ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Моніторинг онлайн-медіа Миколаєва: без політичної джинси, але з неналежно маркованою рекламою

У стрічках новин регіональних медіа Миколаївської області відсутня прихована політична реклама, проте трапляються випадки неналежно маркованої реклами, а також комерційна джинса.

Такими є результати проведеного Інститутом масової інформації моніторингу онлайн-медіа Миколаєва у вересні 2023 року. Метою моніторингу було визначити, чи розповсюджують медіа політичну та комерційну джинсу, контрагітацію, визначити замовників політичної джинси та рекламні матеріали з неправильним маркуванням.

Аналізувалися стрічки видань "Новини-N", "Преступности.НЕТ"0512, "Корабелов.Інфо" та "Свідок.info"  з 4 до 8 вересня включно.  Не бралися до уваги аналітика, статті, журналістські розслідування, комерційна джинса не у формі новини, авторські колонки, блоги. Загалом промоніторено 850 публікацій.

Під час аналізу виявлено три матеріали з ознаками комерційної замовності, або 0,3% загальної кількості новин у медіа Миколаєва.  Це були публікації із закликом вступати до місцевого вишу, позитивно емоційно забарвлена новина про відкриття кінотеатру і навіть публікація про онлайн-казино. Усі ці матеріали жодним чином не марковано.

Головний редактор Преступности.НЕТ Анатолій Чубаченко в коментарі ІМІ повідомив, що редакційна політика видання передбачає маркування в стрічці новин матеріалів рекламного характеру поряд із заголовком. Проте в архіві й у разі відкриття матеріалу відповідні позначки зараз не відображаються з технічних причин.

"У нас на сайті передбачено маркування рекламних / комерційних матеріалів у стрічці новин двома позначками: реклама (значок купюри) і пресреліз. Відповідне правило прописано в Правилах користування сайтом. В архіві й у самій новині наразі позначки не відображаються, бо ми продовжуємо працювати над оновленням сайту після хакерської атаки на сервери на початку цього року", – розповів Анатолій Чубаченко.

За період, що аналізувався, у миколаївських медіа не виявлено жодного матеріалу з ознаками політичної замовності, на відміну від тогорічного моніторингу. Тоді ми зафіксували політичну джинсу від тодішньої голови облради та народних депутатів від "Слуги народу" на сайтах "Свідок.інфо", "Новини-N" та "Преступности.НЕТ".

Під час цього моніторингу ми виявили матеріали й з неналежним маркуванням. Це рекламні публікації, у позначенні яких відсутні слова "Реклама" або на "Правах реклами", а присутня позначка "Новини компаній".

Такі публікації з позначкою "Новини компаній" публікував, зокрема,  сайт 0512.com.ua. Матеріали стосувалися діяльності мережі супермаркетів, послуг приватної клініки, пивоварної компанії, а також можливостей і умов вступу до іноземного вишу. На інших новинних сайтах Миколаєва не виявлено неналежно маркованої реклами. Загалом 0512.com.ua за час моніторингу опублікувало чотири таких матеріали в стрічці новин, або 3% загальної кількості новин видання. Це становить лише 0,5% загальної кількості новин миколаївських медіа.

На головній сторінці сайту 0512.com.ua зазначається: "Матеріали з плашками "Промо", "Партнерський матеріал", "Партнерський спецпроект", "Політичні новини", "Прес-реліз", "PR", "Офіційно" публікуються на правах реклами". Проте в розділі "Редакційна політика" до зазначеного переліку додано також "Новини компаній" як позначення матеріалів, розміщених на правах реклами.

Законодавство визначає, реклама в медіа має маркуватися або словом "Реклама", або "На правах реклами". Відповідні вимоги почнуть діяти з 2 жовтня 2023 року. Положення законодавства про рекламу покладають відповідальність за неналежну ідентифікацію (маркування) чи її відсутність (як одне з порушень порядку розповсюдження та розміщення реклами) на розповсюджувачів такої реклами, тобто самі медіа, що розмістили таку рекламу. 

Закон "Про рекламу", як і Закон "Про медіа", не розділяє відсутності маркування та неналежного маркування, а зводить їх до суміжного поняття "порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами". 

Зі змісту статті 110 Закону "Про медіа" вбачається, що порушення встановлених Законом України "Про рекламу" та законодавством про публічні аудіовізуальні медіа вимог та обмежень щодо ідентифікації (маркування) реклами належать до незначних порушень. Водночас порушення вимог законодавства України щодо маркування агітації в медіа під час виборів та референдумів – до значних. Детальніше про відповідальність медіа за джинсу можна ознайомитись у матеріалі ІМІ.

Катерина Середа, регіональна представниця ІМІ в Миколаївській області

Liked the article?
Help us be even more cool!