ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Болотне затишшя. Джинси у вінницьких ЗМІ небагато, але погоду робить 33-й

Мінімального відсотка джинси можна досягнути двома шляхами. Перший – публікувати менше джинси або ж не публікувати її зовсім. Другий – публікувати таку кількість матеріалів, щоб один-два джинсових матеріали на день видавалися краплею в морі. Власне, шлях "розбадяжування" і обрали вінницькі ЗМІ. Тим паче інформаційних приводів багато – від всеукраїнських тем до війни. Публікацію одних лише зведень можна розтягнути на кілька матеріалів.

Цього разу п’ять вінницьких сайтів ("20 хвилин" Вінниця.Інфо, Суспільне.Вінниця, ВІТА, "33 канал") досліджувалися на наявність джинси (політична та комерційна), контрагітації (матеріалів з ознаками замовності, які опубліковані проти когось), а також неналежно маркованої реклами. Моніторинг проводився на матеріалах, опублікованих з 4 до 8 серпня. Загальний результат – 2,8% матеріалів мали ознаки замовності. Причому відсоток варіювався від 0 ("20 хвилин", Вінниця.Інфо, Суспільне.Вінниця) до 7% ("33 канал").

Партнерство чи реклама?

За нульового відсотка матеріалів з ознаками замовності вінницькі "20 хвилин" стали єдиними, хто примудрився отримати 6,7% (7 зі 105) неналежно маркованих рекламних матеріалів. Усі ці "новини компаній" про волонтерську допомогу від відомих місцевих політиків, "партнерські проєкти" про конкретні місця для відпочинку, а чи про "найтоповіші" поминальні заклади міста – це реклама. І назвами типу "блог когось", "партнерський проєкт", "новини компаній", "пресслужба…" це не ретушується.

Щобільше, як ідеться у фаховому матеріалі ІМІ, під час планування розміщення реклами в медіа слід врахувати вимоги, які почнуть діяти з 2 жовтня 2023 року (закон № 3136-IX набув чинності в травні цього року):

  • рекламні ролики (рекламні блоки) в лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа повинні бути чітко відокремлені від інших програм на початку і наприкінці рекламного блоку за допомогою звукових, візуальних, комбінованих засобів, титрів або коментарів ведучих з використанням слова "реклама";
  • реклама в інших медіа повинна бути чітко відокремлена від іншої інформації з використанням слова "реклама";
  • інформаційний, авторський чи редакційний матеріал повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог закону з використанням слова "реклама", якщо цей матеріал: привертає увагу до конкретної особи чи товару; формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів, користувачів) щодо цих особи чи товару; поширюється за грошову чи іншу винагороду.

Автори матеріалу нагадують, що Закон "Про рекламу", так само як і Закон "Про медіа", не розділяє відсутності маркування і неналежного маркування, а зводить їх до суміжного поняття "порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами".

Суто інформування

Сайти "Суспільне.Вінниця" та "Вінниця.Інфо" протягом моніторингового періоду не розміщували матеріалів, які мають ознаки замовності. В принципі, це логічно.

Місцеве "Суспільне" є підрозділом всеукраїнської державної мережі. Локальні новини тут мають невелику частку, тож редакції потрібно вибрати найважливіше, що трапилось у регіоні за день. Тому у вінницького "Суспільного" й найменше матеріалів за моніторинг – 33. Під питанням можна було б залишити матеріал про дитячий футбольний турнір, оскільки журналісти вказали й виокремили серед організаторів політиків, депутатів місцевих рад. Але все ж ці діячі позиціювались окремо від політичних сил чи будь-яких організацій, які пов’язані з політпартіями. Інакше тоді б усі "паркети" на всіх сайтах довелося визнавати джинсою.

Сайт "Вінниця.Інфо" має потужний інформаційний потік повідомлень. У принципі, його можна назвати одним з найоперативніших у регіоні. На сайті дуже зрідка можна зустріти аналітичні матеріали (під час моніторингу таких не траплялось). Втім, матеріалів з ознаками замовності протягом моніторингу взагалі не було. Та це не означає, що їх на сайті немає. Як приклад – джинса від ГО, пов'язаної з місцевими політиками, депутатами ВРУ та місцевих рад. Тут жодного маркування про рекламу чи хоча б "партнерів", як у "20 хвилин".

