ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

10 особливостей політичної «джинси»

20.10.2015, 14:27

Звичайні люди не знають слово «джинса». Джинси? Ні! - кажу я татові та розповідаю звідки це слово. «Джинсою» називають замовні матеріали, розміщувані в ЗМІ під виглядом новин або інформації. При цьому їх не маркують як рекламу, хоча вона за змістом саме так і виглядає. Але як розібратися у цьому?

Вплив непотребу

Політична реклама зростає у виборчі періоди, коли активно йде боротьба за голоси. Починається все з характерних діяльних матеріалів народного обранця. Зараз ми не можемо уявити своє життя без інформації. Жага до постійного інформаційного продукту є дуже сильною у молоді. Попит кудись зазирнути швидко та знати новини є у кожного зараз: смартфон, планшет та інші ґаджети. Ми так звикли до цього, що напевно ввімкнути телевізор стає дедалі важче. «Клік» і я вже у соціальній мережі. Тут і новинна стрічка вигукує мені усе найважливіше.

Медіа суттєво може впливати на суспільство, бо воно здатне формувати вподобання людей. Але як знайти матеріал, котрий не вплине на мене негативно, не стане черговим сміттям, як стати хоч трохи медіаграмотним? Невже ніхто не переймався цим питанням? Може прийшов час?

Люди, які не дотримуються стандартів професії та пишуть замовні матеріали не є журналістами. Або дуже серйозно порушують свою діяльність. Дехто з журналістів абсолютно не знає стандартів професії.

Прийоми «джинси»          

Міцне рукостискання на малюнку у газеті з кандидатом в мери говорить мені, що це «джинса». Особливо, якщо немає помітки «політична реклама» або «матеріал розміщений на комерційний основі».  Прихована передвиборча реклама у Маріуполі вже є буденною особливістю преси, телебачення та інтернет-ЗМІ.

Отже, можна визначити основні особливості політичної «джинси» на прикладах місцевого аналізу:

1. Занадто багате виділення однієї зі сторін. Інформація подається однобоко, немає балансу думок, відсутня повнота повідомлення. Це можна побачити, коли лише одна людина обертається протягом усього матеріалу. Тоді вся увага приділена її діяльності, гарним справам, допомоги нужденним та ін..

  • Приклад №1. 7.10.2015 Юрий Тернавский: «Мариупольский городской транспорт можно и нужно возродить» (http://www.0629.com.ua/article/987198)
  • Приклад № 2. 29.09.2015 Юрий Тернавский: «Равнодушие городских чиновников — общая беда всех мариупольцев» (http:/ /www.0629.com.ua/article/977924)
  • Приклад № 3. 6.10.2015 Юрий Тернавский поздравил жителей Старого Крыма с Днем поселка (ФОТО) (http://www.0629.com.ua/article/985763)
  • Приклад № 4. 4.10.2015 Юрий Тернавский: «Труд учителей снова должен быть возведен в ранг важнейших» (http://www.0629.com.ua/article/983143)
  • Приклад № 5.  2.10.2015 Юрий Тернавский: «Победить коррупцию можно только при непосредственном участии мариупольской громады»(http://www.0629.com.ua/article/981673)
  • Приклад № 6.   10.10.2015 Юрий Тернавский познакомил воспитанников «Центра опеки» с легендарными стронгменами (ФОТО) (http://www.0629.com.ua/article/990379)  
  • Приклад №7. 27.09.2015 Юрий Тернавский: «Для меня важно мнение каждого мариупольца» (http://www.0629.com.ua/article/975085)

2. Присутня партійна символіка. На фотографіях кандидати знаходяться на фоні партії, підприємств, котрі підконтрольні різним політичним силам.

  • Приклад №1. 06.10.2015 Вадим Бойченко: Для перезапуска экономики Мариуполю нужны большие инфраструктурные проекты (http://www.0629.com.ua/article/985829)
  • Приклад №2. 9.10.2015 Вадим Бойченко: В Мариуполе нужно возрождать лёгкую промышленность (http://pr.ua/news.php?new=40108)
  • Приклад № 3. 2.09.2015 Вадим Бойченко предложил создать Фонд развития Мариуполя (http://pr.ua/news.php?new=39544)

3. Звинувачення влади та обіцянки щодо розвитку підприємств, міста, країни та ін.

