IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2017 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

9

42

4

14

Хто впливає на одеські ЗМІ?

Поле впливу мера Труханова

Із очільником міста пов’язують низку ЗМІ, але прямих свідчень його медіаприсутності практивно немає. Медіагрупа “Глас” – яскравий тому приклад. Групу каналів пов’язують із Геннадієм Трухановим. Але аналіз структури власності може виявити тільки досить опосередкований зв’язок із мером.

До групи входять три телеканали “Глас”, “Плюс” та “Прайм-тайм”. Кінцевими власниками каналу “Глас” вказані Валентина Жоліна та Леонід Молдавський, керівником – Євдокимова Олена Геннадіївна. У каналу “Прайм-тайм” Олена Євдокимова – кінцевий бенефіціар разом із Тетяною Колтуновою. У каналу “Плюс” також серед кінцевих власників Тетяна Колтунова, а крім неї ще троє: Поздняков Іван Васильович, Костусєв Олексій Олексійович та Іванчо Андрій Андрійович.

Відтак у структурі власності трьох каналів, об’єднаних у групу, є одні й ті самі люди: Олена Євдокимова та Тетяна Колтунова. Серед кінцевих власників каналу “Плюс” нас найбільше цікавлять Олексій Костусєв, таке ПІБ має колишній міський голова Одеси, та Андрій Іванчо. Останній є серед співзасновників ГО “Українська федерація таїландського боксу “Муей-Тай”. Крім нього засновниками є Труханов Геннадій Леонідович та Євтушенко Павло Сергійович.

До сфери впливу Геннадія Труханова відносять також телеканал “Град”. Відповідно до структури власності, канал має двох бенефіціарів: Балінов Анатолій Конкович (49%) та Шпалтакова Тетяна Василівна (51%). Анатолій Балінов у 2010 році був обраний до Одеської міської ради за списками “Сильної України”. Очолював депутатську групу “Довіряй ділам”, яку одеські ЗМІ називають прихильною до міського голови Геннадія Труханова. Тетяна Шпалтакова – член наглядової ради ПрАТ “Одесцивільпроект”, а також співвласниця та співзасновниця ТОВ “Лег-Транс”. Її компаньйон у цьому ТОВ Геннадій Чекіта, депутат Верховної Ради від БПП.

Сайти “Волнорез” (volnorez.com.ua) та “Одессит” (www.odessit.ua) також пов’язують із Трухановим. Якщо перший взагалі не містить ніякої інформації для ідентифікації власників, то сайт “Одессит” більш “говіркий”. Медіа поєднане із прес-центром, розташованим у бізнес-центрі на Пушкінській, 32. За даними державного реєстру прав на нерухоме майно, власником будівлі є Коробчинський Артур Олександрович. Людина з такими самим ПІБ була помічником Геннадія Труханова у 7-му скликанні парламенту. А також фігурує  у розслідуванні “Ні корупції”, як особа, пов’язана із чинним міським головою.

Нардепи від БПП у медіавласності

Сайт “Думская.Нет” та однойменний телеканал “Думская.TV” пов’язані з Олексієм Гончаренком, екс-регіоналом, що увійшов до нового складу парламенту від Блоку Петра Порошенка. За даними Нацради, під логотипом “Думская.TV” мовить ТОВ “Телерадіокомпанія “Моя Одеса”. За даними держреєстру юросіб, її кінцевим власником та засновником є Шмушкович Михайло Володимирович. Його називають близьким соратником Олексія Гончаренка. Шмушкович також колишній регіонал, екс-голова обласної ради. Згодом був заступником місцевого осередку БПП, очолюваного на Одещині Олексієм Гончаренком. Нині ЗМІ титрують Шмушковича як радника голови Одеської облради Анатолія Урбанського (також представник БПП). Сайт каналу “Думская.TV” є розділом сайт у “Думская.Нет”.

Канал УТВ не має свого сайту відповідно не опублікував структуру власності. Пов’язують канал із іншим нардепом від БПП Геннадієм Чекітою. Втім вдалося знайти лише непрямий зв’язок офіційного власника та Чекіти.

З реєстру Нацради відомо, що під таким логотипом в Одесі мовить ТОВ "Візуальні Комунікації України”. Кінцевим власником каналу значиться Шматко Олег Володимирович. За даними держреєстру юридичних осіб, він також є засновником і кінцевим власником ТОВ “Алтан-Ко” (основний вид діяльності – збирання безпечних відходів). Керівником цієї фірми значиться Тимченко Олексій Іванович, який також вказаний керівником низки підприємств, зокрема ТОВ “Лекс-Юніон”, засновником та кінцевим власником якого є Геннадій Чекіта.

