«Привіт, мій друже, турніку»: джинса по-черкаськи
Матеріали в різних черкаських ЗМІ мало чим відрізняються один від одного. Новини, фактично, однакові, натомість – відрізняються фокуси. Для конкурсу ІМІ «Лови джинсу!» Наталя Патрікєєва проаналізувала кілька найпопулярніших ресурсів Черкащини в період з 1 по 10 вересня, а також оцінила загальну ситуацію якості журналістських матеріалів у черкаських медіа.
Досліджувалися: сайти «Прочерк», «Вчасно», «Проголовне», «Дзвін», «Антена», «Інфоміст»; телеканали «Вікка» і ТРК «Рось».
Характерна особливість для більшості порталів – фотоілюстрації до новин мають невідоме походження, автори матеріалів вказуються дуже рідко, журналісти часто зловживають переписуванням прес-релізів з урядових сайтів, а також переписуванням постів з мережі Facebook черкаських чиновників. При цьому, додаткові коментарі від тих чи інших осіб ніхто не бере. Варто зауважити, що політичний піар почав з’являтися на черкаських сайтах ще до початку виборчої кампанії з місцевих виборів.
Із сентиментом до влади
Сайт «Прочерк» характеризується великою кількістю матеріалів зі згадкою про перших посадових осіб області – Сергія Одарича (міський голова) та Юрія Ткаченка (голова ОДА). Фактично щодня портал публікує, як мінімум, два матеріали, де головним коментаторами, експертами, джерелами новин є саме ці політики.
За вибраний період сайт опублікував кілька аналітичних матеріалів політичної тематики. На час дослідження опублікований один аналітичний матеріал за 3 вересня: «ЧЕРКАЩАНИ»: Спроба заможних об’єднатися без оглядки на Київ». Автор – Назарій Вівчарик. Доволі нейтральна оглядова стаття щодо політичної ситуації на Черкащині. Стосується вона політичної партії «Черкащани». Очікуємо аналітичних матеріалів (якщо такі будуть) щодо інших політичних сил. Інакше, вказаний матеріал також можна буде зарахувати до джинси.
Більшість публікацій зосереджені не на подіях, а на певних особистостях. До прикладу, матеріал про підприємця Андрія Бортника – «Підприємець звинуватив Радуцького в саботажі підготовки до зими»: «Але скільки ми так протримаємося – це велике питання, – підсумував підприємець. – Натомість секретаря міськради Олександра Радуцького, який, по суті, зараз керує містом, нічого крім виборів не цікавить».
У той же час ніяких коментарів з цього приводу самого Радуцького немає. Це свідчить про те, що журналісти порталу займаються рерайтом, а не створенням власних новин.
Ще один приклад, матеріал за 4 вересня «На Черкащині може з’явитись 5 км ідеальної дороги». Автор акцентує увагу не на фактові будівництва дороги, а на діяльності депутата:
«На Черкащині, а конкретніше в окрузі Сергія Рудика (включає місто Смілу, Смілянський, Кам’янський і частину Черкаського району ) цьогоріч в межах експерименту можуть побудувати 5 км якісної дороги.
Моєю метою було привернення уваги до проблеми, адже на Черкащині – дуже погані дороги. Як відомо, 95 млн із бюджету було цьогоріч виділено на ямковий ремонт в області, однак гроші пішли в нікуди. Дороги треба ремонтувати якісно»
Матеріал за 9 вересня «Черкаський депутат пропонує перевозити школярів за півціни». Така собі «іміджева» новина про депутатку Оксану Мелікову, яка пропонує дешевший проїзд для школярів.
Виссані з пальця інфоприводи
Щодо новин про перших посадових осіб. Матеріал може не мати в собі новини щодо конкретної людини, проте із загальної кількості фактів журналісти вибирають певні окремі для створення штучного інфоприводу.
Матеріал за 2 вересня: «1 вересня Ткаченко попрацював по спеціальності»:
«У проведенні двох уроків узяв участь у День знань голова Черкаської ОДА Юрій Ткаченко, який за першим фахом є шкільним учителем – в 1995 році він закінчив Ізмаїльський державний педагогічний інститут».
Інші приклади: «Ткаченко нагадав про визначний ювілей», «Ткаченко і Пустовар сходили до постраждалих правоохоронців», «Одарич з Києва дає поради щодо задимленості».
Автори матеріалів використовують констатацію факту, але не його підтвердження чи причинно-наслідковий зв’язок.
