Дніпровські ЗМІ лишаються інертними у проявленні жіночої ролі в суспільних процесах
Моніторинг дотримання стандартів гендерного балансу в дніпропетровських ЗМІ засвідчує фактичну відсутність позитивних змін порівняно із попередніми періодами дослідження.
Між окремими медіа різниця у гендерному балансі відрізняється у рази. Диспропорцію залучення експерток та героїнь до висвітлення місцевих тем, порівняно із чоловіками, можна виміряти у коефіцієнтах від 1/2 до 1/6.
У газетах порушення гендерного балансу є найменшим. Це можна пов'язати із меншим обсягом аналізованих повідомлень – кількісно можна порівняти один газетний випуск із добовою стрічкою новинного сайту (30-50 публікацій).
Так у газеті "Вісті Придніпров'я" експерток удвічі менше, ніж експертів (5 проти 11), проте кількість героїнь та героїв публікацій майже однакова (10 та 13 відповідно).
У газеті "Зоря" залученість жінок-експерток так само удвічі менша, ніж чоловіків (2 проти 5). Але в категорії героїв публікацій майже у 2,5 рази жінок менше, ніж чоловіків. Це при тому, що в категорію "героїв" також включені звернення читачів та читачок (а останніх більше) до газети у рубриках щодо роз'яснення законодавства тощо. Це свідчить про те, що ініціатива журналістів у підборі для своїх публікацій не лише героїв, а й героїнь, невисока.
Пропорційно дещо вищий показник у різниці між кількістю експерток та експертів, героїнь та героїв на Міському сайті – приблизно утричі в обох категоріях (18 проти 60 в експертній площині; 113 проти 314 в учасниках подій відповідно).
Найбільший дисбаланс простежується у новинах сайту 056.ua і коефіцієнт різниці складає близько шести. При 39 експертах – лише 6 експерток, при 203 героях – лише 34 героїні.
"Чоловічу" статистику у площині експертних коментарів сайту робить голова Дніпропетровської ОДА Валентин Резніченко. Його можна назвати найбільш згадуваним експертом протягом періоду моніторингу. Більшість новин з його участю є "паркетним" – передруком повідомлень прес-служби. Голова ОДА повідомляє і про ремонти доріг, і про залучення інвестицій, і про допомогу родинам військових тощо. Припускаємо, що якби окремі питання коментували профільні заступники та радники, якби журналісти самостійно добирали інформацію, а не користалися суто офіційною інформацією, можливість появи коментарів від експерток була би більшою, оскільки Валентин Резніченко має радниць у гуманітарній сфері, допомозі волонтерам та бійцям АТО.
Частоту згадок героїв-чоловіків можна пояснити гендерною структурою сфер, про які йдеться у новинах. Зокрема новини футболу чи міської ради дають найбільше число згадок чоловіків – такі публікації насичені персонажами (10-20 осіб в одному повідомленні), а більшість учасників цих сфер – чоловіки.
Варто зазначити, що в репортажах про діяльність міської ради також фігурують депутатки – в основному лідерки фракцій (Наталя Начар'ян - "Опозиційний блок", Катерина Збарська - "Громадська сила"). Але, наприклад, у "Вістях Придніпров'я" публікація, у якій вони згадуються, містить ознаки політичного замовлення. Тобто це ще раз підтверджує інерційнійсть журналістів у проявленні жінок-експерток, учасниць суспільно-політичних процесів через медіа.
В опитуванні щодо перейменування Дніпропетровська на "Дніпро" серед 21 учасника була представлена лише одна "жіноча" думка – і та, чиновниці РФ.
Журналісти 056.ua проявляють увагу до жінок-поліцейських. Протягом тижня вийшло інтерв'ю з інспекторкою поліції та повідомлення про напад на співробітницю патрульної поліції. Проте у характері подачі інформації спостерігається певне нерозуміння журналістами гендерних стандартів. Найбільш кричущим прикладом цього є публікація під заголовком "У Зеленского в Квартале появилась новая женщина". В новині йдеться про те, що Олена Кравець піде у декретну відпустку, а на сцені її замінить Тетяна Песик.
Під час моніторингу Міського сайту ми відзначили, що у кількох випадках новини, що містять експертні думки жінок-фахівчинь, є передруками загальноукраїнських ЗМІ. Так ситуацію з ВВП в Україні коментує економістка для "Дзеркала тижня", яка в передруку з'явилася на Міському сайті.
Прикладом негативного позиціонування успішної жінки є висвітлення теми півмарафону у Дніпрі. Одною із ключових організаторок заходу була спортсменка Марина Філатова, яка є дружиною міського голови. Проте остання її характеристика виставлялася на передній план: "жена действующего мэра города и активный участник мирового бегового движения Марина Филатова". При цьому Філатова є президенткою Федерації легкої атлетики Дніпра, але про це не згадується.
Навпаки ж позитивним проявом у позиціонування успішних жінок є публікація "Предприниматели Днепропетровщины представили иностранным инвесторам свои проекты", де основними героїнями публікації є бізнесвумен.
Як і в попередніх хвилях моніторингу серед жінок-експерток найчастіше з'являються офіційні особи – переважно заступниці керівників підрозділів, міністерств, представниці патронатної служби (радниці, працівниці прес-служби). Героїнями досить часто виступають потерпілі від надзвичайних ситуацій, злочинів, жінки у традиційних ролях – матері, дружини. Проте в медіаполі простежується інтерес до "незвичних" жіночих ролей – поліцейська, учасниця змагань з судомодельного спорту тощо, а також проявляється лідерська роль жінок-активісток - організаторки акцій, благодійних подій, керівниці громадських організацій.
Текст: Зоя Красовська, регіональна представниця ІМІ в Дніпропетровській області.
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.
Help us be even more cool!