Зміни у медіа з орбіти Ківалова

Із Сергієм Ківаловим пов’язують канал та однойменне інформаційне агентство “Репортер”. Це одна юридична особа. Відповідно до опублікованої структури власності 49% каналу та 85% ТОВ “Телекомпанії “ІТВ”, що також є засновником каналу, належить Могил Наталії Миколаївні. Відповідно, загалом у її власності 92% частки каналу, інші 8% – у власності Писаренко Ганни Миколаївни. У держреєстрі вказано, що юрособа перебуває у стані припинення із вересня 2015 року, втім остаточного висновку про припинення досі немає. Зараз канал має діючі ліцензії до вересня 2018 року на багатоканальне мовлення і до 2023 року на ефірне. Дослідження ІМІ, проведене у 2015 році, ілюструє, що всі канали, що відносять до орбіти Ківалова, мають зв’язок із Наталією Могил та Ганною Писаренко.

У структурі ТРК “Академія” станом на 2015 рік також фігурували Наталія Могил та Ганна Писаренко. Втім, 9 листопада 2016 року до реєстраційних даних, а саме складу засновників, були внесені зміни. Зараз кінцевим власником і засновником каналу вказана Щелкунова Світлана Богданівна. Відтак до Ківалова цей канал відноситься тим, що є телерадіокомпанією Одеської Національної юридичної академії, президентом якої є Сергій Ківалов.

15 грудня рішенням Нацради з ТРК “Академія” виокремлено ТОВ “Радіо Маяк”, власницею якого є Світлана Щелкунова. Як повідомляє “Детектор медіа”, представник компанії повідомив Нацраду, що Світлана Щелкунова є матір’ю Дмитра Голубова – народного депутата, обраного від БПП, лідера “Інтернет-партії України”.

Ще один телеканал, який за дослідженням ІМІ у 2015 році відносили до орбіти Сергія Ківалова, також перейшов до оточення Дмитра Голубова. Йдеться про канал “Здоров’я”. Нині у реєстрі засновницею вказана Лашкарьова Анастасія Петрівна, дружина Дмитра Голубова.

“Третій цифровий”, раніше пов’язуваний із Ківаловим, також зазнав змін у структурі. Нині його власниками (ТОВ “Телеконект) значаться Ельвіна Черняк та Андрій Продаєвич. Ельвіна Черняк є співзасновницею ГО “Громадське об’єднання розвитку і хазяйнування”, а також входить до органів ТОВ “ЛСУ”. Співзасновницею та керівником обох організацій є Ірина Орехова, яку пов’язують із Сергієм Ківаловим.

Політики “у відставці”

Канал “Перший міський” пов’язують із екс-головою (березень-травень 2014 року) Одеської ОДА Володимиром Немировським. Згідно з документами, оприлюдненими на сайті, офіційним власником 100% акцій каналу є Цимбалюк Максим Вікторович. Він є членом наглядової ради ПрАТ “ВО “Стальканат-Сілур”. За даними держреєстру, кінцевим власником цього підприємства є  Немировський Володимир Леонiдович.

Колишнього мера Одеси Едуарда Гурвіца пов’язують із ТРК “Круг”. Співвласницями каналу вказані Замчинська Євгенія Едуардівна та Замчинська Марія Леонідівна. У структурі власності телеканалу Едуард Гурвіц вказаний як пов’язана особа, оскільки є батьком Євгенії Замчинської.

“Русский дух” та екс-регіонали

Два популярних інтернет-сайти Одеси пов’язують із Ігорем Марковим. Сайт “Таймер” (timer.od.ua) дотримується проросійської риторики, а на сайті “Откат” (otkat.od.ua) у 2014 році активно публікувався брат Ігоря Маркова Олег.

Канал “Медіаінформ” (ТОВ “ІА “Медіа-Інформ”) згідно реєстру юросіб заснований Арсенією Петровською та Волковою Вікторією Вікторівною. У дослідженні ІМІ від 2015 року зазначено, що Вікторія Волкова є донькою екс-регіонала Віктора Волкова, компаньйона колишнього заступника міського голови Одеси Сергія Черненка. У 2015 році Волков балотувався до Одеської обласної ради від партії “Відродження”. Кінцевим бенефіціаром ЗМІ вказана Арсенія Покровська. Цікаво, що журналістка із таким ім’ям є авторкою та ведучою програм на телеканалі “Глас”.

Власницею каналу “Южная Волна” є Дімчогло Тетяна Дмитрівна, дружина заступника голови Одеської обласної ради Юрія Дімчогла (обраний від партії “Наш край”). Дімчогло також є помічником на громадських засадах нардепа, співголови партії “Наш край” Антона Кіссе.

З Кіссе в Одесі пов’язують онлайн-медіа “Рупор” (rupor.od.ua) і “Топор” (topor.od.ua). Він доволі часто з’являється в цих виданнях у публікаціях з ознаками джинси.

