Чернігівські пабліки: від війни до політичних замовлень
З початку широкомасштабного вторгнення російських військ роль інтернет-пабліків в інформуванні жителів Чернігівщини значно зросла, збільшилася кількість користувачів у наявних каналах, з'явилися нові канали.
Це загальноукраїнська тенденція – як свідчать дослідження, більшість українців в умовах війни дізнаються новини із соціальних мереж.
У липні 2023 року ІМІ дослідив контент п'яти популярних пабліків Чернігівської області з 10 до 14 липня включно: телеграм-канал “Суспільне Чернігів”, голови Чернігівської ОВА В'ячеслава Чауса, пабліку Чернігівський кисіль, телеграм-канал “Чернігів Оперативний” та групи “Новини Чернігівщини”. У фокусі уваги були головні теми, маніпуляції, політичні симпатії, рекламний контент цих пабліків. Під час відбору каналів для аналізу спиралися не лише на кількісні показники, але й на вплив пабліків на інформаційний простір в умовах війни.
З початком повномасштабного наступу російських військ на територію України Чернігівська область опинилась однією з перших у зоні бойових дій. Вже 24 лютого Чернігів зазнав обстрілів, значна частина області опинилася під контролем російських військ, а бої точилися неподалік обласного центру. Обласний центр залишився без електроенергії, водопостачання, газу та води. В цих умовах більшість журналістів з редакцій місцевих ЗМІ була змушена евакуюватися, працювати віддалено або на певний час призупинила роботу.
Але запит у жителів на інформацію був величезний – усі шукали останні новини про ситуацію з просуванням російських військ, можливість отримати допомогу, здійснити евакуацію тощо.
У цих умовах 1 березня 2022 року свій телеграм-канал створив голова Чернігівської ОВА В'ячеслав Чаус. Канал швидко набув популярності, адже там голова ОВА щоранку інформував про оперативну ситуацію в регіоні, повідомляв про загрозу повітряних тривог, іншу безпекову ситуацію. На сьогодні канал налічує 57 тисяч підписників. Водночас після деокупації області й поновлення повноцінної роботи місцевих ЗМІ інтерес до каналу знизився, про що свідчить менша кількість реакцій під постами посадовця.
Контент каналу сьогодні складається з офіційних повідомлень Чернігівської ОВА, щоденно о 9-й годині ранку викладаються пости-вшанування про загиблих на війні земляків, також публікується інформація про повітряні тривоги, щоденні звернення Президента України, офіційна інформація про наслідки російських обстрілів території області, процеси відбудови тощо.
В період, що був охоплений аналізом, на телеграм-каналі, крім іншого, публікувалась інформація про нові можливості для громад Чернігівщини в співпраці з міжнародними донорами – низка громад стала партнерами Проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) “Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування” (“ГОВЕРЛА”).
Традиційними для офіційних каналів є формати звітування та висвітлення роботи керівників.
Найбільш популярним та авторитетним телеграм-каналом в області є “Суспільне Чернігів”. Створений ще в травні 2018 року, сьогодні канал налічує 162 тисячі підписників. Найдинамічніше паблік набирав підписників також після початку повномасштабної війни, оскільки оперативно збирав та поширював актуальну інформацію в умовах інформаційного вакууму.
Сьогодні телеграма-канал є збалансованим і об'єктивним джерелом інформації про події, які відбуваються в Україні й у чернігівському регіоні.
В аналізований період найактуальнішою темою став саміт НАТО у Вільнюсі – на каналі висвітлювали головні події, а також транслювали пресконференцію генсека Столтенберга та Президента Зеленського за підсумками засідання.
На каналі багато унікального контенту, який продукує вся редакція “Суспільне Чернігів” – на тижні це були сюжети про, наприклад, протирадіаційні укриття, як у Чернігові можна отримати статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій, або ж про крафтову сироварню в одному із сіл області.
Трагічною резонансною подією цього періоду стала аварія на залізничному переїзді неподалік Чернігова, де від зіткнення авто з потягом загинула родина з малолітніми дітьми.
Також на каналі публікуються зручні щоденні дайджести головних подій дня, щоранку повідомляється про наслідки ворожих обстрілів та оперативно повідомляється про початок та закінчення повітряних тривог.
