3% матеріалів у херсонських онлайн-ЗМІ – новини про вакцинацію
Трохи більш ніж 3% новин херсонських медіа присвячено вакцинації. У середньому новини про вакцинацію займали від 1,5% до 5% у стрічках новин херсоньских онлайн-медіа.
Такі дані моніторингу Інституту масової інформації, під час якого проаналізовано новинні стрічки п'яти онлайн-ЗМІ (ХерсонОнлайн, Херсонці, Мій Херсон, Херсонщина за день та Любимый Херсон). Загалом були проаналізовані 690 публікацій у стрічках цих медіа. Моніторинг новин експерти ІМІ проводили із 7 до 11 червня включно.
Так, найменше новин про вакцинацію зафіксовано на сайті "Херсон" (1,5% загальної кількості публікацій), найбільше (5%) – у "Любимого Херсона".
Як писали про вакцинацію
Зауважимо, що саме в цей період на Херсонщині активно готувалися до початку широкої кампанії з вакцинації. Очевидно, що цій події і було присвячено велику кількість матеріалів. Але не найбільшу. Понад 52% новин у херсонських електронних медіа, присвячених вакцинації, були офіційними звітами про перебіг цього процесу.
Це здебільшого звіти влади про кількість вакцинованих за останню добу та повідомлення про кількість вакцин, які очікували в області.
На другому місці за кількістю типів новин про вакцинацію опинилися оголошення та анонси. Таких новин було 30%. Здебільшого це були новини про місця вакцинації та час вакцинації.
Так, ЗМІ анонсували початок кампанії щеплень для працівників курортно-лікувальних закладів, публікували перелік пунктів щеплення для мешканців тимчасово окупованого Криму та пояснювали, як дізнатися про чергу в застосунку "Дія".
Кількість загальних новин про вакцинацію становила 13%. Зазвичай це були повідомлення про перебіг вакцинації більш розширеного формату, аніж офіційні повідомлення органів влади.
Всього 4% новин присвячених вакцинації становили думки експертів.
Жодного репортажу чи аналітичного матеріалу про вакцинації під час моніторингу ми не зафіксували.
Звідки брали інформацію про вакцинацію
З огляду на перелік тем, які були основними в херсонських медіа під час висвітлення теми вакцинації, логічно, що основними джерелами новин стали офіційні структури та їхні повідомлення.
Так, 43,5% новин, що стосувалися вакцинації, були повними або частковими передруками з офіційних сайтів. Здебільшого із сайту Херсонської обласної державної адміністрації, на якому цій темі присвячено багато матеріалів.
Ще 26% джерел у публікаціях про вакцинацію були матеріалами пресслужб та словами їхніх речників. Тож майже 70% публікацій були офіційною позицією, яку переповідали журналісти.
Ще 22% новин про вакцинацію в ЗМІ – передруки з інших місцевих та всеукраїнських медіа.
Водночас ми зафіксували 4% новин без джерел, які потенційно можуть бути маніпулятивними чи фейковими.
Стільки ж, 4% матеріалів, були написані журналістами особисто.
Жодного матеріалу, написаного на основі повідомлень у соцмережах чи месенджерах, а також із посиланням на іноземні ЗМІ зафіксовано не було.
Маємо констатувати, що важливій та чутливій темі вакцинації в херсонських медіа присвячено не досить матеріалів. А ті, що є, здебільшого не виконують просвітницької та пояснювальної функції. Цей моніторинг ще раз підтвердив, що місцеві медіа схильні до спрощення своєї роботи, публікуючи величезну кількість пресрелізів та кримінальної хроніки замість того, щоб порушувати важливі соціальні теми.
Разом з тим ми відзначаємо великий відсоток матеріалів на тему вакцинації, які написано на основі офіційних позицій та повідомлень, і відносно невелику кількість новин без зазначення джерел інформації (жодної маніпулятивної новини ми не зафіксували), що зменшує ризики маніпуляцій на цій важливій темі. Приблизно таку саму ситуацію ми фіксували ще рік тому, коли досліджували джерела новин про коронавірус у часи жорсткого карантину та виходу з нього.
Сергій Нікітенко, регіональний представник Інституту масової інформації у Херсонській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов'язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews
Help us be even more cool!