IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

28

80

2

27

Політики і маніпуляції: хто найбільше замовляє джинсу в інтернет-ЗМІ

Наступного року українців очікують відразу і президентські, і парламентські вибори. Експерти ІМІ прогнозують, що в медійній сфері ці вибори будуть значно бруднішими за попередні, це стосується і порушень свободи слова під час виборчої кампанії, і кількості замовних матеріалів.

«Ми очікуємо збільшення кількості джинси на цих виборах порівняно з попередніми з двох причин, – говорить виконавча директора ІМІ Оксана Романюк. – Перше, попередні вибори проходили після революції, коли основний тодішній замовник джинси (Партія регіонів та чиновники Януковича) пішов з ринку, а нові політичні гравці прийшли не з політичного сектору і ще не були готові активно себе проявляти на цьому полі. Друге, так і не відбулося “інформаційної революції” і не виникло достатньо впливової саморегуляції, співрегуляції, які б слугували захисним механізмом проти джинси. Натомість зараз у медійне поле активно повертається колишня Партія регіонів зі своїми джинсовими практиками, якими, на жаль, не гребують і інші гравці».

Оскільки неофіційна передвиборча кампанія вже стартувала і кількість політичних замовних матеріалів у ЗМІ, за спостереженнями медіа-експертів ІМІ, вже почала рости, Інститут масової інформації вирішив проаналізувати, які політичні сили і політики найактивніше вдаються до «джинсових» практик. Для цього експерти ІМІ промоніторили стрічки новин 46 найрейтинговіших інтернет-ЗМІ протягом червня 2018 року*.

Виявилося, що 70% інтернет-ЗМІ не гребували розміщенням політичних «заказух» у своїх стрічках новин. Це вказує на той факт, що лояльність редакцій українських онлайн-медіа до політичних замовних матеріалів є досить високою – і це ще до офіційного початку виборів. Водночас нагадаємо, що, згідно з опитуванням ІМІ, проведеним у грудні 2017 року, 78% журналістів дратує джинса і лише 27% журналістів вважає, що без політичної джинси ЗМІ не виживуть. Відповідальність за розміщення джинси, на думку журналістів, лежить на редакторах та власниках ЗМІ, так вважає 63% опитаних.

Дослідження показало, що лідером з розміщення політичних матеріалів з ознаками замовності в онлайн-ЗМІ є Опозиційний блок (20% від усієї політичної джинси), на другому місці – “За життя” Рабіновича (10%) і на третьому  – партія “Батьківщина” і її лідерка Юлія Тимошенко (6%).

Опоблок

5 частина від усіх матеріалів з ознаками політичної джинси була присвячена діяльності Опозиційного блоку.

Меседжі цієї політичної сили були ситуативними і значною мірою залежали від порядку денного. Наприклад, однією з активно обговорюваних тем у період моніторингу було створення Антикорупційного суду, відповідно, частина матеріалів з ознаками замовлення стосувалися ставлення Опоблоку до цього процесу:

Головним спікером партії був Голова фракції Опозиційного блоку в Парламенті Юрій Бойко.

Ще одним інформаційним приводом, на який відреагувала прес-служба опозиційного блоку, став оприлюднений фрагмент виступу заступника міністра охорони здоров’я у Рахунковій палаті, щодо лікування онкохворих за кордоном.

«Великий прихильник впливу РПЦ на українську церкву» Вадим Новинський, принаймні так характерезує його українська Вікіпедія, багато коментував щодо надання Україні томосу про Автокефалію. Такі матеріали були незбалансованими, оскільки політик висвітлював позицію з боку РПЦ, що може свідчити про нього як неофіційного куратора РПЦ над українською церквою Московського патріархату:

Опозиційний блок вирішив просувати жіноче крило партії в обличчі Юлії Льовочкіної, яка активно артикулює меседж про важливість жінок у врегулювані конфліктів:

Врегулювання ситуації на Донбасі та бажання Опоблоку очолити цей процес є одним із ключових тем у замовних матеріалах цієї політичної сили.

Головними спікерами Опозиційного блоку є Вадим Новинський, Юрій Бойко та Юлія Льовочкина – у 66% замовних матеріалів опозиційного блоку фігурують саме вони.

 

«За життя»

10% від матеріалів з ознаками політичної джинси припадає на партію «За життя», а саме на її лідера Вадима Рабіновича, оскільки він є одним єдиним спікером цієї політичної сили.

З огляду на заяви політика, він є активним противником Міністерства охорони здоров’я і його очільниці Уляни Супрун.

Певної визначеної лінії, в якій піариться цей політик, немає, оскільки він коментує буквально все, часто і теми, в яких не є експертом.