Ще один цікавий приклад подачі новини про озеро Ріца: «У Черкасах розчищають «озеро Ріца» (ФОТО)»
Більшість інформаційних сайтів Черкас написали про розчищення озера, як ініціативу влади, яка фінансується з держбюджету. З іншого боку «Прочерк» написав також про ініціатора цього розчищення – депутата міської ради Володимира Бурячинського. У матеріалі зазначається, що тендер по очищенню озера виграла ТОВ «Компанія Текс». З бюджету було виділено 7 мільйонів гривень. За нескладними пошуками в інтернеті, легко визначити, що Бурячинський і є власником цієї компанії.
На сайті також опублікували політичну рекламу партії «Черкащани» без жодних належних маркувань. Матеріал за 8 вересня «Черкаси – не Дубай: що змінить ВО «Черкащани»?. Автор матеріалу не зазначений.
«Вчасно» про БПП?
Сайт «Вчасно» публікує до 20 новин в день.
Найбільше за вибраний період було помічено матеріалів, присвячених голові черкаської обласної організації політичної партії «Блок Петра Порошенка «Солідарність» Василю Фурману. Портал періодично публікує матеріали про його шкільні роки, заняття спортом та погляди на певні події. Така собі прес-служба Фурмана.
Матеріал за 1 вересня: «Я про Васю все добре пам’ятаю, бо таких дітей небагато,” – перша вчителька про шкільні роки Василя Фурмана».
Якщо в пошуковику ввести цей заголовок,перший результат з’являється з офіційного сайту обласної організації «БПП «Солідарність».
Матеріал за 1 вересня: «Фурман на Перше вересня прийшов разом із сином».
За 2 вересня: «Василь Фурман провідав поранених під Верховною Радою черкаських міліціонерів (фото)»
За 3 вересня: «Не панікуймо та уникаємо тривалого перебування на вулиці,» – Василь Фурман»
Матеріал за 9 вересня «Привіт, мій старий друже, турніку,» – Василь Фурман згадав юність»
Матеріал за 9 вересня «Запуск очисних споруд Золотоноші підвищить інвестиційну привабливість всього регіону,» – Василь Фурман (фото)»
Трохи поступаються у кількості матеріалів секретар міськради Олександр Радуцьккий. Поодинокі випадки трапляються і з депутаткою Оксаною Меліковою, депутатами міськради Русланом Зорею, Сергієм Рудиком.
Акцентується також увага на депутатові від «Солідарності», мобілізованому Андрію Більді. Інші видання писали про те, що він склав присягу. «Вчасно» також написали про те, як він провів урок для школярів.
9 вересня сайт також опублікував політичну рекламу партії «Вільні демократи» без належного маркування - «Вільні демократи» представляють наступну трійку однодумців».
Є також немаркована як реклама економічна джинса ПриватБанку у матеріалі за 2 вересня: «7 причин чому інтернет-покупки найзручніше одержувати в поштоматі ПриватБанку».
Дзвін про головне
Сайт «Проголовне» позиціонує себе як інформаційний сайт. У середньому за добу публікується до п’яти матеріалів. Це, переважно, новини, які стосуються партії «Батьківщина», її списків, діяльності голови Черкаської обласної партійної організації ВО «Батьківщина» Анатолія Бондаренка.
Новини цього сайту або нейтрального характеру (військові, АТО, екологія, культура), або ж є прямим вираженням позиції «Батьківщини» (привітання зі святами, інформація про підготовку до виборів, подача із соціальних мереж постів лідерів партії, з’ясування стосунків з іншими партіями/політиками).
Значна частина новин сайту – відвертий піар політичної партії «Батьківщина».
Також присутні приклади чорного піару проти інших партій. Матеріал за 8 вересня «Українське об’єднання патріотів або Українське об’єднання рейдерів?». Автор не вказаний.
Сайт «Дзвін» публікує до 25 новин на день.
Проблеми ті ж самі, як і в інших сайтах – головне не подія, а конкретна посадова особа.
Матеріал за 2 вересня: «До Дня знань у мікрорайоні «Дніпровський» відбудеться дитяче свято». Свято влаштовує депутат Черкаської міської ради Олег Кашко. Тобто це анонс події, яку організовує посадова особа.
Матеріал за 8 вересня «Центральна влада безвідповідальна, безсовісна і безчесна», – Коваленко». Автор – Тетяна Воронцова. У даному матеріалі голова Черкаської обласної ради Валентина Коваленко говорить про недоліки центральної влади.
Матеріал за 9 вересня з назвою «На місцевих виборах треба голосувати за своїх, – ВО «Черкащани» має характер відвертої політичної реклами. Автор матеріалу Тетяна Воронцова. У статті йдеться про політичну силу «Черкащани». Наводяться цитати її співзасновника Петра Душейка, голови Черкаської обласної ради Валентини Коваленко, ініціатора створення Всеукраїнського об’єднання «Черкащани», народного депутата IV – VI скликання Анатолія Семиноги, голови Черкаської міської організації ВО «Черкащани», відомого у місті комунальника Павла Карася.