Бізнесмени у ЗМІ

Одеський 7-й канал належить бізнесмену сирійського походження, власнику компанії Kaddor Group Аднану Ківану. Структура каналу складається із двох юросіб: ТОВ “ТРК “Арт” та ТОВ Товариство з обмеженою відповідальністю “РІАК-інформ”. Власниками обох є Ківан. З бізнесменом також пов’язують сайт “Українська служба інформації” (usionline.com). На сайті на це натякає банер фітнес-центру Kaddor у топі головної сторінки та низка компліментарних новин за участю Ківана.

Власником одеського “Просто радіо” є Артем Вознюк – бізнесмен, власник мережі кінотеатрів “Одеса-кіно”. З ним також пов’язують “Народне радіо” через подібність контенту. Але за даними реєстру засновницею і кінцевим бенефіціаром ТОВ ПП “Радіо-1”, за яким оформлений мовник, є Марина Кривошеєва.

Радіо “Одеса-мама” – позивний під яким мовить ТОВ РК “Радіо Одеса”, що, за даними держреєстру юридичних осіб, засноване виконавчим комітетом Одеської міськради та ТОВ “Одеса-мама”. Цю фірму, в свою чергу, заснували Дмитро Іллюк та ТОВ “Джі Ем Джі Груп”. Кінцевий бенефіціар радіо – Олександр Шевляков. За даними відкритих реєстрів він разом із Олександром Козирем володіє ТОВ “ТРК “Міський телеканал” (канал “GNews”, що входить до медіахолдингу “Козир Діджитал”).

Державні та комунальні ЗМІ

Одеса має свою регіональну філію Національної суспільної телекомпанії України, що повністю належить державі.

Низка друкованих ЗМІ, що були засновані державними органами чи органами місцевого самоврядування, переживають процес роздержавлення.

Газета “Чорноморські новини”  заснована Одеською ОДА та трудовим колективом. Редакція – юрособа, що має 28 засновників. Керівником є редактор газети Іван Мельник.

Газета “Одеські вісті” заснована Одеською облрадою та трудовим колектив редакції. 17 червня на сесії обради ухвалено рішення про вихід її зі складу засновників газети. Втім, на запит ІМІ у лютому 2017 року редакція повідомила, що засновником (співзасновником) газети є обласна рада, а видання за рішенням сесії 23 грудня 2016 року отримало фінансування майже 3,8 млн грн.

Газета “Одесский вестник” заснована Одеською міською радою і досі є муніципальним друкованим виданням. Редакція як юрособа існує у формі комунального підприємства міськради.

Преса та онлайн

Газета “Вечірня Одеса” заснована трудовим колективом. Кінцевим бенефіціаром визначена колишня головна редакторка видання Лариса Бурчо.

Газета “Порто-Франко” заснована Аркадієм Рибаком та ТОВ “Видавничий дім “Порто-Франко”. Фірма має засновниками Беллу Рибак та ТОВ “Літописець-ХХІ”, що в свою чергу засноване Аркадієм та Русланом Рибаками. Аркадій Рибак – редактор газети.

Газету “Время Ч” заснувала однойменна міська громадська організація, засновником є активіст Олег Білецький.

Частина одеських сайтів не приховує своїх власників. Приміром сайт “Южный курьер” належить до медіагрупи “Дозори”, заснованої харківським журналістом Ростиславом Касьяненком. “Одеса Дейлі” (odessa-daily.com.ua) як друковане видання заснована відомим активістом і журналістом Леонідом Штекелем, а також Наталією Бедрань. Сайт “Інформер” (informer.od.ua) створений ГО “Інститут політичної інформації”, засновниками якої є Павло Колотвін, Євген Попов та Сергій Пудіч. Сайт “Избирком” (izbirkom.org.ua) заснований Одеським осередком ГО “Комітет виборців України”. Cайт “Одеса Лайф” (odessa-life.od.ua) зареєстрований як ІА “Центр медіа”, що заснували Вікторія Кучурка та бізнесмен Геннадій Чабанов. Міський сайт Одеси (048.ua) належить до мережі CitySites, якою управляє Євген Явтушенко, і володіє Федір Жуков. На його ім’я зареєстрований домен 048.ua.

З сайту “Храбро” можна зрозуміти належність Вадиму Чорному, лідеру “Союзу анархістів України”.

Сайт “Траса Е 95” (trassae95.com) пов’язують із народним депутатом Іваном Фурсіним (група “Воля народу”). На ресурсі не рідкість новини про допомогу регіону від нардепа, що, по суті, є джинсою в його інтересах.

Сайт 368.media пов’язують із екс-регіоналом Костянтином Шпильовим, сайт “Маяк” (mayak.org.ua) із Олександром Борняковим. Сайт “Взгляд из Одессы” раніше пов’язували з Едуардом Гурвіцем, втім останнім часом видання змінило свою редакційну політику. З’ясувати, хто за ним зараз стоїть, наразі не вдалося.

 

Підготовано Зоєю Красовською, Інститут масової інформації. 

Матеріал підготовано за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
 

Ще Статті