Новини з дому, або Як ми організували роботу телевізійної редакції під час карантину
Змінюємо країну на краще. Саме такий слоган 24 каналу. Наші ведучі часто повторюють його наприкінці випусків новин. А останній місяць до цих слів додають ще й заклик до глядачів залишатися вдома і берегти своє здоров’я. Було б нечесно, якби ми іншим радили, а самі не дотримувалися карантину. Саме тому, щойно уряд ухвалив рішення про загальнонаціональний карантин, керівництво телеканалу оперативно змінило роботу редакції. Зокрема, й новинної.
Перша хвиля змін зачепила співробітників, які мають неповнолітніх дітей. Оскільки з 12 березня закрили всі садочки та школи, редактори, журналісти, які могли працювати з дому, пішли на віддалену роботу. Для їхнього комфорту наші системні адміністратори налаштували віддалений доступ до необхідних програм (NewsMaker, Edius, Sound Forge). В офісі встановили ємності з антисептиками, щовечора приміщення обробляють знезаражувальними засобами.
Друга хвиля "новин з дому" була після того, як зупинили рух метро та громадського транспорту. На віддалений доступ перейшла більшість журналістів, редакторів, режисерів монтажу, дизайнерів. Нині фізично в редакції присутні лише 10% колективу. Це редактор, який контролює роботу, шеф-редактор, двоє чергових журналістів, команда, яка видає ефір (режисер, помічник режисера, звукорежисер, студійний оператор), гримери та ведучі. Останні – мають тісний контакт. Тому гримери працюють у захисних масках та рукавичках, знезаражують робочі поверхні та саме приміщення після кожного ведучого. Це займає більше часу для підготування до ефіру, але особистий захист у період пандемії важливий, переконаний автор і ведучий програми "Pro новини" Артем Овдієнко:
"Змінилися принципи спілкування з колегами: починаючи від того, що я тепер близько не підходжу й не схиляюся до тексту чи компа колеги. Тепер усе на певній (більшій) відстані. Коли ж контакт неминучий та необхідний (коли мене гримують, до прикладу), то хтось один неодмінно вдягає захист".
До роботи колектив 24 каналу дістається або власним транспортом, або співробітників забирають авто телеканалу. Не користуватися громадським транспортом вирішили, щоб мінімізувати ризики зараження коронавірусом серед колективу. Тож щодня приблизно 20 співробітників привозять в офіс і відвозять додому. Більшість – працює вдома. "Перший тиждень роботи не в офісі був найважчим, – каже кореспондентка 24 каналу Вікторія Кутьїна. – Треба було навчитися не відволікатись і зосереджуватися.
Робота на карантині змінилася кардинально. Тепер мій робочий кабінет – ліжко. В обід не треба шукати, де можна поїсти, і ще є власний бариста – коханий чоловік. Ну а замість прогулянки парком після обіду – похід на балкон. Усі робочі питання тепер розв'язуються онлайн. Домовитися про запис коментаря набагато легше, адже не важливо, де перебуває спікер, головне, щоб він мав доступ до інтернету. Поїздки на зйомки тепер як свято".
Вікторія Кутьїна, кореспондентка 24 каналу
Вікторія, як і інші журналісти, на знімання їздить один-два рази на тиждень. Для кореспондентів та операторів розробили карантинний графік чергувань. Знімальна група на місці подій має бути захищена. Тому для них закупили респіратори, рукавички. Відстань між спікером та журналістом збільшилася, ділиться досвідом кореспондентка 24 каналу Марина Молька.
"Знімальний процес мало чим відрізняється. Щоправда, деякі спікери просять брати довгу вудку для мікрофона і через карантин не завжди погоджуються на зустріч. Тому я почала частіше користуватися Skype. Але живих інтерв’ю все ж таки більше".
Записувати коментарі онлайн – корисна навичка, яку кореспонденти використовуватимуть і в післякарантинний період. Анастасія Федченко відчула, що це заощаджує час як для медійників, так і для спікерів. Щоправда, цим точно не треба зловживати, адже телебачення – це передусім картинка, і якісного кадру від наших професійних операторів не замінить статичне зображення.
"На мою якість роботи з дому впливає хіба те, що потрібно більше часу думати про відеоряд. Адже, коли їздиш на зйомки, робиш розкадровки. Коли в тебе кілька інтерв’ю скайпом, доводиться лізти в архів, просити фотографії, завантажувати відео з інтернету. Це значно маруднішна робота, ніж узяти "свіже" відео. Хоча тут на сцену виходить іще одна карантинна навичка. Іноді ми з колегами просимо героїв зняти відео, як вони щось роблять. Скажімо, я просила героя сюжету про те, як знайти роботу на карантині, зняти, як він готує їсти (його нова робота з цим пов’язана), зробити розкадровки різної крупності. Герой впорався на відмінно".
Ми, редактори, спілкуємося щотижня з журналістами за допомогою zoom-конференцій. Такі відеолетючки допомагають скоординувати роботу, мотивують "вилізти з домашнього одягу" та є своєрідною психологічною розрядкою. Адже, як і інші українці на карантині, журналісти відчувають психологічний тиск через неможливість вільно пересуватися містом, вільно працювати.
"Днями я була на зйомці на акції протесту і згадала, яке це неймовірне задоволення – працювати серед людей, бачити їх не через екран, а на власні очі, говорити з ними, вітатися. Тож найбільший виклик часів карантину – це брак живого спілкування з людьми, тому дуже хочеться повернутися до звичного ритму життя”, – каже Анастасія Федченко.
"У зв'язку з карантином я зрозуміла, що для щастя потребую не так уже й багато. Прогулянки парком з кавою та живого спілкування", – зазначила кореспондентка Вікторія Кутьїна.
На 24 каналі виходять авторські відеоблоги та ток-шоу. Нині блоги автори записують удома, а монтують їх віддалено режисери. Ток-шоу, зокрема "Політанатомія" та "Політ.Бюро", виходять в оновленому форматі. У студії немає гостей. Лише ведучий. А спілкування відбувається онлайн. Нам не довелося звикати до нових програм зв’язку, оскільки 24 канал активно веде прямі трансляції, влаштовує прямі ввімкнення за допомогою різних програм, зокрема й Viber, Skype. Команда, яка створює ток-шоу, побоювалася, що глядачам буде нецікаво дивитися такий формат. Адже присутність гостей у студії завжди додає драйву та живих емоцій. Утім, рейтинги за березень-квітень свідчать, що аудиторія 24 каналу, навпаки, розширилась. Ми намагаємося виправдати довіру глядачів та повідомляємо оперативну, перевірену, цікаву інформацію, аналізуємо її, щоби люди знали більше.
Дар’я Феденко, випускова редакторка 24 каналу
Help us be even more cool!