Медіапрозорість у Вінниці: три телеканали не виконали закон
ІМІ за підтримки Чеського посольства провів дослідження у 10 містах України, метою якого було виявити рівень медіапрозорості регіональних ЗМІ. Одним із таких міст була і Вінниця. Оцінка проводилась за критеріями наявності інформації у вільному доступі (на сайті ЗМІ) про: власників/засновників (для друкованих видань ще й видавців), керівництво/менеджмент, головного редактора, актуальні контакти, аудиторію, редакційну політику (для ТБ і радіо наявність редакційного статуту), фінансові дані (звіти про фінансову діяльність, прибутки, джерела фінансування).
Тож, оцінка медіапрозорості вінницьких ЗМІ.
Електронні ЗМІ
За результатами моніторингу, майже повністю наявна інформація на сайті Вінницької регіональної дирекції Філії національної телекомпанії «ВІНТЕРА» - немає лише даних про аудиторію.
На сайті ТРК «ВІТА» частково наявна інформація про керівника каналу (дані вказані в копії документів про власників каналу), є контакти редакції, а також інформація про аудиторію.
Телеканал «Доба» не має власного сайту, тому інформацію про нього можна дізнатись лише на каналі YouTube та на сторінках у соціальних мережах, де вказані лише контактні дані та дані про аудиторію.
Схожа ситуація із ТРК “Вінниччина”.
На сайті телеканалу «Еверест» (входить до структури ТРК «ЕВЕРЕСТ», яка надає широкий спектр комунікаційних послуг у місті) вказані лише контакти та коротенький опис аудиторії каналу.
Відтак три телеканали не виконали закон, що зобов’язує публікувати дані про структуру власності.
Високий рівень прозорості продемонстрували Вінницьке обласне радіо та радіо «Хвиля», які входять до складу Вінницької регіональної дирекції НТКУ «ВІНТЕРА». На сайтах радіоканалів вказана майже вся інформація, окрім даних про аудиторію та фінансову діяльність.
Гірші показники у Радіокомпанії «Місто над Бугом». На офіційному сайті відсутня інформація про власників (яку зобов’язує публікувати закон), аудиторію та фінанси.
Найменше інформації розміщено на сайті радіо «ТАКТ». Відсутня інформація про керівників радіо, головного редактора, редакційну політику та фінанси.
Друковані ЗМІ
Вінницькі друковані видання («Вінницька газета», «РІА», «Місто», «33 КАНАЛ» та «РЕАЛ») демонструють свою прозорість. Споживач інформаційного продукту може визначити, кому належать та хто видає газету, його керівників та відповідальних за випуск, контакти та яким накладом виходить та чи інша газета.
Але не вистачає інформації про редакційну політику та фінансову діяльність.
Онлайн-медіа (сайти)
Найменш прозорими, згідно із методикою дослідження, є вінницькі онлайн-медіа, і це не дивно. Бо в Україні не має нормативних вимог до оприлюднення інформації такими ресурсами. І тут виникає колізія. З одного боку ресурс працює як традиційне ЗМІ, з іншого формально таким не є.
На всіх 10 досліджених ресурсах («20Хвилин» http://vn.20minut.ua/, «Вінниця.Info» http://www.vinnitsa.info, «Власно.Info» http://vlasno.info, «Vежа» http://vezha.vn.ua/, «Моя Вінниця» http://www.myvin.com.ua, «0432.ua» http://www.0432.ua/ , «Інформаційна Вінниччина» http://i-vin.info/ , «AllVin» https://allvin.com.ua, «Depo.Вінниця» http://vn.depo.ua/ , «Вінниця.Daily» http://vindaily.info/ ) відсутня інформація про власників, менеджмент та фінансову діяльність.
Лише на 2 з 10 ресурсів є інформація про головних редакторів («20Хвилин» http://vn.20minut.ua/ та «Depo.Вінниця» http://vn.depo.ua/).
На 4 є інформація щодо аудиторії ресурсу («20Хвилин» http://vn.20minut.ua/, «Моя Вінниця» http://www.myvin.com.ua , «0432.ua» http://www.0432.ua/ та «Depo.Вінниця» http://vn.depo.ua/) .
Редакційну політику можна побачити на сторінках «Vasno.info» (http://vlasno.info) , «Vежі» (http://vezha.vn.ua/) , «Моєї Вінниці» (http://www.myvin.com.ua ) та «Depo.Вінниця» (http://vn.depo.ua/ ).
Отже загалом, за результатами моніторингу, абсолютну прозорість продемонструвала «ВІНТЕРА», прозорість - Вінницьке обласне радіо, радіо «Хвиля», «Вінницька газета», газети «РІА», «Місто», «33 КАНАЛ», «РЕАЛ».
Що робити далі?
А далі треба спілкуватися медіа-організаціям та ЗМІ щодо вироблення спільних правил функціонування індустрії, у тому числі з питань прозорості. Бо саме прозорість та якість контенту є запорукою довіри, без якої ЗМІ за сучасних умов буде важко вижити. Споживачі інформації стають дедалі більш вимогливими. То чи готові ЗМІ бути чесними про себе?
Текст: Сергій Бондаренко, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінниці, для сайту газети "Місто".
Стопкадр: ТРК "Вінниччина"
Моніторинг медіапрозорості провели експерти ІМІ за підтримки Чеського посольства в Україні. Детально з методологією можна ознайомитися за посиланням.
Help us be even more cool!