IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

2

18

1

7

Російська пропаганда в українських онлайн-новинах: результати дослідження

Війна на сході України, вибори, а також Православна церква України виявилися основними темами, на яких фокусувалися державні російські ЗМІ під час висвітлення ситуації в Україні. Висвітлення цих тем супроводжується пропагандистськими наративами, фейками та маніпуляціями, які потрапляли також в українські медіа.

Такими є результати моніторингу, який проводився експертами ГО “Інститут масової  інформації” протягом 8–15 лютого 2019 року*.

Згідно з результатами моніторингу, найчастіше новини з російськими наративами поширюють сайти “Cтрана.ua”, Newsone.ua, “Вести”, 112.ua, znaj.ua, які також, у свою чергу, використовуються як основне джерело інформації про Україну в російському інформаційному просторі.

Україна в російських ЗМІ

Для моніторингу наративів кремлівської пропаганди, українських тем, на яких акцентували в російському інформаційному просторі, було відібрано два сайти: “РИА Новости” та RT. Детально про методологію дослідження можна прочитати на сайті ІМІ. Моніторинг проводився з 8 по 15 лютого 2019 року.

Аналіз новинної стрічки за тиждень показує, що Україна продовжує бути однією з основних тем російського інформаційного простору – 183 новини на RT та 327 новин на “РИА Новости”, які стосуються України, Донбасу та Криму. Також у вибірку потрапили й новини, які стосувалися міжнародної політики, діяльності російського уряду, розбудови “Північного потоку – 2”, санкцій проти Росії, коли також ішлось і про Україну.

Загалом за період з 8 по 15 лютого 2019-го в російських ЗМІ просувалися наступні теми:

Ситуація на сході України, українські силовики обстрілюють “ДНР”, “ЛНР”, порушують перемир’я, свідчень присутності російських військ на Донбасі немає – 21,7%.

Вибори в Україні, велика кількість порушень, недопущення російських спостерігачів як свідчення непрозорості, а отже, нелегітимності результатів виборів  – 16%.

Православна церква України, невизнання церкви у світі, підпали церков УПЦ МП, недопущення представників ПЦУ до Афону – 8%.

Заяви Петра Порошенка, використання адмінресурсу заради піару, підкуп виборців, негативні наслідки для країни в разі переобрання Порошенка – 6,7%.

Крим, навчання ЗСУ поруч із Кримом як провокація, неефективність санкцій проти Криму – 5,1%.

Зрада/зубожіння України, цитати українських політиків про епідемії хвороб, Україна – колонія, а не країна; країна, яка винищується; країна, в якій зростає неонацизм, – 5,1%.

Історія з капітаном судна “Норд”, який самостійно повернувся до Криму з-під арешту, – 4,9%.

Юлія Тимошенко, як їй заважають проводити передвиборчу кампанію, влаштовують провокації, як вона хоче повернути Крим і що це популізм для виборців, – 4,3%.

Ситуація на сході України

Російські ЗМІ продовжують щодня повідомляти про обстріли з боку української армії, використання різної зброї, водночас використовуючи джерела самопроголошених “ДНР”, “ЛНР”. За результатами попереднього моніторингу, який проводився у вересні 2018 року, новини про війну та ситуацію на сході також з’являлися частіше за інші. Конфлікт, як і раніше, висвітлюється в такий спосіб, що українська армія виступає як сторона, яка нападає, сприяє ескалації конфлікту (“В ДНР призвали ОБСЕ способствовать прекращению агрессии украинских силовиков”, RT; “Украинские силовики открыли огонь по жилым районам, заявили в ЛНР”, “РИА Новости”), акцентується на тому, що це Україна порушує права людей, зокрема права утримуваних під вартою (“В ЛНР и ДНР призвали Киев подписать декларацию против пыток”, RT), і повністю замовчується ситуація з іншого боку. Повідомляють і про недієздатність української армії, і така інформація базується тільки на повідомленнях представників “ДНР”, “ЛНР” (“Пьяные украинские зенитчики подбили свой склад, рассказали в ДНР”, “РИА Новости”).  

Окремо варто відзначити новину про те, як представник ОБСЄ начебто не підтримав звинувачення українців у бік Росії під час засідання Ради безпеки ООН (RT). Тут повторюється і наратив про те, що РФ не є стороною війни на Донбасі (“Россия неоднократно подчеркивала, что не является стороной конфликта на Украине, а выступает в качестве посредника в урегулировании ситуации”). Інформація була подана так, що начебто в ОБСЄ спростували присутність російських військових на Донбасі. Насправді ж у відповіді представника ОБСЄ не було ані підтвердження, ані спростування даних української розвідки. Таку фейкову інформацію у формулюванні російських ЗМІ скопіював сайт 112.ua. Newsone так само опублікував  фейкову новину “СММ ОБСЕ в Украине: в отчете миссии нет данных о военном присутствии РФ на Донбассе”, у якій зазначив: “представитель специальной мониторинговой миссии ОБСЕ в Украине Ертурул Апакан опроверг эту информацию и заявил, что во всех отчетах миссии есть только “конкретные факты”, которые не говорят о присутствии российских войск на Донбассе”.

