IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

9

56

3

15

Хто найбільше джинсує в онлайн-медіа? Моніторинговий звіт за 3–7 червня 2019 року

57% матеріалів з ознаками політичного замовлення в національних онлайн-медіа стосувалися партії “Опозиційна платформа – За життя”.

Такими є результати дослідження політичної джинси, що було проведене ГО “Інститут масової інформації” в період з  3 по 7 червня 2019 року в 13 популярних інтернет-медіа, повна вибірка становила понад 15 тисяч новин*.

За результатами моніторингу, загальний рівень політичної джинси в онлайн-медіа зменшився в півтора раза, порівняно з президентською передвиборчою кампанією (163 матеріали з ознаками замовлення протягом тижня в червні проти 249 матеріалів протягом тижня в березні). На думку медіаекспертки ІМІ Олени Голуб, зменшення кількості джинси було тимчасовим і було пов’язане з тим, що велися перемовини з редакціями щодо просування партій. Окрім того, на момент проведення моніторингу парламентська кампанія щойно стартувала, партії планували свою діяльність та формували списки.

Загалом лише 5% матеріалів з ознаками політичного замовлення були марковані як рекламні, проте це маркування не відповідало Закону України “Про рекламу” (рубрики “Актуально”, “Новини компаній”, “Вибори” тощо).

Незмінним лідером серед замовників немаркованої політичної агітації лишається партія “Опозиційна платформа – За життя” (57% загальної кількості замовних матеріалів).

Практично всі ці матеріали було розміщено на сайтах 112-го каналу та каналу Newsone.

На другому місці – матеріали з ознаками замовлення на користь чинного Президента України Володимира Зеленського та його партії “Слуга народу” (11% матеріалів). Найбільше компліментарних матеріалів на користь Президента було розміщено на сайті “Знай.юа”. На третьому місці (6%) – БЮТ та Юлія Тимошенко.

Під час аналізу було зафіксовано 25 матеріалів з ознаками чорного піару. По 30% таких матеріалів були спрямовані проти Петра Порошенка та Юрія Бойка, ще 20% – проти Володимира Зеленського.

Загалом найбільше політичних матеріалів з ознаками замовлення було зафіксовано на сайтах 112-го каналу (60),  “Знай.юа” (28) та телеканалу Newsone (27).

Не було зафіксовано замовних матеріалів на сайтах “Українська правда”, “Новое время” та “Ліга”.

“Опозиційна платформа – За життя”

Понад половину (57%) матеріалів з ознаками замовлення стосувалися партії “Опозиційна платформа – За життя”. Всі ці матеріали були розміщені на двох сайтах – 112-го каналу та телеканалу Newsone.

Ось, наприклад, так виглядає стрічка новин на сайті 112-го каналу:

Головні меседжі в матеріалах з ознаками замовлення від цієї політичної сили стосувалися конфлікту на сході та шляхів його подолання, контракту на пряме постачання газу з Росії та критики реформ уряду Гройсмана.

Проте почнемо опис піару цієї політсили з поповнення в її лавах. До “Опозиційної платформи – За життя” приєднався соціаліст Ілля Кива, і саме цій події було приділено чимало уваги.

За словами самого Киви, спонукало його приєднатися до Опозиційної платформи “бажання зшити країну”: “Пора сшивать страну. Хватит кокетничать друг перед другом в вышиванках“, – прокомментировал свое решение Кива”, – йдеться в матеріалі на сайті Newsone.

Стосовно цієї події висловився і один із лідерів партії Вадим Рабінович, який чомусь не знайшов інших слів і висловився тими ж словами, що і сам Кива: “Мы взяли Киву в партию. Это лично была моя инициатива. Я вел с ним переговоры по одной простой причине – надо сшивать страну”, – сказав Рабінович.

Посилити враження від такого поповнення мав ще й журналіст-експерт: “Эксперт о Киве в списках “Оппозиционной платформы – За жизнь”: Есть надежда на то, что мы действительно будем говорить о мире”, – зазначив Юрій Молчанов.

Ще однією топтемою в джинсі “Опозиційної платформи – За життя” стала зустріч Віктора Медведчука та Юрія Бойка з головою правління “Газпрому” Олексієм Міллером, що відбулася 7 червня. Метою зустрічі нібито були переговори про налагодження прямого постачання російського газу.

І тут не обійшлося без “незалежного експерта”: Эксперт о переговорах Медведчука в РФ: Появилась надежда на то, что наша ГТС не превратится окончательно в металлолом.

