IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

0

0

0

0

Передвиборча джинса в інтернеті. Моніторинговий звіт

Найактивнішими замовниками політичної джинси в національних інтернет-ЗМІ є Юлія Тимошенко та “Опозиційна платформа – За життя”, на яких припадає по 25% та 23% політичних замовних матеріалів відповідно.

Такими є результати дослідження контенту 10 національних інтернет-ЗМІ, проведеного ГО “Інститутом масової інформації” за підтримки проекту Ради Європи “Зміцнення свободи медіа, доступу до інформації і посилення системи Суспільного мовлення в Україні”*.

В національних інтернет-медіа стартувала передвиборча кампанія, на відміну від регіональних медіа, де поки панує тиша. Лише протягом одного тижня листопада у 10 популярних інтернет-ЗМІ експерти ІМІ нарахували 284 матеріали з ознаками замовлення, 71% яких мали політичне спрямування.

Сайтами – антилідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовлення стали Обозреватель (65 матеріалів) та 112.ua (46 матеріалів).

Не було виявлено замовних матеріалів на сайті Українська правда. На сайті NV.ua були виявлені лише неналежно марковані замовні матеріали комерційного спрямування.

Загалом, лише 19% матеріалів з ознаками замовлення були умовно марковані як реклама. Проте, це маркування не відповідало законодавству і не було зрозумілим аудиторії, тому такі матеріали було віднесено до неналежного  маркування.

 

ОПИС САЙТІВ

ОБОЗРЕВАТЕЛЬ

Протягом тижня моніторингу, на центральній стрічці новин сайту було виявлено 65 матеріалів з ознаками замовлення. 76% з них мали політичне спрямування. На сайті спостерігається «плюралізм джинси» – активно розміщують свої матеріали, наприклад, Юлія Тимошенко

Ольга Богомолець

Усунення олігархів від влади стане остаточною перемогою Революції Гідності – Богомолець

Борис Філатов

Партія Наш Край

Партія Основа

На сайті також було зафіксовано матеріали економічного характеру на користь АЗС:

Житлових комплексів:

Мережі супермаркетів АТБ:

І навіть медичних препаратів:

Увагу експертів ІМІ привернув однобокий та незбалансований матеріал на сайті «Обозреватель», під назвою «Эксперт объяснил, что привело к массовой трудовой миграции из Украины». В матеріалі присутні оціночні судження, які нікому не атрибутовані: «К массовой трудовой миграции из Украины привела непродуманная политика, которую власти реализовывали на протяжении многих лет, — построение сырьевого государства.». Подано точку зору лише генерального директора Федерації роботодавців України Руслана Іллічова, що може свідчити про відповідну замовність цього матеріалу. Але найцікавше інше. В матеріалі міститься гіперпосилання на сайт української редакції «Німецької хвилі» (DW.com), проте перейти за посиланням на цей матеріал неможливо. За ключовими словами на сайті Німецької хвилі, а саме «Федерація роботодавців», експертам вдалося виявити якісний і збалансований аналітичний матеріал під назвою «Відтік кадрів з України: чому криза лише поглиблюється», в якому генеральний директор Федерації роботодавців України Роман Іллічов виступав лише одним із трьох експертів. Однак, матеріал на «Обозревателі», який маскується під «репост» із Німецької хвилі, побудований на прямій мові лише Іллічова в якості експерта, і лише ця частина збігається з матеріалом на Німецькій хвилі, все інше – це оціночні судження.

 

112.UA

Протягом моніторингового тижня, 46 матеріалів з ознаками замовлення було виявлено на сайті 112.ua. З них 87% були політичного характеру.

Замовні матеріали політичного спрямування  на сайті стосувалися партії «Опозиційна платформа – За життя” та кандидата в президенти від цієї політсили Юрія Бойка.

Пояснення такої любові до даної політичної сили може критися у фактичному власнику телеканалу 112, в структуру якого і входить сайт. Згідно з розслідуванням програми «Схеми» Радіо Свободи “Хто купив телеканал «112 Україна»?”, генеральним продюсером телеканалу став Артем Марчевський, якого пов’язують з Медведчуком. На причетність політика до каналу вказує і значне збільшення його участі у програмах 112 каналу, на яке вказує Media Sapiens. Як повідомляє УП, в листопаді 2018 року Віктор Медведчук став головою партії «За життя», а згодом до цієї політсили приєднався і Юрій Бойко, колишній співголова «Опозиційного блоку».

