IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

11

64

5

22

“Експерти” на службі політиків: хто в ЗМІ захищає NewsOne, піарить Тимошенко та хвалить Медведчука

В українських ЗМІ існує цілий пул людей, яких титрують як «політичних експертів», «політологів» та «кандидатів політичних наук». Натомість під такими титрами часто ховаються представники окремих партій та люди, ними заангажовані. Їх використовують для того, щоб похвалити того чи іншого кандидата, покритикувати опонента або висловити думку, що вигідна конкретній партії. 

Напередодні виборів активність таких «політологів» посилилась. ІМІ проаналізував, кого саме використовують окремі політичні партії для висловлення певної думки, своєї реклами та боротьби з опонентами. Це, звісно, не всі подібні «експерти», але ті, що найчастіше фігурують у передвиборчих публікаціях. 

Володимир Кацман 

Частим гостем на телеканалі «112» є Володимир Кацман. Його завжди титрують як «політичного експерта», забуваючи вказати, що Кацман — партієць «Опозиційної платформи — За життя». Він був заступником голови політради партії з роботи зі ЗМІ і навіть під номером 71 балотується до Верховної Ради.

Найчастіше Кацман робить увімкнення під час ефірів 112 каналу. Наприклад, в ефірі від 9 липня захищає телеканал NewsOne. Йдеться про ситуацію, коли Нацрада вирішила перевірити канал після його спроби запустити телеміст із «Росією-1».

Основні наративи такі:

  • Нацрада «заважає» NewsOne, а в цей час держава виділяє зайві кошти на Суспільне;
  • NewsOne — канал, який «каже правду», і тому його намагаються закрити;
  • Телемостом NewsOne хотів «знизити градус» агресії між «сусідніми країнами»;
  • Нацрада утискає свободу слова.

«Под шумок разговоров о том, что кто-то информационный враг нашей страны, а Нацсовету нужны новые полномочия, чтобы затыкать рот говорящим правду каналам, у нас потихонечку уплывают денежки из бюджета», — каже Кацман на згаданому ефірі. Він же додає, що NewsOne хотів дати змогу «двум соседним народам поговорить».

Ще одна цитата Кацмана з цього ефіру дозволяє зробити висновок, що «політичному експерту» доводиться гуглити, що таке «фашизм»: «Внеплановая проверка NewsOne назначена за то, что кто-то кого-то называл фашистами. Я не поленился и посмотрел: фашист — это человек, поклоняющийся в группе какому-то своему такому божеству. Какому божеству поклоняются наши представители Национальной рады?»

Також 9 липня на сайтах NewsOne та Mignews вийшов один і той самий матеріал (дослівно) на захист телеканалу з посиланням на слова Кацмана. Риторика аналогічна: «Не хочет ли Нацсовет приобщиться к проверке премии, которую за июнь выписала Национальная компания, которая Общественное наше телевидение,  — 6 миллионов и 19 тысяч гривен на премии своим сотрудникам

Нагадаємо, що власник телеканалу NewsOne — Тарас Козак, що є людиною Віктора Медведчука (вони разом керують ГО «Центр правового государства»). А Віктор Медведчук, відповідно, один зі співзасновників партії «Опозиційна платформа — За життя». Тобто фактично Кацман захищає канал свого однопартійця.

Того ж дня слова Кацмана із задоволенням цитує російський сайт «Донбасс сегодня» (на території нашої держави він заблокований як антиукраїнський). У публікації його знову-таки титрують як «украинского политолога»: «Решить конфликт в Донбассе можно исключительно путём прямых переговоров, заявил политический эксперт Владимир Кацман», — пише сайт. І нижче: «Политолог признал, что Киев на протяжении пяти лет двигался не в том направлении».

Олег Волошин 

Ще один партієць «Опозиційної платформи — За життя», якого титрують то як «експерта з міжнародних питань», то як «українського політолога-міжнародника і журналіста», то як «експерта-міжнародника», — Олег Волошин. У списку «Опозиційної платформи» він балотується в нардепи під №30. Він же є головою міжнародної редакційної ради NewsOne.

В ефірі 112 каналу від 8 липня Олег Волошин як «політолог-міжнародник» критикує Зеленського. Аналогічно в якості експерта він висловлюється в ефірі 3 липня: «В команде Зеленского полный разброд и шатания». Водночас журналісти не згадують, що Волошин є прямим опонентом Зеленського на виборах.

Цікаво, що Волошина активно цитує сайт «Украина.ру». Це ЗМІ входить до холдингу «Россия сегодня», його генеральний продюсер — Дмитро Кисельов. Кілька свіжих прикладів: «Олег Волошин: За Кремль переживать не нужно» («Украина.ру», 8 липня), «Украинские квазимилитаристы требуют парада — Волошин» («Украина.ру», 10 липня), «Волошин рассказал, что должен Зеленский своим избирателям» («Украина.ру», 1 липня). Загалом на цьому сайті 250 згадок імені Олега Волошина.

