ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Фемінітиви є, імен – немає: що показав гендерний моніторинг новин сумських медіа

18.03.2024, 10:00
Альона Яцина
У новинах сумських онлайн-медіа кількість героїв-чоловіків більш ніж утричі перевищує кількість героїнь-жінок. Бойові дії, трагічні наслідки війни, загибель і поховання бійців – жителів Сумської області, зумовлюють переважну більшість героїв-чоловіків у новинах онлайн-медіа Сумщини. Разом з цим медіа залучають у новини майже однакову кількість експертів та експерток.

Такі результати гендерного моніторингу п’яти популярних сайтів Сумщини (Шостка.INFOДанкор онлайнСумські дебатиThe Sumy PostПанорама), який провів Інститут масової інформації з 5 до 11 лютого 2024 року включно. Протягом указаного періоду Шостка.INFO опублікувала 112 новин, Данкор онлайн – 211 новин, Сумські дебати – 274, The Sumy Post – 170. Випадковим чином для моніторингу були обрані по 50 новин цих медіа, а також усі 46 новин, які в цей період були опубліковані Панорамою. Всього проаналізовано 250 новин. Під час моніторингу вираховували кількість експерток та експертів, а також героїв та героїнь у новинах онлайн-медіа. Присутність жінок та чоловіків аналізували в таких темах: війна, політика, кримінал, медицина, економіка, соціальна сфера, культура, спорт, суспільство, шоубізнес та інше. 

Героями новин у сумських медіа частіше виступають чоловіки – 77% проти 23%. Чоловіки як герої новин найчастіше згадувались у матеріалах про війну (94% в порівнянні з жінками) та криміналі (80%). За період моніторингу в досліджуваних матеріалах опубліковано лише три новини про війну, де були героїні, – це новини про загибель та поранення жінок унаслідок обстрілів прикордонних громад та евакуації. Кількість героїв-чоловіків також більша за кількість героїнь у новинах про спорт та культуру. Однак тут різниця не така велика, як у новинах на воєнну чи кримінальну тематику, – 58% та 57% відповідно.

Кількість героїнь переважає кількість героїв у новинах про медицину і здоров'я – 60% проти 40%.

У досліджуваний період також спостерігалася більша кількість героїнь у новинах на політичну тематику (з трьох згадок дві – про жінок). Саме цього тижня відбулося відсторонення від виконання своїх обов’язків двох заступниць мера міста Суми.

Однакова кількість героїв і героїнь була в соціальній тематиці (ВПО, люди з інвалідністю, багатодітні сім’ї тощо). Слід зауважити, що, наприклад, у матеріалі про багатодітну сім’ю – переселенців, які переїхали з Есмані (перебуває під постійними обстрілами) до Шостки, жодного згадування про чоловіка (батька) немає. Проблеми з облаштуванням побуту, доглядом за дітьми подаються виключно через коментарі матері.

Різниця в кількості експертів і експерток не така велика, як між героями і героїнями, але вона також на користь чоловіків – 53% проти 47%.

Найчастіше жінки коментували кримінальну тематику (100% загальної кількості експертів та експерток у цій категорії), суспільні теми (75%) і спорт (67%). Перевага експерток у новинах на кримінальну тематику пов’язана з коментарями адвокатки відомого сумського активіста, засідання суду в кримінальній справі якого відбулося цього тижня, а також коментарями громадських активісток та волонтерок у резонансних справах. 

У рубриці "суспільство" опубліковано новини про ситуацію в інформаційному просторі прикордонних громад, де експерткою виступила представниця Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в Сумській області.

Під час дослідження в сумських медіа не зафіксовано виявів сексизму та дискримінації. Також усі медіа, новини яких були промоніторені, активно використовують фемінітиви (захисниця, волонтерка, представниця тощо).

Слід також зауважити, що сумські онлайн-медіа активно використовують пресрелізи під час підготовки новин. Водночас, навіть якщо в пресрелізах або новинах з офіційних ресурсів органів влади, поліції тощо є коментарі посадових осіб, медіа уникають прізвищ, а використовують формули на кшталт "повідомили в Сумській мерії", "повідомляє ОВА", "йдеться в повідомленні пресслужби" тощо, і це теж може впливати на гендерний дисбаланс у медіа.

Альона Яцина, регіональна представниця Інституту масової інформації в Сумській області

Liked the article?
Help us be even more cool!