ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Держава знову "в конверті", а не в смартфоні?

21.08.2019, 14:01
Закон України "Про доступ до публічної інформації" є одним із небагатьох прикладів (окрім ще законодавства про прозорість корпоративної власності на ТБ), коли вітчизняне законодавство і правова практика вважалися передовиками навіть для більшості країн Заходу. Законодавство про доступ до інформації з 2011 року навіть дещо покращилося, але останні новини з Офісу Президента не вселяють надії. Два тижні тому ОП повідомив, що не має змоги приймати електронні звернення й запити на інформацію. 19 серпня "Українська правда" отримала фактичну відмову на запит щодо переліку відвідувачів ОП. Офіс Президента – це ще не вся українська влада, а формально це взагалі не влада. Але ж ми розуміємо, що більшість чиновників тепер орієнтуватимуться саме на Банкову. По-перше, зважаючи на наразі величезний рейтинг підтримки Президента, а також на одноосібне формування парламентської більшості й уряду його політсилою. Чиновники копіюватимуть досвід ОП з огляду на свої можливості, копіюватимуть як хороший, так і поганий. Неможливість приймати запити на інформацію електронною поштою залишає лише варіант звичайної (паперової) пошти, що збільшує час отримання відповіді мінімум удвічі. А для Офісу глави держави така неспроможність налагодити роботу з електронними документами – це просто ганьба. Бюрократична еквілібристика з приводу того, хто і як здійснює облік відвідувачів ОП, гідна кращого застосування, адже цей приклад знов-таки береться на озброєння місцевими чиновниками, коли їм потрібно приховати інформацію про витрати бюджетних коштів чи майна. І це битиме по антикорупційних ініціативах на місцях, хоча нова влада обіцяла активно боротися з корупцією. Я вже не кажу про те, що відстоювання права на доступ до інформації в адмінсудах після того, як воно було порушено, в Україні ускладнене вже впродовж останніх кількох років. Оскільки мало того, що для подання до суду необхідно сплатити судовий збір, то навіть після виграшу справи для того, щоби змусити розпорядника надати інформацію,  необхідно сплачувати просто непідйомний для середньостатистичного громадянина авансовий платіж у виконавчому провадженні. Ми намагалися зменшити ці "витрати" на відновлення справедливості й навіть підготували були для ВР відповідний законопроєкт, але він так і залишився нерозглянутим. Представники громадянського суспільства, зокрема співрозробники законодавства про доступ до публічної інформації, допомагали в його імплементації і в часи Януковича, і за президентства Порошенка. Вони готові допомагати владі й зараз, але для початку вона має хоча б зрозуміти, що з доступом до інформації в неї проблема. Роман Головенко, медіаюрист ІМІ, співрозробник Закону України "Про доступ до публічної інформації" 
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!