Комунальна пропаганда

На комунальному вінницькому телебаченні (міське комунальне підприємство – інформаційно-телевізійне агентство "Віта") – без змін. В усіх випусках новин, які йдуть на телебаченні й дублюються на сайті, завжди є піар про міського голову Сергія Моргунова й очільника партії імені себе Володимира Гройсмана.

 
Довільний скрін з головної сторінки телеканалу "Віта" – частота згадок мера Вінниці майже на рівні

Навіть у новині не про діяльність міської влади однаково потрібно приплітати пана Моршунова. Як-от тут: "Під час заходу до присутніх та мисткині звернувся директор департаменту культури ВМР Максим Філанчук. "Вітаю від імені міського голови Сергія Моргунова художницю з відкриттям персональної виставки…"

Такої уваги до інших партій, їхніх депутатів, ГО та БФ, як до "Стратегії Гройсмана" і мера Моргунова, в телеканалу "Віта" більше немає ні до кого.

З усім тим порівняно невисокий відсоток джинси (3%, або 5 новин зі 171) пов'язаний з кількістю всеукраїнських новин і військових зведень.

До джинси не входив відвертий "паркет" на кшталт "мер передав". Утім, такого "паркету" дуже багато. Наприклад, на День міста телеканал підготував проєкт "Вінничани, котрі творять переможну історію". Із 50 хвилин сюжетного часу 15, тобто майже третина, були проповіддю міського голови Моргунова про клейноди, печатку й інші символічні середньовічні атрибути.

Стабільно джинсовий 33-й

Щоразу моніторинг "33 каналу" – випробування для психіки. Хоча відсотково кількість джинси невелика, та все ж потрібно зважити на потік новин на сайті (щодня понад три десятки) і кількість трешу, який туди розміщають.

Тут є відверта копіпаста постів із соцмереж. Усіх – від активістів до президента. Окремі "новини" із сайту цілком могли б стати "твітами" в старі-добрі часи обмеження символів у повідомленні. Або навіть стати есемесками. Інколи заголовок "матеріалу" був довший за сам матеріал. А в окремих випадках весь "журналістський матеріал" складався зі слів "на часі?".

Також редакцію видання кидало від християнства до магнітних бур. І це протягом одного дня. Чи в новинах починались описи блискучих чудодійних ікон незрозуміло чиєї власності. Або ж журналісти вдавалися до відвертих звинувачень у злочинах, нехтуючи презумпцією невинуватості, навіть без посилання на джерела інформації.

Намагаючись хайпувати, "33 канал" вдавався до банальної джинси, (не?)свідомо розкручуючи напівжартівливий проєкт "Лейбович".

Інший джинсовий випадок – це приклад "журналістської майстерності". Потрібно взяти результати дослідження "Опори" й подати їх під потрібним кутом. Як-от "Геннадій Вацак – у десятці законотворців України!". В самому матеріалі – тільки опорівська інфографіка і "приємна ошелешеність" наявністю там Вацака.

 
Комерційна джинса в "33 каналі" теж дуже "креативна"

Інший приклад джинсовості й всеїдності редакції – вибори ректора Вінницького національного медуніверситету. В один день редакція випускає на сайті без жодних маркувань позитивні матеріали про двох кандидатів. І це не баланс – це заробіток з двох джерел. Ну а матеріали про "скоро всі помремо", "Земля наштовхнеться на небесну вісь" чи "до Землі наближаються одразу пʼять великих астероїдів" – уже просто класика видання.

Загалом, тішить, що ключові вінницькі ЗМІ не пускались у контрагітацію, такі матеріали трапляються нечасто і поза періодом моніторингу. Також на всіх сайтах чимало закликів до збору донатів на речі, які потрібні для військових, трапляються повідомлення про пошук донорів крові. Втім, політичне життя в регіоні не надто бурхливе, а отже політичні замовлення у вінницьких ЗМІ поки не на часі.

Антон Булгаков, регіональний представник Інституту масової інформації у Вінницькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!