IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

11

64

5

22

Замовники передвиборчої джинси в інтернет-ЗМІ. Моніторинговий звіт за 11–15 березня

Фото – Vse.rv.ua

Протягом п’яти днів моніторингу в 13 інтернет-ЗМІ було зафіксовано 249 матеріалів політичного характеру з ознаками замовлення. З них лише 4% були марковані як рекламні, проте навіть це маркування не відповідало Закону “Про рекламу” (“Актуально”, “Новини компаній”, “Вибори”).

Про це свідчить дослідження політичної джинси, проведене Інститутом масової інформації в період з 11 по 15 березня 2019 року в 13 популярних інтернет-ЗМІ, повна вибірка становила понад 15 тисяч новин*.

Лідером з розміщення політичної джинси в онлайн-медіа у моніторинговий період стала партія “Опозиційна платформа – За життя”, на її користь було розміщено 22% від усіх замовних матеріалів політичного характеру, що потрапили до моніторингу. Цікаво, що найбільше цю партію просували сайти 112-го каналу та Newsone.

Окремо на користь кандидата в президенти і лідера цієї політсили Юрія Бойка зафіксовано 16% матеріалів. Розміщувалися вони переважно на 112-му каналі (112.ua) та сайті телеканалу Newsone (newsone.ua).

14% матеріалів з ознаками замовлення було зафіксовано на користь Юлії Тимошенко. Матеріали на користь цієї кандидатки зафіксовані на сайтах “Обозреватель”, “РБК-Україна”, 24-го каналу та “Знай.юа”.

9% матеріалів стосувалися діяльності Володимира Зеленського. Найбільше джинсових матеріалів на користь Зеленського розміщувалося на сайті “Знай.ua” (znaj.ua).

Стільки ж (9%) матеріалів замовного характеру стосувалися діяльності Анатолія Гриценка. Найбільше таких матеріалів було зафіксовано на сайті “Обозреватель” (obozrevatel.com).

На користь чинного Президента Петра Порошенка було розміщено 6% від загальної кількості матеріалів з ознаками замовлення.

У межах аналізу також було зафіксовано 23 матеріали з ознаками контрагітації та чорного піару. Цікаво, що 83% таких матеріалів були спрямовані проти Петра Порошенка.

Загалом найбільше політичних замовних матеріалів було зафіксовано на сайті “Обозреватель” (53), 112-го каналу (49) та на сайті телеканалу Newsone (39).

Не зафіксовано замовних матеріалів політичного характеру на сайтах “Українська правда”, “Новое время”, “Ліга” та ТСН.

“Опозиційна платформа – За життя”

Лідером з розміщення замовних матеріалів в онлайн-медіа у цей моніторинговий період стала партія “Опозиційна платформа – За життя”. На її користь було зафіксовано 22% замовних матеріалів політичного характеру. 68% замовних матеріалів цієї політичної сили стосувалися одного з її лідерів – Віктора Медведчука.

Головних меседжі цього політика стосуються конфлікту на сході України.  

У межах цієї теми він просуває повідомлення про те, що влада нібито забула про людей на непідконтрольних територіях.

Медведчук заявляє, що вони розробили план про мирне врегулювання ситуації на Донбасі. В чому він полягає, політик не уточнює, проте зазначає, що цей мирний план погоджено и в Донецке, и в Луганске, и в Москве. В цьому ж матеріалі він зазначив, що, на відміну від “Опозиційної платформи – За життя”, кандидат від іншої опозиційної сили Олександр Вілкул каже, що мир без США не можливий, а це, за твердженням Медведчука, є “не просто глупостью, а красной тряпкой не только для Луганска и Донецка, а еще и для Москвы”.

Загалом Медведчук досить активно згадує Росію в матеріалах на свою користь, що позиціонує його як одного з найбільш проросійських політиків, що, власне, він і не приховує.

Також він зазначає, що насправді мир з Росією є запитом не від нього особисто, а саме від українського народу.

Зауважимо, що політик не уточнює, що це за дослідження та коли, ким і де воно проведене. Посилання до неуточнених досліджень є одним із способів маніпулювання.

Соратник Медведчука та ще один з лідерів “Опозиційної платформи – За життя” Вадим Рабінович радить узагалі домовлятися з усіма, навіть якщо це суперечить твоїм уподобанням, щоправда кого конкретно має на увазі Рабінович, чітко не зрозуміло, – чи сепаратистів, чи окупантів: “Для того щоб побудувати велику Україну, потрібно навіть всупереч своїм особистим уподобанням сідати і домовлятися з усіма ключовими людьми”. Між іншим Рабінович натякає, а можливо, в такий спосіб і підштовхує  інших опозиціонерів, яких, за його словами, він не любить, слідом за Бойком переходити до його партії (“Я поки не можу переконати своїх соратників, але я хотів би, щоб у нашу партію вступив цілий ряд ключових людей, яких я не люблю, – з іншого табору”)

Вадим Рабінович у своїх замовних матеріалах досить нескромно стверджує, що він “первый человек с президентским рейтингом, который отказался от притязаний на то, что ему не нужно для того, чтобы объединить людей”, і, безумовно, на його думку, це дуже сильний вчинок: “Вадим Рабинович заявил, что, отказавшись от гонки за кресло президента Украины, он совершил один и самых сильных поступков в своей жизни”.

Інші теми, які просуває Рабінович, є неоригінальними і певною мірою є заїждженою пластинкою і від “Опозиційної платформи – За життя” і від інших політиків.

Юрій Бойко

Тему про тарифи продовжує і ще один член Опозиційної платформи та кандидат у президенти Юрій Бойко.

