Без трюків: про що писали львівські онлайн-видання перед другим туром виборів
Попри загострення пандемії коронавірусу, відгомін місцевих виборів та очікування другого туру виборів мера найбільше місцеві онлайн-видання писали про кримінал та надзвичайні події. Ми проаналізували новинну стрічку п’яти інтернет-видань, популярних у регіоні (Zaxid.net, Вголос, Твоє місто, Львівський портал та Варта1), з 2 до 6 листопада включно, щоб виявити, про що вони писали та скільки за цей час з'явилося матеріалів з ознаками замовності, кого піарили й чи не побільшало політичної джинси та контрагітації у зв'язку з другим туром виборів міського голови Львова.
За визначений період видання опублікували 1360 новин, з яких лише 21 (1,5% загальної кількості) містила ознаки замовності. Дві третини з виявлених матеріалів становили політична джинса та контрагітація (14 матеріалів), третину – матеріали, що піарили певні послуги й компанії та не були промарковані як рекламні. З-поміж матеріалів з ознаками замовності на політичну тематику значна частина була контрагітацією, переважно проти кандидатів на посаду міського голови Львова Андрія Садового (шість новин на "Вголосі") й Олега Синютки та "Європейської солідарності" (три матеріали на zaxid.net).
Найбільше означені видання в цей період писали про надзвичайні ситуації, дорожньо-транспортні пригоди та кримінал – 22% матеріалів загальної кількості новин. На "Варті" такі матеріали становили 57% усього потоку новин. Пандемія коронавірусу була другою за кількістю новин темою: про неї писали майже кожну п'яту новину, або 19%. На "Твоєму місті" тема ковіду висвітлювалася більше, ніж інші (чверть усіх новин видання за цей період). Серед таких новин – статистика про рівень захворюваності в регіоні, повідомлення про заповненість лікарень, стан справ у медичних установах, перспективи появи вакцини, поради тим, хто має симптоми ковіду або вже діагностований вірус. Політика посіла третю сходинку (17%) попри те, що в цей період місто жило підготовкою до другого туру виборів голови Львівської ОТГ. Соціальна тематика (освіта, медицина, розбудова міст) стала темою для 11% новин. 10,5% новин становили повідомлення, що стосувалися міжнародної тематики, – більш ніж 3/4 матеріалів з теми опублікував "Вголос". Серед новин на міжнародну тематику присутні як повідомлення про те, як інші країни борються з пандемією коронавірусу, так і інформація про інші події в Європі та США, зокрема політичні.
Порівняно мало інтернет-видання писали про економіку та бізнес (5%), що доволі дивно в умовах, коли бізнес потребує підтримки. Традиційно невисокий рівень уваги до подій у зоні ООС і війни на сході загалом (4%), можливо впливає географічна віддаленість Львова від зони бойових дій. Цікаво, що і тут 68% матеріалів становили новини, опубліковані на сайті "Вголос": переважно це інформація про загострення в районах бойових дій, питання, пов'язані з учасниками АТО / ООС, переселенцями тощо. Мало говорили й про культуру (розваги) та спорт: всього 3,5% та 3,2% новин відповідно. Менш ніж відсоток новин стосувався прав людини, екології: вочевидь, не найпопулярніші теми для новин.
Попри те що в стрічках новин були опубліковані марковані рекламні матеріали про представників місцевого бізнесу, окремі видання публікували й джинсу. Zaxid.net розповідав про урочисте відкриття супермаркету Eldorado та пропагував кредити від Ідея-банку. "Львівський портал" запросив на концерт гурту "Ляпіс". "Вголос" радив, як обрати постачальника газу та з посиланням на "Твоє місто" розповів про нові типи нерухомості й одного із забудовників. Цікаво, що на "Твоєму місті" цей матеріал опубліковано з позначкою "На правах реклами", а "Вголос" вирішив його не маркувати, ще й подати в розділі "Новини". "Варта" попіарила компанію Meest, а "Твоє місто" звернуло особливу увагу на форум розвитку Закарпатської області Re:Open Zakarpattia. Але таких матеріалів було небагато: всього сім з 1360.
Новин, у яких простежувалася певна політична заангажованість, було вдвічі більше. Значну частину (10 з 14) становила контрагітація, переважно проти політиків, що вийшли до другого туру мерських перегонів, – Андрія Садового та Олега Синютки. Чинного мера послідовно "мочить" "Вголос": із 2 по 6 листопада сім матеріалів були спрямовані проти Садового. Очільника Львова та його політичну силу звинувачували в тому, що місто погано бореться з коронавірусом і провалило всю підготовку до пандемії, та й узагалі знущається з історичної частини міста, де відбуваються самобуди, натомість містяни залишилися сам на сам із власними проблемами. Меру дорікали тим, що влада міста імітує діяльність, наприклад депутати від "Свободи" зазначили, що фонтан перед Оперним театром було відкрито в день виборів, щоб містяни точно знали, кому дякувати. Але "трюки Ратуші перестають працювати".
"Вголос" також опублікував пост Миколи Княжицького, нардепа від "Європейської солідарності", який розповідав анекдоти про Садового в контексті організації дебатів перед другим туром виборів і всіляко хвалив ініціативу Синютки. За його словами, те, на що чинний мер "зі своїми родичами та медіаресурсами" намагається перетворити дебати, є ілюстрацією його ставлення до Львова.
Супротивнику Садового, Олегові Синютці з "Євросолідарності", також не вдалося оминути контрагітації з боку видання, що належать родині Садових. Кандидата від ЄС звинуватили в тому, що він обіцяв ФОПам скасувати касові апарати, натомість сам не проголосував за це і звинуватив у провалі законопроєкту інших. А розповідаючи про дебати, видання винесло в заголовок маніпулятивну тезу про те, що "Олег Синютка готовий брати участь у теледебатах лише за гроші". Неоднозначна фраза, що спонукає читача подумати, що кандидат готовий був дебатувати, якщо йому заплатять. У тексті новини уточнюється, що, на думку політика, за участь у дебатах запрошені кандидати мають заплатити однакову суму, а безкоштовні дебати він вважає порушенням виборчого законодавства.
Крім того, у виданні звернули увагу на те, що депутатом міськради від "Європейської солідарності" став бізнесмен Григорій Козловський, і згадали про скандали, пов'язані з його іменем. Але було б логічно зосередитися не лише на цій персоні, але й на інших одіозних новообраних депутатах, що є і в інших фракціях.
В окремих новинах була і реальна агітація. Так, "Вголос" поширив поради Олега Синютки владі про те, як треба боротися з пандемією. І не забув пропіарити "Свободу", представники якої брали участь у пікеті під Конституційним Судом у день розгляду конституційності закону про функціонування української мови як державної (участь в акції також брали представники "Національного корпусу", "Правого сектору" тощо). "Варта" розповіла про ініціативи активістів однойменної ГО, представники якої ввійшли до львівської міської ради як партія "Варта". Та загалом медійний простір перед другим туром виборів був нетоксичним і дозволив львів'янам не потонути в політичних маніпуляціях та джинсі. Про політику писали менше, ніж про надзвичайні ситуації та пандемію коронавірусу.
Марина Довженко, регіональна представниця ІМІ у Львові
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!