HOTLINE
On call 24 hours
Leave your data
and we'll get in touch with you
Thank you for your appeal

Or contact us:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Donate ІМІ File a complaint

Euronews journalists expressed their distrust to the leadership and stated about censorship

09.12.2016, 15:27

An internet poll conducted on 6-7 December shows that out of 291 journalists and technicians at Euronews, 205 (70.4%) said they don’t trust the company’s management, and only 34 (11.7%) said they did. 52 expressed no opinion (17.9%), reports EurActiv.com

The trade union Force Ouvrière adopted a statement saying that at the moment, Euronews is no longer an organisation with a European approach and with a European vision for its future, something that should be obvious for such a channel.

A journalist from Euronews who asked not to be named told EurActiv.com that their media was no longer allowed to criticise Turkey following the failed 15 July coup and Russia’s assertive policy vis-à-vis neighbours and EU members.

In February 2015, Egyptian billionaire Naguib Sawiris bought a majority stake of 53% in Euronews, following a visit by Vladimir Putin to his country. The deal raised a number of questions over Euronews’ future editorial posture and its independence.

In recent days, reports surfaced of talks with US broadcaster NBC News, who plans to buy a 15% and 30% stake in Euronews. Sawiris still plans to remain the majority shareholder.

On 1 December, Commissioner Günther Oettinger received Deborah Turness, president of NBC News, in Brussels. The CEO of Euronews, Michael Peters, participated in the meeting and talks focused on the broadcaster, which benefits from an estimated €25 million in annual funding from the EU, but in which the Union is not a stakeholder. Oettinger is responsible for the digital economy and audiovisual.

In its statement, the trade union raises a number of questions to management, the first one being how it can justify the closure of the Ukrainian service in the actual context of tension between Kyiv and Moscow.

The Ukrainian service of Euronews was bought in March 2015 by Ukrainian oligarch Dmytro Firtash, which led to the government in Kyiv banning the service for its suspected bias.

Later, Firtash abandoned the project, which triggered another scandal, with the Russian service refusing to provide jobs to journalists from the Ukrainian service, in violation of French labour legislation.

“How can we accept the endless list of unethical choices made by the management in recent years and still have confidence in such a management? The list is long: Dimitry Firtash, suspected of corruption, Denis Sassou Nguesso, 30 years in power, suspected of numerous allegations of corruption in his inner circle,” the journalists state.

EurActiv asked Commission Chief Spokesperson Margaritis Schinas to comment on the Euronews journalists’ concerns. As on previous occasions when questions about Euronews were asked, Schinas replied that this was a private company and that the Commission did not contribute to decisions made by Euronews.

This, however, seems to contradict not only the sudden interest of Oettinger in meeting the NBC president but exchanges between the Commissioner and Commission President Jean-Claude Juncker as related in the minutes of a College meeting held on 18 March 2015.

In this meeting, Oettinger raises the takeover of Euronews by the Egyptian billionaire, as well as of the new Ukrainian shareholder, Dmytro Firtash.

Oettinger is quoted as saying that the Commission has opened a “strategic dialogue” with the channel with the objective to adopt a common vision about its future.

In turn, Juncker is quoted calling for “everything to be done in the coming period to guarantee the editorial independence” of the broadcaster.

EurActiv asked Juncker a question concerning Firtash’s involvement with Euronews only two days later after the exchange at the College meeting, on the occasion of the 20 March 2015 EU summit.

 

 

Liked the article? Help us be even more cool!
Want to learn first about the new research of the Institute of Mass Media? Subscribe to the newsletter!
Thank you for subscribing!