Бойко объяснил, как снизить тарифы на газ, которые установила нынешняя власть в Украине

Бойко: Встановити єдиний тариф на газ для всіх споживачів можливо

На користь Бойка зафіксовано 16% замовних матеріалів політичного характеру.

Бойко просуває ідею відродження промисловості, зауважимо, що цю тему активно поширює і інший кандидат від опозиції Олександр Вілкул.

Для відновлення підприємств Донбасу політик стверджує, що багато всього робить (Ми це вже робимо, ми робимо, ми робимо всі закони, щоб допомогти території, переселенцям. Допомогти всім, хто постраждав від цієї війни”), проте забув зазначити, що саме.

На період аналізу припало ухвалення Верховною Радою мовного закону, кандидати активно висловлювали свої думки стосовно цієї теми. Так, Бойко назвав законопроект “карательним” і знову повторив наративи російської пропаганди про заборону говорити російською мовою: “люди с возмущением говорят о том, что их лишают права говорить на языке, на котором они привыкли.

Анонс: наступного тижня ІМІ презентує дослідження про російські наративи.

Нагадаємо, експерти ІМІ проаналізували онлайн-ЗМІ на предмет висвітлення ухвалення мовного закону – “Тотальная украинизация” vs мовний закон

У моніторинг потрапила низка матеріалів, що поширюють соціологічне дослідження, згідно з яким Бойко потрапляє в четвірку лідерів президентських перегонів, а “Опозиційна платформа – За життя” набирає 14,5% голосів на парламентських виборах.

Це дослідження було проведено так званим міжнародним дослідницьким центром “BURI-Украина” (The Belgium-Ukraine Research Institute, Бельгія). Варто зауважити, що центр невідомий навіть у вузьких колах соціологів. Про це у своєму блозі пише і соціологиня Ірина Бекешкіна: “Ну-ну, “європейський центр, цікаво… Посилання на опитування, проведене “дослідницьким центром BURI (The Belgium-Ukraine Research Institute). Шукаю сайт “дослідницького центру” – жодних слідів, окрім посилань на так зване “дослідження”. Тобто – нема ані BURI, ані The Belgium-Ukraine Research Institute. Знайшла висхідне джерело, де були надруковані результати “дослідження”: сайт EUtoday.net (https://eutoday.net/…/eight-parties-to-enter-new-ukrainian-…). Але в цій публікації немає посилань на сайт центру, який начебто проводив опитування! Більше того, сайт EUtoday.net, який начебто базується в Лондоні, припускається помилки в англомовному тексті, бо “Бельгійсько-Український дослідницький інститут” має бути англійською як “Belgian-Ukrainian Research Institute”. Втім, такого теж не існує”.

Юлія Тимошенко

14% матеріалів замовного характеру були спрямовані на підняття рейтингів лідерки “Батьківщини” Юлії Тимошенко. Матеріали на користь цього кандидата зафіксовані на сайтах “Обозреватель”, “РБК-Україна”, 24-го каналу та “Знай.юа”.

Тимошенко зі сторінок українських інтернет-ЗМІ закликала чинного Президента зняти свою кандидатуру з виборів і відповісти згідно з законом за розкрадання в армії, які були розкриті командою журналістів Bihus.info.

Також Юлія Володимирівна не втомлюється повторювати про справедливі тарифи, відродження АПК, реформу соціальних сфер та піклування про військових.

Володимир Зеленський та Анатолій Гриценко

На користь цих двох кандидатів було зафіксовано по 9% матеріалів з ознаками замовлення. На користь Гриценка більшість замовних матеріалів розміщував сайт “Обозреватель”, тоді як на користь Зеленського більшість джинси розміщувалася на “Знай.юа”.

Обидва кандидати у своїх замовних матеріалах активно використовують думки “незалежних” експертів.

Так, наприклад, за інформацією голови правління Центру політико-правових досліджень Михайла Лева, Анатолій Гриценко вже випереджає Володимира Зеленського: “Це компанія “Соціальний моніторинг”, яка опублікувала результати досліджень. Кандидат Гриценко за підтримки Садового набирав 15,6% і тим самим виходив на перше місце. Другий – Володимир Зеленський (13,7%)”, – зазначає Михайло Лев. Зауважимо, що експерт випадково чи завідомо невірно трактував це соціологічне дослідження, де сказано, що “в парі А. Гриценко – В. Зеленський перемагає В. Зеленський: 33,1% проти 26,9%”, а 15,6% на користь Гриценка зафіксовано лише у фразі “Якщо відбудеться об’єднання кандидатів у президенти Анатолія Гриценка та Андрія Садового то А. Гриценка як єдиного кандидата будуть готові підтримати 15,6%”, проте тут нічого не сказано про Зеленського. Звідки експерт отримав 13,6% підтримки Зеленського, не зрозуміло.

Підтримують Анатолія Гриценка й інші експерти, наприклад директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський та експерт групи “Податкова реформа РПР” Олег Гетман, який стверджує, що “в програмі Гриценка міститься дев’ять з 10 пріоритетів бізнес-коаліції”.

А от голова правління Центру прикладних політичних досліджень “Пента” Володимир Фесенко на цих виборах підтримує Володимира Зеленського, принаймні позитивно коментує саме цього кандидата.

Проте експертами Зеленський не обмежується і привертає на свій бік навіть астрологів:

Не задіяними залишаються відьми та мольфари [оціночне судження авторки].

*Моніторинг проводився в період з 11 по 15 березня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, Знай.ua, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 15 тисяч новин)

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews Network.

Олена Голуб, медіа-експертка ІМІ

Ще Дослідження