оновлює публікацію, додавши, що інформація не підтвердилася.
Читаючи новини "Труха⚡️Полтава", складається враження, що основне завдання каналу – вплинути на емоції підписників та налякати їх, приміром подаючи ось такі новини: "РЕАЛЬНА небезпека на пляжах Полтави". І це вже відкоригований заголовок! В оригінальному дописі замість "реальної" була "смертельна" небезпека. Далі канал пише про "загадкові бактерії". Однак, як виявилося, знайдені бактерії – це холероподібні вібріони, часті гості в річковій воді. Вібріони не є холерою або її збудником. Натомість вони можуть спричиняти спалахи й поодинокі випадки харчових токсикоінфекцій, але не є смертельними й надто небезпечними.
У гонитві за підписниками та популярністю "Труха", схоже, втратила розуміння, що може видаватися смішним, а над чим жартувати не добре. Коли в Полтаві гасили пожежу в місцевому закладі "Галя Балувана", "Труха" опублікувала фото, як працюють рятувальники з припискою "чи вижили всі вареники у "Галі Балуваній" після пожежі?".
На каналі простежується чітка позиція критики секретаря Полтавської міської ради, виконувача обов'язків міського голови Андрія Карпова. Під фото захаращених різними побутовими відходами сміттєвих баків "Труха" залишає коментар: "Карпов кайфує за кордоном, а полтавці повинні самі вирішувати питання по місту". Але ж очевидно, що сміття залишили самі полтавці, причому, як видно на фото, є великогабаритне сміття, яке не можна залишати біля звичайних сміттєвих баків, а потрібно виносити чи вивозити самостійно до спеціальних великогабаритних. Крім того, маніпулятивним є й те, що не безпосередньо Карпов відповідає за вивіз сміття, а управління ЖКГ.
Далі "Труха" постить фото покинутого будинку, що заростає деревами, і знову кидає камінь у Карпова: "Сказати, що це повний п*здець – нічого не сказати. Чому Карпов і його підстилки не бачать реальних проблем у місті?". Варто зауважити, будівля, про яку йдеться, щороку заростала деревами ще за керівництва мера Олександра Мамая. На цю публікацію "Трухи" відреагував Андрій Карпов, зауважив про справедливі коментарі, які писали користувачі про те, що будівля, дійсно, заростає хащами давно. На що "Труха" відповіла в притаманній пабліку манері, мовляв, все одно то відповідальність Карпова.
Також тг-канал кишить рекламою "Космолоту". За останні кілька тижнів можна налічити не менш ніж чотири оголошення про легкий виграш. Подібні публікації позначені як реклама і їх публікували періодично щонайменше протягом поточного року. Також рекламують канал "Секрети задоволення", пропонуючи стати чемпіоном світу в сексі. За період моніторингу авторка блогу зафіксувала дві такі рекламні публікації.
11 липня, відколи почала діяти в Україні заборона на продаж аромасигарет та рідин, "Труха⚡️Полтава" інформує про це з притаманною каналу іронічною манерою "любителі "посмоктати" зараз сидять у депресії". А вже наступною публікацією того ж дня рекламує такі сигарети.
Канал начальника Полтавської ОВА – другий за популярністю
Канал Дмитро Лунін / Полтавська ОДА (ОВА) – другий за кількістю підписників у Полтаві, налічує 124 тисячі 755 підписників. Це офіційний канал начальника Полтавської ОВА Дмитра Луніна, він заснований для достовірної комунікації та офіційних повідомлень обласної влади на початку повномасштабної війни.
З початку повномасштабного російського вторгнення канал слугував здебільшого для сповіщень про повітряну тривогу, оперативних публікацій про ситуацію в регіоні та в країні загалом. Зараз на каналі начальника Полтавської ОВА здебільшого публікують офіційну інформацію та новини області. Комунікаційники Луніна намагаються створити позитивні новини. Є традиційні рубрики, наприклад "Три добрі новини для вечора понеділка", "Три добрі новини на цей вечір". Обов'язково є репости з каналу Президента України, повідомлення про стрільби тощо.