  • Приклад № 1. 29.09.2015 Юрий Тернавский: «Равнодушие городских чиновников — общая беда всех мариупольцев» (http:/ /www.0629.com.ua/article/977924)
  • Приклад № 2. 12.08.2015 ДМИТРИЙ ЗАБАВИН: «ВРЕМЯ ДЕЙСТВОВАТЬ!» (http://pr.ua/news.php?new=39268)
  • Приклад № 3. 19.09.2015 Вадим Бойченко: Если бюджет будут использовать по назначению, мы увидим, что Мариуполь – богатый город (http://www.0629.com.ua/article/966573)

4. Нав’язування певної позиції. Відстоювання і просування певної політичної сили, людини.

  • Приклад № 1. 12.08.2015 ДМИТРИЙ ЗАБАВИН: «ВРЕМЯ ДЕЙСТВОВАТЬ!» (http://pr.ua/news.php?new=39268)
  • Приклад № 2. 16.09.2015 Вадим БОЙЧЕНКО: «СОВМЕСТНЫМИ УСИЛИЯМИ СДЕЛАЕМ НАШ ГОРОД КРАШЕ» (http://pr.ua/news.php?new=39747)

5. Матеріал не містить інформаційного приводу.

  • Приклад № 1. 18.09.2015 ВАДИМ БОЙЧЕНКО – АКТИВИСТАМ: «ВМЕСТЕ ВСЕГДА МОЖНО СДЕЛАТЬ БОЛЬШЕ» (http://pr.ua/news.php?new=39775)
  • Приклад № 2. 9.10.2015 Вадим Бойченко: В Мариуполе нужно возрождать лёгкую промышленность» (http://www.ilich.in.ua/news2.php?id=105999)

6. Акцент лише на позитивних характеристиках народного обранця, політичної партії.

  • Приклад №1. 24.09.2015 Мариуполю нужно максимально использовать возможности децентрализации для развития городской медицины, – Вадим Бойченко (http://www.0629.com.ua/article/972706)
  • Приклад № 2.   10.10.2015 Юрий Тернавский познакомил воспитанников «Центра опеки» с легендарными стронгменами (ФОТО) (http://www.0629.com.ua/article/990379)  

7. У матеріалі порушуються проблеми, а їх вирішення пов’язане з певною політичною силою.

  • Приклад № 1. 30.09.2015 На мариупольском направлении нужно запустить новые пассажирские вагоны, – Вадим Бойченко (http://www.0629.com.ua/article/979372)
  • Приклад № 2. 06.10.2015 Вадим Бойченко: Для перезапуска экономики Мариуполю нужны большие инфраструктурные проекты (http://www.0629.com.ua/article/985829)
  • Приклад № 3. 12.08.2015 ДМИТРИЙ ЗАБАВИН: «ВРЕМЯ ДЕЙСТВОВАТЬ!» (http://pr.ua/news.php?new=39268)

8. Використання узагальнень «на нашу думку», «за найскромнішими підрахунками» і т.п. та  наявність закликів і вживання займенника «ми», «наші» як об’єднання спільних цілей.

  • Приклад № 1. 16.09.2015 Вадим БОЙЧЕНКО: «СОВМЕСТНЫМИ УСИЛИЯМИ СДЕЛАЕМ НАШ ГОРОД КРАШЕ» (http://pr.ua/news.php?new=39747)
  • Приклад № 2. 29.09.2015 Юрий Тернавский: «Равнодушие городских чиновников — общая беда всех мариупольцев» (http:/ /www.0629.com.ua/article/977924)

9. Часте вживання словосполучень «кандидат на посаду міського голови, президента, народного обранця, депутата і т.п. (Усі матеріали, що були додані як приклади)

10. У матеріалі ми не чуємо думки опонентів. Не чуємо серйозних посилань на якісні і різноманітні джерела інформації.  (Усі матеріали, що були подані як приклади)

P.S.  І невеличка порада медіаграмотним: коли читаєте, дивитесь або слухаєте ЗМІ спробуйте спитати себе: а чи є ця інформація новиною?  Хіба це можна назвати журналістським матеріалом з якісними джерелами інформації, балансом думок, повнотою та точністю? 

 

Юлія Добраш, Маріуполь, для конкурсу "Лови джинсу!"

Liked the article?
Help us be even more cool!