Багато статистики та мінімум журналістської роботи. Тема вакцинації в медіапросторі Кіровоградщини
Тема коронавірусу та все, що з нею пов’язане, вже давно стала цілком буденною для українських ЗМІ. Якщо на початку пандемії чи не кожна друга новина в регіональних медіа була присвячена цій хворобі, то вже зараз про COVID-19 журналісти згадують хіба у вигляді статистичних звітностей.
Таке прохолодне ставлення ЗМІ можна спостерігати й до кампанії вакцинації, яка потроху переходить із розряду "цікаво" в "буденно". Проте поява на просторах України вакцини нового виробника чи відкриття пунктів масової вакцинації все ще привертають увагу читачів. Чим, власне, й користуються медіа, продукуючи новину на дану тематику. Тим паче що сезон літніх відпусток уже офіційно стартував, а, не імунізувавшись від коронавірусу, за кордон особливо не поїздиш.
Саме наявність тематики вакцинації в новинах медіа Кіровоградщини ми досліджували в червні. Моніторингом охоплено 376 новинних матеріалів, опублікованих в онлайн-медіа "Гречка", "Точка доступу", CBN, Dozor і "Без купюр" із 7 до 11 червня включно. Загалом за цей час на сторінках згаданих ЗМІ вийшла 21 новина на тему вакцинації, що становить 5,6% загального числа виданих текстів. Найбільше на цю тему писало видання "Без купюр" – сім новин, ще по п'ять опублікували "Точка доступу" та CBN. А один з медіапорталів під час моніторингового періоду взагалі проігнорував тему вакцинації.
Новини та статистика
Майже чверть виявлених новин, що стосуються процесу вакцинації населення проти коронавірусу, були, по суті, звичайними статистичними звітами, які чи не щодня готують міські та обласні ради. Журналістської роботи в таких новинах небагато, однак популярністю такі матеріали все одно користуються. І це не дивно, адже з огляду на поступовий спад захворюваності населення почало активніше цікавитися можливістю щепитися.
Ще понад половину загальної кількості матеріалів – "ковідно-вакцинні новини". Теми найрізноманітніші: отримання областю чергової партії вакцини різних виробників, анонси-запрошення на повторну імунізацію від медиків, звітні виступи посадовців, відповідальних за охорону здоров’я, в регіоні та обласному центрі.
Допомагає збільшити кількість переглядів подібних новин не лише зрозуміла турбота за власне здоров’я, а й сезон літніх поїздок за кордон. Як відомо, з 1 липня на території Євросоюзу почне діяти необов’язковий, однак бажаний до використання документ – Цифровий ковідний сертифікат. Відповідна посвідка засвідчуватиме факт щеплення, негативного ПЛР-тесту або нещодавно перенесеного коронавірусу. Отже, європейські країни сподіваються, з одного боку, повернути туристів та не втратити хоча б цьогорічний відпускний сезон, а з іншого – уникнути ситуації з хаотичним набором правил перетину кордонів, які діяли в Європі минулого року. з огляду на те що жителі Кіровоградщини вже давно оцінили плюси відпочинку за кордоном, новини типу відкриття пункту масової вакцинації населення чудово набирають перегляди та підіймають відвідуваність сайтів "Гречка", "Точка доступу", "Без купюр" та CBN.
Менше тексту – більше цифр
По суті, єдиним текстом, де можна було помітити журналістську роботу, був матеріал видання "Гречка" – "В Україні відкриваються масові центри вакцинації: Кіровоградщина думає, чи треба". Медійники не лише повідомили читачам про можливе відкриття в Кропивницькому центру масової вакцинації, а й пояснили причини зволікання з ухваленням рішення, розписали алгоритм появи таких центрів у регіонах та поділилися досвідом країн світу. Цікаво, корисно і не надто перевантажено статистикою.
Що ж до контенту інших видань, на жаль, тут над словом переважали цифри. І хоча для розуміння ситуації чітка кількість провакцинованих, звісно, важлива, однак перетворювати новину на статистичні звіти, мабуть, не варто.
Тож чотири з п’яти видань все ж не цуралися цієї теми, надаючи читачам потрібно їм інформацію. Однак був і виняток – видання Dozor. За моніторинговий період журналісти цього інформаційного порталу не опублікували жодного матеріалу, який би стосувався вакцинації. Ба більше, видання взагалі проігнорувало тему пандемії коронавірусу. Хоча, варто зазначити, надалі інформація такого змісту не раз з’являлася на сайті, тож, найімовірніше, не йдеться про принципову позицію редакції, а радше про звичайний збіг обставин.
Резюмуючи, зауважимо: топові ЗМІ Кіровоградщини досить зважено підходять до добору контенту та намагаються віднаходити баланс між популярним та корисним. Водночас інколи банальний брак співробітників заважає готувати дійсно ґрунтовні аналітичні чи оглядові матеріали на ту чи іншу тематику. Хай там як, журналісти здебільшого не намагаються маніпулювати суспільною думкою, подаючи на суд публіки максимально чисту інформацію без домішок суб’єктивізму, принаймні під час роботи з такою суспільно важливою темою, як вакцинація.
Павло Лісниченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!