HOTLINE(050) 447-70-63
We are available 24/7
Leave your contact details
and we contact you
Thank you for reaching out

Or contact us:

[email protected]

(050) 447-70-63

File a complaint

One political party as would-be buyer of more than half of the jeansa in online media – IMI’s survey

13.06.2019, 18:12
57% of the stories having attributes of being paid-for in the national online media were stories dealing with the party “Opposition Platform - For Life”. Such are the results of the monitoring of political jeansa held by the Institute of Mass Information within the period from 3rd to 7th June 2019 in 13 sought-after web-based editions, a complete sample was of more than 15 thousand news *. According to monitoring results, the overall level of political jeansa in online media has decreased by one and a half times, compared to the presidential election campaign (163 stories with signs of being paid-for during the week in June comparing to 249 stories for one week in March). According to the media expert IMI Olena Golub, decreasing of the jeansa quantity was temporary and was due to the fact that the parties were negotiating the promotion deals with the editors. Besides that, the parliamentary campaign has just started, the parties have been scheduling its activities and forming lists. In total, only 5% of materials with signs of being paid-for were marked as advertisement, but this marks failed to comply with the Law of Ukraine "On Advertisement" (sections "News", "Company News", "Elections", and so on). The "Opposition Platform - For Life" party (57% of the total number of custom materials) takes constant top position among the would-be buyers of non-marked political propaganda. Almost all these materials were published on the 112th TV Channel and the Newsone TV Channel. The second place IMI revealed the materials with signs of paid-for in favor of the incumbent president Volodymyr Zelensky and his party "Servant of the people" (11% of the materials). The most flattering materials in favor of the head of state was published by the website "Znay.yu". The third position (6%) was taken by BYuT and Yulia Tymoshenko. The survey allowed to identify 25 materials with features of the black PR. 30% of these materials ttargeted Petro Poroshenko and Yuriy Boyko, and another 20% targetted Volodymyr Zelensky. In general, most of the political material with paid-for signs was identified on the 112th TV Channel (60), "Znay.yu" (28) and on the site of the Newsone TV channel (27). No paid-for materials were revealed on Ukrainian Pravda, Novoe Vremya and the web-based editions. The research was held in the framework of the project supported by the US Embassy's Media Development Fund in Ukraine. The viewpoints of the authors do not necessarily coincide with the official position of the US government. * Monitoring was held from 3 to 7 June 2019 in the following media: "Obozrevatel", "", 24th channel, "Gordon", "Ukrayinska Pravda", "Novoe Vremya", UNIAN, "Segodnya", TSN ,, Newsone,, "". The sample covers all the news published on these web-based editions through the above-mentioned period (more than 15 thousand of news). The methodology can be found at the link.
Liked the article?
Help us be even more cool!