ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Прихована реклама за будь-якої нагоди: чию джинсу публікували рівненські онлайн-ЗМІ

25.10.2023, 10:16
Ганна Калаур

Вересневий моніторинг ІМІ виявив політичну і комерційну джинсу в новинах найпопулярніших новинних сайтів Рівного. Замовних матеріалів стало значно менше, ніж до великої війни, і тепер вони мають не такий хвалебний тон. Схоже, тепер, коли політики надовго закріпилися на своїх посадах і про майбутні вибори говорити ще занадто рано, головною метою замовних політичних публікацій стали періодичні нагадування про існування політиків з будь-якої нагоди. 

У вересні ІМІ досліджував стрічки п’яти найпопулярніших рівненських новинних ЗМІ, сайтів “Радіо Трек”“Рівне вечірнє”“Рівне 1””Рівне Медіа” та “ITV media group”  з  4 до 8 вересня включно на вміст джинси, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Крім того, у межах моніторингу визначалися замовники політичної джинси. Усього перелічені ЗМІ опублікували 877 новин, 2% з яких мали ознаки замовності: 12 матеріалів були політичною джинсою, ще сім новин – комерційною.

Шість публікацій з ознаками замовності ми виявили на сайті “ITV media group”. Усі вони мають політичний характер. На сайті “Рівне вечірнє” виявлено п’ять таких публікацій: три з них політичного характеру, дві – комерційного. На “Рівне Медіа” опублікували по три матеріали з ознаками політичної і комерційної замовності. У стрічці “Радіо Трек” ми зафіксували дві комерційні джинси. Лише на сайті “Рівне 1” за моніторинговий період не було випадків політичної чи комерційної джинси. Втім, це медіа постійно публікує матеріали Рівненської ОВА зі збереженням хвалебного тону пресрелізів. 

Розпочнемо із сайту “ITV media group”, який, за результатами моніторингу, опублікував найбільше політичної джинси.  ІМІ  вже неодноразово виявляв джинсу в цьому ЗМІ, який напередодні місцевих виборів 2020 року купив  Роман Курис, кум і бізнес-партнер теперішнього секретаря Рівненської міськради Віктора Шакирзяна. Відтоді й нині головною політичною постаттю, яка з’являється ледве не щодня в новинах цього ЗМІ, є Шакирзян, який наразі також є виконувачем обов’язків міського голови Рівного. Крім нього, у джинсі ITV також фігурують представники партії “Рівне разом”, яку Шакирзян заснував напередодні виборів. 

Віктор Шакирзян є головним фігурантом політичної джинси не лише на ITV. Вже не перший моніторинг ІМІ виявляє його лідерство серед героїв замовних публікацій і на інших сайтах, які не купував кум цього політика (принаймні офіційних даних про це немає). Зокрема, вересневий моніторинг джинси виявив політичну джинсу Віктора Шакирзяна також на сайтах “Рівне вечірнє” і “Рівне Медіа”. 

Так, сайти “Рівне медіа”“ITV” і “Рівне вечірнє” 4 вересня розмістили майже ідентичні публікації “Німецькі партнери передали Рівному мікроавтобус та медикаменти”. У новині повідомляється про делегацію з Ессена, яка передавала допомогу Департаменту соціальної політики Рівного. Усі ці новини містять фото Віктора Шакирзяна з представником німецької делегації, а також коментар цього політика з подякою німецьким партнерам. На замовність цієї публікації вказує й той факт, що аналогічне повідомлення  з’явилось і на сайті партії “Рівне разом”, яку заснував Віктор Шакирзян. На партійному сайті до цієї новини також додали сюжети про подію авторства каналів “ITV” і “Сфера”. Отже, попри відсутність притаманних для політичної джинси хвалебних цитат стосовно політика, всі новини містять акцент саме на його особі як представника влади, що неодмінно сприяє формуванню його позитивного іміджу. А той факт, що аналогічну новину розміщено на сайті партії “Рівне разом” є достатнім аргументом, щоб вважати, що всі три ЗМІ розмістили джинсу.  

