HOTLINE050 447 70 63
We are available 24/7
Leave your contact details
and we contact you
Thank you for reaching out

Or contact us:

050 447 70 63

File a complaint

Georgian TV Rustavi-2 ceases broadcasts after vulgar anti-Putin rant - RFE/RL

08.07.2019, 16:23
Georgia's opposition-run television channel Rustavi-2 ceased its broadcasts for six hours on July 8 after hundreds of demonstrators protested against on-air obscenities used by a program host to describe Russian President Vladimir Putin. The tirade by Giorgi Gabunia, host of a news analysis program called Postscript, has been condemned as a "provocation" by Georgian President Salome Zurabishvili and Tbilisi's Mayor Kakha Kaladze as well as Russia's Foreign Ministry, as Radio Free Europe/Radio Liberty informed. Georgian Prime Minister Mamuka Bakhtadze called Gabunia's rant "nothing but a disgusting act of provocation and an attempt to destabilize our country. Something that is totally unacceptable." The Georgian Charter of Journalistic Ethics, which is an independent union of journalists, described Gabunia's minute-long diatribe as "unethical behavior" by a journalist that damages public trust and respect for all journalists. Demonstrators began gathering outside the Rustavi-2 building in Tbilisi late on July 7 after Gabunia introduced his weekly program with a vulgar rant against Putin. Gabunia called Putin a "stinking occupier" and a "walrus c***" amid a string of obscenities used to curse the Russian president, as well as Putin's mother and father -- finally vowing that he would defecate on Putin's grave. Russia's Foreign Ministry described Gabunia's remarks as an "unacceptable attack in obscene language" that was "unprecedented in its meanness." "We regard this as another open provocation of the Georgian radical forces aimed at undermining Russia-Georgian ties," the Russian ministry said in a statement. Flight Ban The Russian Foreign Ministry also praised Georgian authorities who "found the strength to dissociate themselves from the provocateurs and condemn their behavior." "We also see the fair resentment with which the incident was perceived in Georgian society," it said. Rustavi-2 Director General Nika Gvaramia said he made the decision to temporarily suspend broadcasts of the 24-hour TV channel after several of the station's journalists and cameramen were attacked by protesters. The station went off the air at about 2 a.m. on July 8 and remained silent until broadcasts resumed at 8 a.m. Protesters are demanding the resignations of both Gabunia and Gvaramia. Gabunia's tirade was broadcast just hours before Putin's decree banning direct flights between Russia and Georgia went into effect on July 8. Georgian analysts say the flight ban could cost Georgia's economy up to $300 million a year. Putin signed the flight ban order on June 21 in response to anti-Russia protests that broke out in Tbilisi. Those protests were sparked by a Russian State Duma deputy who sat in the chair of Georgia's parliamentary speaker and addressed a gathering of lawmakers from predominantly Orthodox Christian countries. More than 240 people were injured late on June 20 when Georgian riot police fired rubber bullets and water cannons to turn back crowds trying to storm into parliament. Daily protests have continued since then by demonstrators who are demanding the resignation of Interior Minister Giorgi Gakharia over the police crackdown. Nearly 11 years after the five-day Russia-Georgia war in which Russian forces occupied Georgia's breakaway Abkhazia and South Ossetia regions, many Georgians still openly express anger and resentment at Russia. Radio Free Europe/Radio Liberty
Liked the article?
Help us be even more cool!
Do you want to be first to learn about the new research of the Institute of Mass Information? Subscribe to the newsletter!
Thank you for suscribing!