HOTLINE
On call 24 hours
Leave your data
and we'll get in touch with you
Thank you for your appeal

Or contact us:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Donate ІМІ File a complaint

Mediacast.TV provider refused to broadcast NewsOne, ZIK and “112 Ukraina”

18.07.2019, 16:44
Photo credits: Mediacast.TV's Facebook
Since July 18, Ukrainian licensed OTT-provider of Internet TV abroad, Mediacast.TV, refused to cooperate with the channels that belong to the media holding "News" ("112 Ukraine", ZIK, NewsOne), as well as Maxi-TV. The Mediacast TV reported it on its official page in Facebook. As the officials of the Mediacst TV said, such decision was taken because of pro-Russian content of these TV channels. "Since July 18, 2019, the Mediacast.TV ceases to broadcast anti-Ukrainian channels: 112 Ukraine, ZIK, Maxi-TV. Over the past half year, the owners of these channels have been changed, as well as its broadcasting policy in general. ... The aforementioned channels have been repeatedly subjected to the unscheduled audit by the National council regarding inciting to interethnic hatred, propaganda of the aggressor state and its bodies, dissemination of biased information, arbitrary introducing changes to the program concept. ... To refuse of pro-Russian channels, this is our way of fighting for the cleansing of the media landscape of Ukrainians all over the world! "the statement reads. IMI reported, on November 7, 2018, new news channel "Nash" started its broadcasting, the owner of which was the father of MP Yevheny Muraev, the leader of the "Nashi" party, Volodymyr Murayev. The Channel "Nash" functioned in the network of broadcasting (on a satellite and in cable networks) as women’s television channel "Maxi TV" (Maxxi TV). On October 5, 2018, the MP from the Opposition Bloc Taras Kozak became owner of the corporate rights of the NewsOne TV channel. On December 14, 2018, the “112 Ukraine” TV channel informed that Taras Kozak, a MP from the opposition party “Opposition bloc”, became the new owner of the channel. On June 14, it became known that ZIK TV channel was bought by an ally of Viktor Medvedchuk Taras Kozak, who also owns NewsOne TV channels and 112 Ukraine. Based on his media assets, he is going to create a new media holding “News”. Immediately after the announcement of the sale of ZIK, a number of top managers and journalists resigned. .On July 9, the National council for television and radio broadcasting decided to appeal to the Verkhovna Rada with proposals to amend the Law “On Television and Radio Broadcasting” in order to provide to the National council the authority to suspend and cancel licenses in certain cases in order to prevent anti-Ukrainian activities. July 11, Deputy head of Ukraine’s National Council for Television and Radio Broadcasting (NCTRB) Uliana Feshchuk has said there is no evidence of a connection between television channels 112.Ukraine, NewsOne and ZIK with "Opposition Bloc – For Life"’s political council head Viktor Medvedchuk.
Liked the article? Help us be even more cool!
Want to learn first about the new research of the Institute of Mass Media? Subscribe to the newsletter!
Thank you for subscribing!