За період оглядового тижня на каналі було опубліковано 22 новини. Підсумовуючи проаналізовані пости, можна зробити висновок, що наразі канал посадовця має на меті створити картинку зразкового регіону, в якому немає особливих проблем.
Місцеві новини й красиві фото Полтави – контент тг-каналу PVP.POLTAVA
Третє місце за кількістю підписників у Полтаві посідає місцевий анонімний паблік у фейсбуці PVP.POLTAVA – 72 тисячі читачів. Адміністрація пабліку характеризує його як найпопулярніший паблік у місті. Його створено 2016 року. Також є однойменний паблік у телеграмі, але з меншою кількістю підписників – 68 тисяч. Паблік можна назвати, попри анонімність, достовірним джерелом місцевих новин. За роки існування за ним не було помічено відвертих маніпуляцій, фейків. Навпаки, PVP.POLTAVA намагається достовірно розповідати про події міста та надавати оперативні пояснення, в разі необхідності доповнювати свої новини. Паблік часто використовує "витяжки" з новин місцевих ЗМІ та обов'язково підписує авторство. Збирає в користувачів мережі та публікує красиві фото Полтави. Звісно, може жартувати, але знаючи межу. Протягом 10–14 липня він зробив 30 публікацій. Усі дописи здебільшого взято з інших ресурсів, переважно місцевих медіа.
Але є кременчуцький паблік у телеграмі, який має більшу кількість підписників, і якщо говорити про регіон загалом, то третє місце за кількістю підписників варто віддати телеграм-каналу Х КРЕМЕНЧУК (114,8 тисячі підписників). Кому належить канал – невідомо. Працює давно, раніше мав назву "Х@@@й Кременчук".
Канал частенько публікує з гіперпосиланнями матеріали місцевої "Кременчуцької газети". Також публікує інформацію з інших офіційних ресурсів, таких як Полтавська ОВА, ГУ Нацполіції в Полтавській області.
Читаючи пости на каналі, відразу стає зрозумілим, що з висловлюваннями адміни не церемоняться та на весь, ймовірно, лексикон використовують оцінні судження. За досліджуваний період канал випустив 115 дописів. Контент – багато місцевих дрібних новин: ДТП, крадіжки, фотофакти про стихійні смітники, відео з магазинів, де кременчужан відмовляються обслуговувати державною українською мовою, а також повідомлення про повітряну тривогу та відбій.
Рекламу не маркують, на каналі немає відповідної позначки.
Публікуючи матеріал з елементами скандальності, не завжди подають новину з точкою зору іншої сторони, як-от у цій новині про знайденого слимака в салаті в одному із закладів Кременчука. До речі, водночас за наданим фото незрозуміло, де стався інцидент.
Новини й фотофакти
Телеграм-канал +VPLT налічує 15,9 тисячі користувачів і є одним з найпопулярніших у Полтаві. Кому належить канал – невідомо, але відомо, що він працює в медіапросторі з 2017 року. Позиціює себе як інфорозважальний канал. Основний контент – фотофакти, які нерідко стають джерелом для подальших публікацій у новинних медіях, і репости новин з місцевих ЗМІ. Тг-канал, судячи з контенту, тримає вектор на роботу повноцінного інформативного телеграм-медіа. Наприклад, коли подає відеофакт про ДТП, через деякий час оновлює допис із офіційними подробицями. Щоправда, не вказує джерела, але з контексту стає зрозуміло, що інформацію, найімовірніше, взято із сайту поліції.
Підсумовуючи, більшість каналів намагається дотримуватися правил медійної доброчесності та уникає маніпуляцій і фейків заради збільшення підписників. Чого не можна сказати про тг-канал "Труха⚡️Полтава". Попри те що телеграм-канал розганяє фейки й придумує відмазки, коли це помічають, як свідчить дослідження TEXTY.org.ua, канал отримує відзнаки. Зокрема, у червні з’явилась інформація про нагородження колективу каналу Почесною грамотою Харківської обласної державної адміністрації за "вагомий внесок у боротьбу на інформаційному фронті". Тож користувачам соціальних мереж варто рекомендувати ретельно перевіряти інформацію, яку споживають, та не нехтувати правилами медіаграмотності.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!