Вибори на Чернігівщині: коли «журналісти» стають «соціологами»
Чернігів останніми роками набув слави міста відкатування сумнівних передвиборчих технологій. Скандальні вибори влітку 2015 року по 205 округу Березенка-Корбана, потім місцеві вибори в жовтні 2015 з тотальним підкупом виборців, врешті, влітку 2016 році знову були вибори по 206 округу, де, не без скандалів, переміг київський забудовник Максим Микитась.
Реалії українських виборчих перегонів давно вже дискредитували поняття участі громадських організацій у цьому процесі. Це і не дивно, адже випадки, коли під брендом НГО на дільниці проводили «тітушок» чи проводили фейкові соцопитування, чи просто агітацію за певного кандидата набули масового характеру.
А сьогодні, на Чернігівщині, маємо факти використання ЗМІ під час виборів, не лише для дискредитації конкурентів та публікації джинси, але і для проведення «соціологічних досліджень».
Під час виборів до об’єднаних територіальних громад на Чернігівщині, що відбувалися 11 та 18 грудня, представники кількох ЗМІ проводили так звані екзит-поли біля виборчих дільниць.
Молоді люди з посвідченнями інтернет-видання «Челайн», що пов’язане з партією «Наш край» та народним депутатом Валерієм Давиденко, чергували на дільницях, наприклад, в Носівському районі.
Водночас, громадяни з посвідченнями газети «Дитинець» проводили під виглядом екзит-полу опитування громадян на виборчих дільницях в Чернігівському районі. Ця газета була створена бізнес-групою нинішнього міського голови Чернігова Владислава Атрошенка та "обслуговує" під час кожних виборів кандидатів, пов’язаних з Блоком Петра Порошенка.
Якщо брати норми виборчого законодавства, то, звичайно, такі опитування громадян не є порушенням. Але проводити їх мають згідно зі стандартами професійні соціологічні служби.
Ось визначення з Вікіпедії: Опитування на виході (екзит-пол від англ. exit poll) або післявиборче опитування — опитування виборців, що проводиться соціологічними службами на виході з виборчих дільниць у день голосування, з метою прогнозування його результатів до часу оголошення офіційних даних виборчими комісіями.
Також не треба, думаю, пояснювати, що цих молодих хлопців і дівчат біля дільниць ніхто ніколи раніше з журналістів в очі не бачив, що жодної статті чи сюжету в своєму житті вони не зробили.
Тож можемо говорити про своєрідне ноу-хау під час виборів, яке, звичайно, не додає довіри виборчому процесу, ні поваги до діяльності ЗМІ.
Текст: Павло Пущенко, регіональний представник ІМІ в Чернігівській області, для сайту "Події і коментарі"
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Посольства США.
Help us be even more cool!