Медведчук: Люди проголосовали за мир, но от Зеленского мы слышим только отговорки;

Виктор Медведчук: Мы должны объединить страну для того, чтобы остановить процесс ее падения в бездну.

Спікерами в цій політичній силі є практично всі представники першої п’ятірки списку партії.

Юрій Бойко:

Бойко презентовал программу “Оппозиционной платформы – За жизнь”: Украина выполнит минские договоренности.

Вадим Рабінович:

Вадим Рабинович: Мы объединились ради мира в Украине и мы его добьемся.

Віктор Медведчук:

Медведчук: Призываю всех попросить Господа о щедром урожае для нашей страны, а главное – для наших людей 21 июля 2019 года.

Наталія Королевська:

Королевская: Главная миссия “Оппозиционной платформы – За жизнь” – вернуть мир в Украину;

Королевская: Мир в Украину можно вернуть только путем дипломатии.

Нестор Шуфрич:

Шуфрич: Настоящие оппозиционные силы продемонстрировали умение переступать через личные амбиции.

Володимир Зеленський та партія “Слуга народу”

Кількість матеріалів з ознаками замовлення на користь чинного Президента становила 11% загальної кількості замовних матеріалів політичного характеру. Такі матеріали переважно містилися на сайті “Знай.юа”.

У більшості цих матеріалів компліментарно висвітлювалася діяльність Зеленського як Президента.

Наприклад:

Чому Зеленський розігнав Раду: президент дав чітку і ясну відповідь Брюсселю;

Зеленський влаштував друзям Порошенка жорстку “ревізію”: украдене – державі.

У таких матеріалах просувався образ Зеленського як простого і позитивного хлопця з народу, що дуже багато працює задля суспільства: Дуже жорсткий графік”: в АП відкрили таємницю буднів Володимира Зеленського; Стало відомо, як виглядає робочий день Зеленського: приходить раніше за всіх, а йде останнім.

Проте варто зауважити, що Президент і далі уникає заяв від свого імені і продовжує нічого не обіцяти. За нього продовжують говорити представники його команди: Зеленський взявся за Ахметова: Данилюк пояснив, що чекає на схему “Роттердам+”.

Юлія Тимошенко та партія “Батьківщина”

6% замовних матеріалів стосувалися діяльності та заяв Юлії Тимошенко, яка залишається беззаперечним лідером і практично єдиним спікером своєї партії. Більшість матеріалів на користь леді Ю розмістив сайт “Обозреватель”.

Тимошенко призвала к созданию “коалиции действий”;

Тимошенко: Только системные изменения дадут результат;

Проведення дострокових виборів до Верховної Ради 21 липня під загрозою – Тимошенко.

І без популізму Юлія Володимирівна не обійшлась:

Тимошенко закликала Раду зосередитися на інтересах людей.

Контрагітація та чорний PR

Кількість джинси зменшилася, але рівень матеріалів з ознаками чорного піару і контрагітації в ЗМІ залишається на тому ж рівні, що і під час президентської передвиборчої кампанії. Протягом п’яти днів моніторингу експерти виявили 25 матеріалів з ознаками контрагітації, найбільше їх було розміщено на сайті “Знай.юа”.

30% таких матеріалів було спрямовано проти Петра Порошенка:

“Піар на крові”: Порошенко відзначився огидним вчинком перед виборами, подробиці;

Порошенко встромив свого носа у справи Зеленського і отримав по заслугах: “Відійди з дороги, буйвол ненаситний”.

А також його партії: Зажирілий депутат від БПП засипав доларами пляж в Одесі: відео.

Стільки ж матеріалів було спрямовано проти Юрія Бойка:

Газові махінації Бойка показали Зеленському, українці в люті: “Вони п*здять наші бабки”;

Из-за действий Юрия Бойко оппозиционные силы могут не попасть в парламент.

Проти чинного Президента Зеленського було спрямовано 20% матеріалів з ознаками контрагітації.

Скандальне інтерв’ю помічника Зеленського: які заяви викликали хвилю обурення.

Як зазначають експерти ІМІ, матеріали з ознаками контрагітації практично завжди використовують емоційно забарвлені лексеми, маніпуляції і перебільшення та спрямовані на те, щоб викликати максимально негативні емоції в аудиторії.

Дослідження проведено в межах проєкту за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

*Моніторинг проводився в період з 3 по 7 червня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, Знай.ua, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone,  RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на цих сайтах за вказаний період (понад 15 тисяч новин).

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

Ще Дослідження