Ще одним приводом нагадати про Віктора Шакирзяна став візит до Рівного британського викладача, який навчає містян англійської. Сайти “Рівне вечірнє”“Рівне Медіа”“ITV” 8 вересня в унісон опублікували ідентичні новини про візит цього викладача. У цих повідомленнях, які, на перший погляд, не мають жодного стосунку до політики, вкотре з’являється Віктор Шакирзян. Сайти супроводжують свої публікації фотографією цього політика з британським викладачем, а наприкінці матеріалу додають і його коментар, який має переконати читача, що Віктор Шакирзян робить багато, щоб підтримувати подібні ініціативи. “Хочу запевнити, що муніципальна влада готова підтримати всі волонтерські проекти та ініціативи з боку наших закордонних партнерів. В галузі культури, освіти, спорту, медицини, реалізації проектів соціального спрямування, розвитку інфраструктури – ми відкриті і готові до співпраці”, – коментує посадовець подію. Вкотре, попри відсутність явного хвалебного тону, в новинах є акцент на особі Віктора Шакирзяна.

Сайт “ITV” згадує  посадовця і політика ще частіше. В окремих випадках, зважаючи на його посаду, це виправдано, в інших, як-от у новині про свято першого дзвоника в одній з рівненських шкіл, його поява наприкінці сюжету містить ознаки прихованої реклами

Також на сайті “ITV” ми виявили приховану політичну рекламу депутата Рівнеради від партії “Рівне разом” Святослава Стельмащука. Упродовж 4 вересня ЗМІ опублікував дві новини про те, що мешканці багатоповерхівки скаржаться на несправний ліфт. У першій новині зазначається, що депутат Святослав Стельмащук, в округу якого виникла проблема, звернувся до організації для проведення експертизи аварійності ліфта і визначення вартості капітального ремонту, а також додано його фото і коментар з обіцянкою просити в Рівнеради коштів на ремонт. У другій публікації ЗМІ переказує слова депутата, який каже, що ситуацію намагаються владнати. 

Також сайт “ITV” розмістив джинсу голови Березнівської міськради Руслана Пилипчука. Так, у новині про проведення в школах громади акції “Замість квітів – допомога ЗСУ” є акцент на тому, що кошти зібрали саме завдяки Пилипчуку. “За ініціативи голови Березнівської міської ради Руслана Пилипчука та відділу освіти, молоді та спорту у перший день навчання заклади освіти Березнівської міської ради доєдналися до акції… Під час акції зібрали 357 521 гривень. Кошти передадуть Збройним Силам України”, – повідомляється в новині. 

Моніторинг виявив ще два випадки джинси – звільненого міського голови Рівного Олександра Третяка. Сайт “Рівне медіа” з посланням на фейсбук Третяка опублікував новину, як уже він, а не Віктор Шакирзян зустрічав у Рівному делегацію з Ессена. Новина містить фото Третяка на тлі подарованого німцями мікроавтобуса і повністю побудована на його дописі в соцмережі. 

Сайт “Рівне вечірнє” також не забуває про Олександра Третяка. Так, 6 вересня на сайті опублікували політичну джинсу звільненого мера із заголовком “Третяк зустрівся із студентами та розповів про місто”. Цей матеріал також побудовано на дописі Третяка у фейсбуці. Повідомляється, як політик зустрівся зі студентами Київського університету ім. Тараса Шевченка. Повідомлення, побудовано виключно на коментарі Третяка, навряд має хоч якийсь суспільний інтерес. Ця новина, вочевидь, спрямована на нагадування про особу Олександра Третяка і формування позитивного іміджу ексмера, якого нещодавно спочатку міський, а згодом і апеляційний суд визнали винним у корупційному адмінправопорушенні й звільнили. 

Моніторинг виявив ще сім випадків комерційної джинси. Публікація з рекламою парфумів без позначки “На правах реклами” або “Реклама” з’явилася на сайті “Радіо Трек”. Також цей ЗМІ розмістив оголошення про безкоштовне навчання англійської від уже згаданого британського викладача, яке, втім, містить приховану рекламу мовної школи. На сайті “Рівне медіа” без передбачених законодавством позначок рекламували онлайн-казиносервіс доставленняклуб “Верес”. А на “Рівне вечірнє” з’явилася прихована реклама Рівненської АЕС і кафе. 

Моніторинг не виявив жодної публікації з неналежним маркуванням реклами в стрічках п’яти ЗМІ, які досліджувалися. Також не виявлено контрагітації.  Крім того, джинсу не зафіксували на сайті “Рівне 1”. Щоправда, цей ЗМІ містить багато публікацій авторства пресслужби Рівненської ОВА, які повідомляють про різні події в адміністрації, втім не мають явних ознак прихованої реклами когось із політиків. 

Ганна Калаур, представниця Інституту масової інформації в Рівненській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!