Окрім цієї політичної сили та її членів, на сайті виявлені замовні матеріали на користь Ольги Богомолець:

УНІАН

На ресурсі за тиждень моніторингу було виявлено 45 матеріали з ознаками замовлення , 11 з них мали маркування, що не відповідає законодавству і незрозуміле аудиторії. Згідно інформації на головній сторінці сайту матеріали з позначкою «Реклама», «НК», «Актуально», «Точка зору», «Офіційно», «Прес-реліз», «Вибори», а також у розділі «Вікно» публікуються на правах реклами. У моніторинг потрапили замовні матеріали в рубриці “Актуально” та “НК”, при цьому, 8 з 11 неналежно-маркованих матеріали мали на сайті економічне спрямування.

Згідно даних моніторингу, співвідношення політичної та комерційної джинси на УНІАНі склало 75% до 25% відповідно.

На сайті виявлені матеріали на користь різних політичних сил:

Народного Фронта

Юлії Тимошенко

Віталія Кличка

А також Бориса Філатова, Степана Барни, Володимира Зеленського, Ольги Богомолець, Опозиційного блоку, партії “Відродження”.

З замовних матеріалів комерційного характеру, виявлені матеріали на користь житлових комплексів, лотерей та торгівельних майданчиків.

 

СЕГОДНЯ

38 матеріалів з ознаками замовлення  було виявлено на сайті за тиждень. З них, 21 матеріал був неналежно маркованим. Згідно інформації на сайті та в прайс-листі “Материалы, отмеченные знаками “Реклама”, “PR”, “Финансовый вопрос”, “Новости компаний”, “Точка зрения”,  “Прямым текстом”, “Актуально” публикуются “На правах рекламы”, відзначимо, що згідно методології маркування “Реклама”, “На правах реклами” та “PR” є допустимим, відповідно такі матеріали в моніторинг не потрапляли.

На ресурсі виявлені матеріали марковані рубриками “Новости компаний”, “Актуально” та “Спецпроект”. В рубриці “Спецпроект” розміщуються матеріали комерційного характеру з ознаками нативної реклами.

За моніторинговий період на сайті відзначена рівна кількість матеріалів політичного та комерційного характеру.

Політичну джинсу на сайті замовляли Опозиційний блок, Олег Ляшко та голова Миколаївської ОДА Олексій Савченко.

Також на сайті багато матеріалів з ознаками замовлення, що присвячені діяльності Фонду Рената Ахметова, що, очевидно, є редакційною політикою медіавласника.

РБК

За результатами моніторингу, на сайті було виявлено 40 матеріалів з ознаками замовлення. З них 39 матеріалів мали політичне спрямування.

Зокрема, матеріали з ознаками замовлення розміщувалися на користь опозиційної платформи “За життя”, Ольги Богомолець, партії “Відродження”, “Наш край” та “Батьківщини”.

Цікаво, що 36% матеріалів з ознаками замовлення на сайті стосувалися діяльності Юлії Тимошенко.

24  КАНАЛ

На сайті 24tv.ua було виявлено 26 матеріалів з ознаками замовлення, 20 з них мали політичний характер. 55% матеріалів політичного спрямування стосувалися діяльності Юлії Тимошенко.

Також на сайті було виявлено матеріали на користь Володимира Зеленського, партії «Самопоміч», та інших.

 

НОВОЕ ВРЕМЯ

На сайті Новое время було вияалено 12 матеріалів з ознаками замовлення, з маркуванням, що не відповідає законодавству і може бути незрозумілим аудиторії. Всі рекламні матеріали мали економічне спрямування і розміщувалися в рубриках “Позиція”, “Новости компаний” та “Спецпроект”. Згідно інформації на центральній сторінці сайту “Материалы, отмеченные значками р., спецпроект, позиция, новости компаний, PR публикуются на правах рекламы.”

 

ТСН

На сайті виявлено 10 матеріалів з ознаками замовлення, при чому, 9 з них це були матеріали марковані неналежним чином.

