Політик чи журналіст
Статус журналіста в Україні не врегульований достатнім чином нашим законодавством. Часом важко відокремити, чи в цьому разі ми маємо справу саме з журналістом, чи має місце інша діяльність, яка маскується під журналістську.
Чи може політик загалом бути журналістом, поєднувати свою політичну діяльність із журналістикою? Пам’ятаючи, що, відповідно до частини першої статті 19 Конституції України, ніхто не зобов’язаний робити те, що не передбачено законом, треба шукати випадки обмеження саме в законах. У цьому разі це будуть обмеження суміщати види діяльності.
Відповідно до статті 25 Закону України “Про запобігання корупції”, Президенту, народним депутатам, посадовим особам органів державної влади і органів місцевого самоврядування тощо забороняється займатися іншою оплачуваною роботою або підприємницькою діяльністю, крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту. Тобто творча діяльність посадової особи, навіть якщо вона оплачується, не підпадає під обмеження на сумісництво з державною діяльністю. Також винятки стосуються діяльності, яка не оплачується.
Відповідно до статті 1 Закону України “Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний статус журналістів”, журналістом є творчий працівник, який професійно збирає, одержує, створює і готує інформацію для ЗМІ, виконує редакційно-посадові службові обов'язки в засобі масової інформації (в штаті або на позаштатних засадах) відповідно до професійних назв посад (роботи) журналіста, які зазначаються в державному класифікаторі професій України.
Закони про засоби масової інформації мають аналогічні визначення поняття “журналіст”. Зокрема, відповідно до статті 1 Закону України “Про телебачення і радіомовлення” телерадіожурналіст – це штатний або позаштатний творчий працівник телерадіоорганізації, який професійно збирає, одержує, створює і готує інформацію для поширення.
Тобто законодавство визначає, що журналістська діяльність – це творча діяльність, яка може вестися як у вигляді основної професійної діяльності в штаті редакції ЗМІ, так і як додаткова на позаштатній основі. Водночас норми законів не містять прямої заборони такого сумісництва для політиків – адже журналістська діяльність є одним з видів творчої діяльності і може розглядатись як виняток з обмежень, встановлених Законом України “Про запобігання корупції”. Можна вважати це прогалиною чинного законодавства, проте саме така ситуація існує станом на червень 2019 року. Законодавство України не враховує можливості зловживання з боку політиків інформаційними правами і свободами, які надаються журналістам у їхній діяльності, принаймні в загальному порядку.
Однак під час виборчого процесу діють трохи інші правила. Відповідно до частини сьомої статті 74 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, творчим працівникам засобів масової інформації під час виборчого процесу у своїх матеріалах і передачах, не обумовлених угодами на розміщення агітації, забороняється агітувати голосувати за або не голосувати за партії, кандидатів у депутати чи поширювати інформацію, яка має ознаки політичної реклами, безоплатно або яка оплачена з джерел, не передбачених законом, а так само поширювати будь-яку інформацію для спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного суб'єкта виборчого процесу. Авторам і ведучим телерадіопередач, які є кандидатами в депутати, під час виборчого процесу також забороняється в телерадіопередачах вести передвиборну агітацію. Ці обмеження щодо виборів народних депутатів діють незалежно від організаційно-правової форми засобу масової інформації, статусу журналіста (штатний або позаштатний) і навіть незалежно від наявності або відсутності оплати за роботу журналіста.
Таким чином, якщо політик поєднує свої державні функції з журналістською діяльністю, він під час виборчого процесу не має права в тому чи іншому вигляді здійснювати агітацію. Водночас він має можливість розповідати про свою діяльність як політика (хоча і з певними обмеженнями), адже, відповідно до частини четвертої статті 68 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, офіційні повідомлення в період виборчого процесу про дії кандидатів у депутати, які є посадовими особами, пов'язані з виконанням ними посадових (службових) повноважень, передбачених Конституцією України та законами України, і підготовлені у порядку, передбаченому Законом України “Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації”, не належать до передвиборної агітації. Такі офіційні повідомлення не повинні містити коментарів агітаційного характеру, а також відео-, аудіозаписів, кінозйомок, фотоілюстрацій про дії зазначених осіб як кандидатів у депутати.
Юрист ІМІ Алі Сафаров
Help us be even more cool!