Останні два матеріали мають відверто замовний політичний характер, без жодних рекламних маркувань.
Стрічка новин також приносить матеріали, написані від першої особи. До прикладу: Матеріал за 4 вересня: «Білоногін та інтернет. «Рідна земля» знову зганьбилася» авторства Юрія Стригуна. Тобто через новинний матеріал відбувається з’ясування відносин між Стригуном і Білоногіним.
Голослівність наше все
Сайт «Антена» публікує по кілька матеріалів на добу. Сюжети «Антени» характеризуються підвищеним нагнітання ситуації. Заголовки матеріалів вражають: «Доголосувались», «Законопроект «Державна зрада», «Передвиборча балаканина про децентралізацію», «Джерелом влади є народ» тощо. Більшість сюжетів політичної тематики стосувалися критики змін до Конституції.
Один із сюжетів є висловленням думки політичної партії «Батьківщина». Сюжет Романа Шовенка під назвою «Чому ВО «Батьківщина» не підтримує зміни до Конституції» за 6 вересня 2015 року, де голова партійної організації «Батьківщина» Анатолій Бондаренко розповідає про ставлення партії до змін у Конституції.
Матеріал за 3 вересня «Олег Котенко про зміни до Конституції». Координатор групи «Патріот» у Черкасах. У відео Котенко критикує зміни до Конституції. Реклама партії «Праведність». Матеріал за 3 вересня. «Праведність» вітає українців». Вольодимир Єрьоменко вітає українців з Днем незалежності.
Ще один матеріал Марини Депутат проти міського голови Одарича. Сюжет про «подяку» міському голові за відсутність гарячої води у Південно-Західному районі. Новина опублікована 3 вересня. Марина Депутат робить вступ, потім троє дітей говорять про відсутність гарячої води вдома, далі вони всі разом у кадрі дякують Одаричу. Виглядає награно і постановочно.
Сайт «Інфоміст» публікує 20-25 матеріалів на добу. Замовних матеріалів, які би піарили ту чи іншу особу не помічено. Часто інфоприводами для новин стають пости у мережі Фейсбук. До прикладу, заява свободівця Ботнара щодо трагедії біля ВР, пости мера Одарича щодо змін в Конституції та екологічної ситуації в Черкасах, голови фракції «Свобода» Ярослава Нищика з приводу трагедії біля ВР 31 серпня тощо.
Часто журналісти зосереджують увагу не на події, а на тому, хто про це повідомляє. Новина за 3 вересня «У Києві – повний жах, – Одарич про смог (фото)».
Відвертої агітації, джинси, замовних матеріалів у цей період не було. Навпаки, одне з небагатьох видань, яке публікує аналітичні матеріали власного авторства.
Є кілька матеріалів, які можна запідозрити в акцентуванні уваги на певних політичних силах. Матеріал за 8 вересня: «Представники «олійниці» в «Батьківщині» нічим не кращі за регіоналів в «Черкащанах», – Коваленко».
Що в телику твоєму?
Телеканал «Вікка». Для аналізу ми переглядали сюжети, які щодня з’являються на сайті каналу.
Найяскравіший приклад порушень за цей період на цьому сайті було зафіксовано у матеріалі за 4 вересня. Це сюжет з назвою: «Журналісти ВІККА не почули від східняків гімну». Автори – Катерина Ковбій, Сергій Єфімов.
У статті йдеться про те, що під час лінійки на 1 вересня в Рубіжному журналісти не почули, як діти співають гімн України. Із відео, яке міститься у цій же публікації видно, що гімн на лінійці таки лунав, просто журналісти не почули, як його співають школярі.
Ще їм не сподобалися кольорові краватки у школярів, музика, під яку виносили прапор. Дана публікація є явним перебільшенням та нагнітанням ситуації, адже жоден із закидів журналістів нічим не підтверджено, а є лише власними здогадками та рефлексіями.
Цитати з матеріалу: «На шиї кожної дитини кольорова хустинка, схожа на радянський «галстук». В інших матеріалах цих журналістів порушень у цей період не було. Провладних чи замовних матеріалів серед сюжетів також не помічено.
Державна телерадіокомпанія «Рось» фактично щодня публікує на сайті підсумкові випуски новин. Знімальні групи часто супроводжують чиновників у їхніх робочих візитах. В середньому, в кожному випуску є два-три синхрони посадових осіб. Проте, сюжети досить збалансовані і не обмежують свій тематичний спектр політичними подіями.
Текст: Наталія Патрікєєва, Магістерська програма з медіакомунікацій УКУ
Фото: "Вчасно".
Help us be even more cool!