Ще один популярний чернігівський паблік “Чернігівський кисіль” публікує резонансний контент всеукраїнського характеру, розваги й найактуальніші новини регіону. В політичних симпатіях цієї групи у фейсбуці чітко простежується прихильність до колишнього міського голови Владислава Атрошенка та його команди в місцевій раді. Про себе в описі кажуть, що вони “чернігівська новинна спільнота, приправлена цікавою інформацією та добрим гумором!”. Сторінка створена в лютому 2017 року і сьогодні налічує 87 тисячі читачів, засновником і власником вважається громадський діяч Дмитро Тігранов.
Тут також передруковуються повідомлення пресслужб від міської ради та її комунальних підприємств, як-от оновлення транспортної мережі або намір Німеччини профінансувати реконструкцію водопроводу в Чернігові тощо. Майже щодня на каналі розміщуються матеріали про діяльність в.о. міського голови, секретаря Чернігівської міської ради Олександра Ломако, який є виразником інтересів колишнього мера.
Також на каналі розміщуються тези з матеріалу видання “Дзеркала тижня” про “цілі, які має Банкова, безпідставно підміняючи місцеве самоврядування військовими адміністраціями”, що є одним виявів конфлікту між міською радою та обласною військовою адміністрацією області.
Також зустрічаються на каналі рекламні пости, наприклад цього тижня реклама стосувалася місцевої хінкальні. Рекламні матеріали на каналі жодним чином не маркуються.
Верифікація контенту на каналі відбувається не надто ретельно, про що може свідчити публікація історії про те, що “угорська авіакомпанія Wizz Air висадила з рейсу українського ветерана, який втратив ногу на війні”. Навіть після спростування на інших ресурсах інформації, що це не був український військовий, на каналі публікація залишається і досі без уточнень.
Є на Чернігівщині й традиційний для інших регіонів канал про надзвичайні події “Чернігів Оперативний”. Створений у серпні 2018 року, телеграм-канал сьогодні налічує 55 тисяч підписників.
Контент каналу передбачуваний – надзвичайні події, ДТП, природні катаклізми, інформація від правоохоронних органів, повітряні тривоги, ситуація на фронті тощо. На каналі багато записів з камер відеореєстрації під хештегом “#Лосі на дорозі”, про ДТП на чернігівських дорогах та реакцію на них від підписників. Цікаво, що канал пропонує плату за контент для підписників – від 100 до 500 грн за повідомлення про надзвичайну подію.
Одна з найбільших регіональних груп у фейсбуці “Новини Чернігівщини” налічує 140 тисяч користувачів. Модераторів групи – чотири особи, і ще майже 1000 користувачів має статус співавторів і також можуть розміщувати дописи.
Контент групи складається переважно з републікацій із місцевих сайтів про головні події регіону.
Водночас у публікаціях основних модераторів групи часто спостерігається упередженість стосовно окремих політичних фігур області, що може свідчити про замовний характер таких постів. Такі публікації стосувалися, наприклад, в.о. міського голови Олександра Ломако, якого звинувачували в розтраті бюджетних коштів на відпочинок. У матеріалі, опублікованому на каналі, подано лише позицію опозиційної депутатки Марини Рейко (Семененко), яка звинувачує Ломако в нецільовому використанні бюджетних коштів, але немає позиції іншої сторони. Водночас “Суспільне Чернігів” незабаром оприлюднило позицію звинуваченого посадовця.
Також критичні публікації містяться проти народних депутатів з Чернігівської області Анатолія Гунька, якого канал звинувачує в рейдерстві державного аграрного підприємства, і заступника міського голови Чернігова Віктора Геращенка, який зараз перебуває під слідством через купівлю трансформатора для ТЕЦ за завищеною ціною.
Крім згаданих вище, свої пабліки має більшість онлайн-ЗМІ та телеканалів чернігівського регіону. Серед них можна виділити фейсбук-сторінки телебачення “Новий Чернігів” (68 тисяч підписників) і “Дитинець” (53 тисячі читачів) та телеграм-канали сайтів “Челайн” (6 тисяч підписників) та “Час Чернігівський” (9 тисяч підписників).
Загалом аудиторія місцевих пабліків останніми роками значно зросла, також з'явились і нові канали. Щоправда, часто серед таких новостворених пабліків верифікація інформації, що публікується, є мінімальною, а кремі канали в телеграмі займаються інформаційним кілерством, поширюючи компромат чи відверту маніпуляцію на замовлення.
Тому залишається побажати читачам бути уважними й довіряти лише перевіреним джерелам інформації в сьогоднішньому морі інформаційних потоків.
Павло Пущенко, регіональний представник Інституту масової інформації в Чернігівській області
Help us be even more cool!