Одним із матеріалів, який привернув увагу експертів, стало соціологічне опитування компанії “Соціополіс”. Назва матеріалу звучить як “Свіжі “президентські” рейтинги: Зеленський перемагає всіх у разі потрапляння до другого туру”. Експерти ІМІ зв’язалися з компанією “Соціополіс” з проханням прокоментувати так заголовок та компліментарний  по відношенню до Володимира Зеленського кут подачі матеріалу, чи дійсно це є результатом опитування. Заступник директора компанії “Соціополіс” Сергій Літвінов відповідальність за такий кут подачі переклав на журналістів, і зазначив що, насправді, опитування не стосувалося саме Володимира Зеленського: “Опитування мало на меті показати потенціал нових облич в українській політиці і не стосувалося лише Зеленського, там йдеться і про Вакарчука в тому числі” заявив він у коментарі ІМІ. Згідно слів соціолога, дане дослідження не стосується виборів, що відбудуться у березні 2019 року, а є моделлю того, що могло б бути, якби вибори відбулися б завтра: “Наразі говорити про рейтинги кандидатів зарано, через ряд причин, по-перше через великий відсоток, людей, що не визначились, по-друге через не значну різницю в результатах кандидатів, і врешті ми ще не знаємо чи ряд осіб будуть взагалі балотуватися, що стосується і Володимира Зеленського, який ще офіційно не заявив про свою участь у виборах президента.”, – зазначив соціолог. Трактування соціологічних досліджень на користь одного із фігурантів опитування було розцінено експертами ІМІ як матеріал з ознаками замовлення. Окрім цього, експерти припускають у даному випадку і можливість впливу медіавласника, оскільки згідно дослідження ІМІ та Репортерів без кордонів одним із власником холдингу 1+1 медіа, до якого входить сайт ТСН, є Ігор Коломойський. Політолог Петро Онищук в коментарі Лізі також пов’язав Коломойського та Зеленського “Он не исключает, что основные ресурсы Коломойский направит на раскрутку и поддержку партии Слуга народа, связанную с Зеленским.”

Загальне співвідношення комерційних та політичних матеріалів на сайті склало 80% до 20% відповідно.

СТРАНА

Протягом періоду моніторингу, в новинах на сайті було виявлено два матеріали з ознаками політичного замовлення, що стосувалися Юрія Бойка, колишнього співголови партії «Опозиційний блок».

 

ОСНОВНІ ЗАМОВНИКИ ПОЛІТИЧНОЇ ДЖИНСИ

 

Юлія Тимошенко

25% замовних матеріалів політичного характеру стосувалися Юлії Тимошенко та її партії Батьківщина. Юлія Тимошенко має імідж одного з найбільш популістичних політиків, журнал Новоє время назвав її “Місіс популізм”, тож і в джинсі вона ставить на гучні але нічим необґрунтовані обіцянки, наприклад, обіцяє зарплату у 1000 доларів.

Юлія Тимошенко: середня зарплата в Україні за 5 років має перевищити 1000 доларів  і страхову медицину Тимошенко виступила за страхову медицину в Україні.

За даними моніторингу, Тимошенко працює на різні електоральні поля. Для молоді обіцяє дешеві кредити на житло “Тимошенко про підтримку молоді: Низькі кредити на житло, високі стипендії та допомога на дітей”, а для працездатного населення способи реалізації в Україні: “Нова влада створить умови для самореалізації українців у своїй державі, – Тимошенко

І про інтелектуальну еліту піарники Леді Ю не забули, чого лише варта фраза: “Несмотря на то, что значение институционального субиндекса в Украине даже ниже среднего в Евразийском регионе, применение современного мирового опыта цифровизации управления довольно быстро может повысить институциональную возможность Украины

Одна з топових тем джинси  від Тимошенко – ціна на газ: Повышение цен на газ нужно власти, переписывающей украинские месторождения на коррупционное окружение — Тимошенко

Тимошенко також пропонує всім заключити з нею контракт, мабуть, щоб, так би мовити, узаконити стосунки: “Я пропоную кожному українцю підписати зі мною контракт, – Тимошенко”. Головна мета цього контракту, за словами Тимошенко – “покінчити з ганебною практикою безвідповідальності президентів за невиконання обіцянок”.

 

«Опозиційна платформа – За життя» та Юрій Бойко

25% матеріалів з ознаками замовлення політичного характеру висвітлювали діяльність «Опозиційної платформи – За життя» та кандидата в президенти від цієї політичної сили Юрія Бойка. Якщо в партії «Батьківщина» головним спікером є Юлія Тимошенко, то в «Опозиційній платформі», окрім Бойка, який більше працює на президентські вибори, активно піариться і лідер “За життя” Вадим Рабінович.

Головні меседжі Бойка – це критика діючої влади та її відповідальність за погіршення життя людей.