А частина матеріалів є просто популістськими закликами:

«Батьківщина»

Проте лідером з популістичних закликів є Юлія Тимошенко, лідерка партії «Батьківщина». На цю партію та її лідерку припадає 6% матеріалів з ознаками замовлення. Причому в 90% замовних матеріалів цієї політсили в якості спікерки фігурує Юлія Тимошенко.

Медицина виявилась однією з найактуальніших тем у матеріалах з ознаками замовлення і у Юлії Тимошенко.

 

Ляшко, Медведчук та інші «замовники»

Не обійшов тему медицини і Олег Ляшко, який запропонував ввести державне регулювання цін на ліки, принаймні так пишуть деякі ЗМІ. Загалом 5% від політичної джинси присвячувалась Радикальній партії та Олегу Ляшку.

До своїх джинсових матеріалів політики знову почали залучати експертів. Так, політолог Вадим Карасьов, наприклад, пояснює рецепт популярності Радикальної партії:

Натомість Віктор Медведчук на свій бік переманює блогерів:

Як і інші, Медведчук коментував теми медицини та Антикорупційного суду:

Близько 4% матеріалів з ознаками замовності стосувалися діяльності цього політика.

Стільки ж матеріалів (по 4%) стосувалися політичної сили «Наш Край» та мера Києва Віталія Кличка.

Приблизно по 3% матеріалів з ознаками замовності стосувалися Аграрної партії, партії «Відродження», «Народного фронту» та Фонду Ріната Ахметова.

Серед чиновників найактивніше піарився голова Дніпропетровської ОДА Валентин Резніченко. Дніпропетровській ОДА та її очільнику присвячувалось цілих 6% матеріалів з ознаками замовлення. Окрім Резніченка, у центральних онлайн-ЗМІ з чиновників піарився і голова Одеської ОДА Максим Степанов. Зазвичай, такі матеріали від чиновників коректніше відносити до іміджевих, оскільки посади чиновників не є виборними. Проте настільки активне просування свого іміджу може означати, що вказані чиновники мають політичні амбіції і, очевидно, планують брати участь у виборах. Тому експерти ІМІ вирішили віднесли матеріали на користь цих чиновників  до матеріалів з ознаками політичного замовлення.

Експерти ІМІ також поцікавились у політичних партій причинами розміщення саме прихованої реклами і тим, наскільки вона вважається ефективною серед політиків. Виборчі штаби деяких політичних сил на умовах анонімності розказали ІМІ, що, на їхню думку, в розміщенні джинси «є вина і самих ЗМІ»: «Значною мірою такі матеріали розміщуються через те, що позитив не має шансів на висвітлення в ЗМІ, а доносити щось про зроблене треба. Тому це не лише проблема політиків», – прокоментували в штабах політсил.

Загалом з дослідження можна зробити висновок, що, незважаючи на те, що офіційно виборча компанія ще не стартувала, політики вже активно піаряться у ЗМІ. І якщо партія «Опозиційний блок» не просуває поки єдиного кандидата, то партії «Батьківщина», «За життя» та Радикальна партія наразі вже працюють на своїх лідерів і  зосереджені на президентських виборах. Теми замовних матеріалів на сьогодні не відображають виборчих програм політичних сил, а більше є ситуативними і залежать від порядку денного.

Дослідження джинси проводилось ГО “Інститутом масової інформації” у 46 онлайн-медіа протягом червня-липня 2018 року. Матеріал підготовлено за сприяння Міністерства закордонних справ Чеської республіки. Інформація та погляди, висловлені в ньому, не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської республіки.

*Аналізу підлягали всі матеріали, що вийшли у вказаних ЗМІ протягом червня 2018 року: Obozrevatel.com, Segodnya.ua, Tsn.ua, 24tv.ua, Rbc.ua, Unian.net, Nv.ua, Ictv.ua, Strana.ua, Gordonua.com, Pravda.com.ua, Znaj.ua, 112.ua, Korrespondent.net, Apostrophe.ua, Gazeta.ua, Censor.net, Telegraph.com.ua, Newsone.ua, Liga.net, Glavcom.ua, zik.ua, Facenews.ua, Unn.com.ua, Politeka.net, Expres.ua, Hronika.info, Bagnet.org, Ukrinform.ua, Radiosvoboda.org, Slovoidilo.ua, Kp.ua, Focus.ua, Fakty.ua, Zaxid.net, Podrobnosti.ua, Comments.uа, Vesti-ukr.com, Bykvu.com, From-ua.com, Hvylya.net, Zn.ua, Ukranews.com, Hromadske.ua, Interfax.com.ua, enovosty.com.

 

Методологія дослідження доступна на сайті ІМІ.

 

Олена ГОЛУБ, медіа-експертка ІМІ

Ще Дослідження