Також показовим є висвітлення створення так званого “представництва” “ДНР” в італійській Вероні (“В Италии открыли второе представительство ДНР”, RT). Більшість українських ЗМІ розказали про це, дочекавшись офіційної позиції МЗС України та надавши бекграунд про легітимність такого представництва. 112.ua просто перепублікував цю новину з російських ЗМІ, у бекграунді вказавши тільки: “Как сообщалось, французский суд разрешил деятельность так называемого “представительского центра” террористической “Донецкой народной республики”. Інші ЗМІ нагадали, наприклад, коментар посла України в Італії Євгена Перелигіна, що легалізувати бойовиків ніхто не збирається.  

Вибори в Україні

Вибори в Україні залишаються однією з найпопулярніших тем у російських ЗМІ. Під час тижня, новини якого потрапили у вибірку, найбільше обговорювали можливість участі спостерігачів від Росії на виборах в Україні, фіксування порушень у передвиборчій кампанії, а також стверджувалося, що масивні фальсифікації вже готуються, переважно з боку провладної політичної сили. Основна теза, яка просувалася, – що вибори в Україні навряд чи можна буде назвати легітимними, особливо якщо російських спостерігачів не буде.

“Отсутствие российских наблюдателей на выборах президента Украины ставит под сомнение прозрачность и объективность голосования, заявили в пятницу в МИД РФ”, – пишуть “РИА Новости”.  

“Россия имеет полное право не признать предстоящие президентские выборы на Украине после запрета российским гражданам быть на них наблюдателями, считает российский сенатор Алексей Пушков”, – інша новина на “РИА Новости”.

Сайт “Страна.ua”, зокрема, виніс у заголовок таку цитату: “Киевские власти вытерли ноги о принципы электорального мониторинга”. В РФ решили не отсылать своих наблюдателей на украинские выборы”. Водночас “киевской власти” сайт вирішив не надавати можливість висловитися, пояснити аудиторії, через яку причину було вирішено не допускати російських спостерігачів. Самої ж цитати, яку “Страна” винесла в заголовок, не було, вона була самостійно переформатована журналістами із заяви МЗС Росії.

Newsone.ua поставив новину “Песков: Выборы в Украине не очень легитимны, но мы их признаем” з посиланням на ТАСС.

Крім того, що вибори в Україні не будуть легітимними, вони ще й не є виборами насправді, “идет имитация выборов, связанная с борьбой олигархов за денежные потоки” (“РИА Новости”).

Православна церква України

Досить активно в російських ЗМІ продовжує використовуватися тема створення Православної церкви в Україні. Основний пропагандистський наратив – церква не є канонічною, це політичний проект, перехід церков відбувається через погроми і підпали по всій Україні. Представники ПЦУ називаються “раскольниками” (“В УПЦ сообщили о захвате раскольниками храма в Волынской области”, RT; “Украинские раскольники совершили богослужение на Афоне”, “РИА Новости”).

Варто зазначити, що на українському сайті “Вести” створений окремий розділ “Православный раскол в Украине”, у якому публікуються заяви РПЦ, повідомляється про відсутність міжнародної підтримки та визнання ПЦУ тощо.

Окремо висвітлювалась у російських ЗМІ новина про те, що делегацію ПЦУ не пустили до монастирів в Афоні (“Украинского “епископа” не пустили в монастырь на Афоне, пишут СМИ”, “РИА Новости”). Наприклад, “Вести” опублікували цю новину з посиланням на російську агенцію “Интерфакс” (“В афонский монастырь не пустили представителя ПЦУ”), не використовуючи коментарі когось із представників Православної церкви України, як і не уточнюючи, що монастир належав Російській православній церкві. Водночас пізніше ця інформація була спростована і уточнена в ПЦУ, про що написали українські ЗМІ, як, наприклад, “Обозреватель”.  

Російський простір в українських ЗМІ

Моніторинг також показав і те, що більшість українських ЗМІ продовжують бути залежними від російського інформаційного простору. По-перше, коли повідомляють новини, які не є суспільно важливими для української аудиторії.

Наприклад:

Другий показник залежності від російського інформаційного простору – це використання російських джерел під час повідомлення про міжнародні новини (“Во Франции вынесли приговоры 1800 участникам протестов”, “Корреспондент” з посиланням на “РИА Новости”; “В пограничном с Венесуэлой колумбийском городе объявили о бедствии”, “Корреспондент” з посиланням на “РИА Новости”), чи навіть розважальні (“Какой алкогольный напиток быстрее всего вызывает зависимость”, 24-й канал з посиланням на “РИА Новости”).

Ще один тренд – використання українських ЗМІ російськими медіа як джерел про події в Україні. Показово, що здебільшого RT та “РИА Новости” використовують інформацію із сайтів “Страна.ua”, Newsone.ua, 112.ua для підтвердження кремлівських пропагандистських наративів. Найчастіше такі новини є маніпулятивними і містять оціночні судження, а не факти.

Наприклад:

*Моніторинг було проведено експертами ГО “Інститут масової  інформації” протягом 8–15 лютого 2019 року в наступних ЗМІ: “Обозреватель”, “Сегодня”, “Корреспондент”, “Цензор”, 24-й канал, ТСН, “Страна”, “Знай.юа”, “Українська правда”, “Новое время”, 112.ua, Newsone, “Вести”. Також аналізувалися російські ЗМІ: RT та РИА Новости. Загальна вибірка проаналізованих матеріалів становила близько 25 000.

**Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews Network.

Ще Дослідження