Юрій Бойко: Залишки правлячої коаліції несуть повну відповідальність за кризу, яка вже п’ятий рік душить країну

Про важливість об’єднання опозиції: Бойко: Опозиція повинна бути єдиною і справа не в прізвищах, а в принципах, які ми сповідуємо

Та підтримку Московського Патріархату: Бойко: Влада повинна зупинити насильство над УПЦ

 

Рабінович, в свою чергу, підтримує Бойка у звинувачені нинішньої влади, в тому числі і за провал реформи децентралізації.

Такі гучні заяви Рабінович взагалі нічим не підтверджує. Чомусь лідера партії “За життя” особливо обурює те, що міністри нічого не обіцяють: “Керівництво країни нічого не робить, нічого не будує. Мало того, він навіть нічого не обіцяє”, – заявив Вадим Рабінович, який мабуть не чув, що Юлія Володимирівна хоче карати за популізм.

 

Ольга Богомолець

Офіційно заявила про свою участь у виборчій кампанії і голова комітету ВР з охорони здоров’я Ольга Богомолець. І взялася активно підкріплювати свій меседж джинсою в ЗМІ.

Якщо Рабінович лякає зубожінням, то пані Богомолець страхає фізичним знищенням, хворобами і смертями:

 

Експерти та соціологи

Одним із способів маніпуляції суспільною думкою перед виборами є соціологічні дослідження. Ними активно користуються кандидати в президенти та партії, замовляючи дослідження на свою користь у різних не дуже чистих на руку соціологів, або ж користуються достовірними даними, якщо результати їх задовольняють.

У вибірку джинсових матеріалів потрапили новини про соціологічні дослідження, які навіть, у певній мірі, суперечили одне одному.

Так, «Соціополіс» розказав про перемогу Зеленського у другому турі, водночас за даними опитування “Софії” у другому турі фаворитом буде Бойко.

Окрім того, у попередніх дослідженнях компанії “Софія” експерти теж виявили позитивну упередженість до представників Опозиційного блоку. Так, у досліджені за жовтень 2018 року є пункт «Жінки у боротьбі за мир» (організація Наталії Королевської), де сказано: «Відомість серед українців здобула організація «Жінки за мир». Назва цієї організації відома майже третині опитаних (28,9%). Крім того, 10,5% респондентів знають не тільки назву організації, але й обізнані щодо її діяльності. Таким чином, сумарний показник відомості цього об’єднання жінок-миротворців складає 39,4%”.  Тип постановки питань, наприклад “Чи відомий Вам рух “Жінки за мир” і те, що про інші організації питання не звучали, свідчить про можливого замовника дослідження. Також, згідно даних опитувальних таблиць, у Наталії Королевської був досить високий негативний рейтинг (близько 46,5%), проте у описі дослідження про це забули вказати.

У коментарі ІМІ директор Фонду «Демократичні ініціативи» Ірина Бекешкіна зазначила, що ЗМІ мають оприлюднювати дослідження лише від достовірних соціологічних компаній, обов’язково вивчати їхній бекграунд і перевіряти, чм вони працюють і в міжвиборчий період.  

Політики використовують в своїх цілях не лише соціологічні компанії, але й залучають експертів. Так, наприклад політичний експерт Сергій Биков пише відверто компліментарні блоги на «Обозревателі» на користь Юлії Тимошенко: Тимошенко не тільки щось пропонує, але і має політичну волю реалізувати наміри, Погоджувальна рада стала як ніколи скандальною, а політолог  Олександр Колтунович коментує на 112 на користь Опозиційної платформи “За життя” “Опозиційна платформа – За життя” виступає за принципово нову модель розвитку країни, – експерт”, “Відмова Рабіновича балотуватися на виборах і підтримка кандидатури Бойка – це дуже сильний крок, – експерт”. В матеріалі “У Бойка дуже великі шанси пройти до другого туру президентських виборів, – експерт” про високі рейтинги Бойка заявляє голова черкаської організації партії “За життя” Олег Кашко, проте в заголовку він вказаний саме як експерт.

Під час дослідження аналізувались  новинні стрічки наступних 10 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ: 24tv.ua, segodnya.ua, obozrevatel.com, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, 112.ua, unian.ua, nv.ua, rbc.ua.

Загальна вибірка склала 12600 матеріалів. До вибірки потрапили всі матеріали у головній стрічці новин, що вийшли на цих сайтах у період з 19 по 25 листопада 2018 року.

Детальніше з методологією дослідження можна ознайомитися на сайті ІМІ. 

Погляди авторів звіту не обов`язково відображають офіційну позицію Ради Європи.

Ще Дослідження