Олексій Якубін 

Ще один частий гість ефірів 112 каналу — Олексій Якубін. Його зазвичай титрують як «кандидата політичних наук». Також він часто відвідує ефіри NewsOne та телеканалу ZIK. Усі три наразі належать Тарасові Козаку, близькому соратнику Віктора Медведчука.

Фото зі сторінки Якубіна

В ефірі 112 каналу від 7 липня Якубін коментує ситуацію довкола Рената Кузьміна, який за Януковича був заступником Генпрокурора. Кузьмін хотів балотуватися до Верховної Ради від «Опозиційної платформи — За життя», але ЦВК скасувала реєстрацію.

Олексій Якубін каже, що ЦВК «стала заручником політичних технологій», що «рейтинг окремих політичних сил, як партії Бойка-Медведчука, зростає» та «на фоні цього є спроба розкрутити тему нібито реваншу». Коментар Якубіна в ефірі  перемежовується з цитатою із заяви представників «Опозиційної платформи — За життя», які вимагають відсторонення голови ЦВК. Після цього Якубін продовжує критикувати Центральну виборчу комісію, підтримуючи лінію захисту партії.

Цікаво, що Олексій Якубін з’являється в ефірах 112 каналу чи не щодня. Наприклад, 10 липня він висловився про те, що телеміст між NewsOne та каналом «Росія-1» — це хороша ідея, яка мала на меті «почати діалог між Україною та Росією». «Є у нас частина політиків, які будували свою політичну кар’єру на ідеях демонізації Російської Федерації, і я розумію, чому ці політики вчинили такий галас [щодо телемосту]», — заявив він. Він сказав, що Зеленський мав підтримати журналістів NewsOne. Друга половина ефіру з Якубіним присвячена соцопитуванню, за яким «Опозиційна платформа — За життя» покращила свої позиції та посіла друге місце після «Слуги народу», і критиці Зеленського.

Ім’я Якубіна часто фігурує в матеріалах позитивного характеру про Медведчука. Наприклад, «Якубин: Несмотря на противодействие Зеленского, Медведчук продолжает освобождать пленных». А ось ще одна свіжа цитата Якубіна від 10 липня: «Додамо для повноти картини ще й ситуацію з Медведчуком. Як би до нього не ставилися деякі люди в нашому суспільстві, а цей політик зміг уперше за багато місяців звільнити чотирьох полонених. В іншій країні йому б орден дали». Або ось: «Якубин: Медведчук в данном случае просто показал, как политик и как человек, которому не безразлично судьба Украины, что при желании можно договариваться».

Як і Олега Волошина, Олексія Якубіна дуже активно цитує сайт «Украина.ру». За пошуком на сайті міститься 441 згадка прізвища Якубіна. Останнім часом його цитують ледь не щодня, усі матеріали — критика Володимира Зеленського, зокрема на захист NewsOne. Наприклад, «Зеленский не заступился за журналистов, а «спустил псов войны» — Якубин» («Украина.ру», 10 липня), «Быть партией для всех уже не удается — Якубин о рейтинге “Слуги народа”» («Украина.ру», 9 липня), «Якубин предположил, почему Зеленский отстранил Медведчука от обмена пленными» («Украина.ру», 6 липня).

Олексій Якубін «світиться» в інформпросторі щонайменше з 2011 року. ЗМІ ще як мінімум чотири роки тому відзначали його співпрацю з Вадимом Рабиновичем, який нині є одним з керівників партії «Опозиційна платформа — за життя». Наприклад, сайт «Тексти» пише про Олексія Якубіна таке: «У 2015–2018 роках фігурував як керівник сумнівної компанії “Z&B Global”, яка за чотири роки випустила всього три опитування, при цьому часто фігурувала в піарних матеріалах на підтримку Вадима Рабиновича».

Олексій Голобуцький 

За колишнього очільника України Петра Порошенка ще з президентських виборів агітував політолог Олексій Голобуцький. Він змальовував Порошенка як єдиного борця з олігархією («У Коломойського забрали “Приват”. “Азоту” Фірташа і його газорозподільним мережам перекрили кисень. Новинський ходить під справами ГПУ. У Пінчука постійно збитки»). А в матеріалі «Рейтингам Порошенко не повредит искусственно раздутый скандал в “Укроборонпроме” — эксперт» цей самий експерт критикував журналістів «Бігус.інфо» за розслідування.

Наразі, напередодні парламентських виборів, він критикує Гройсмана і говорить, що той дарма «відколовся» від Порошенка. Ось як цитує Голобуцького сайт «Дело» 20 червня: «Когда я увидел креатив “Схуд сам — змусить схуднути олігархів”, я думал, это шутка. Но оказалось, что это они всерьез, — заявил заместитель директора Агентства моделирования ситуаций Алексей Голобуцкий. — Мы знаем, кто работает с Гройсманом и, честно говоря, очень жаль премьера и весь его политический процесс».

І далі: «Он отметил, что Гройсман находится в очень тяжелом положении, усугубленном серией его неосторожных заявлений. “Мягко говоря, он в очень сложной ситуации, еще и много всего неосторожно назаявлял. Его демарш против Порошенко лишил его поддержки даже бывших “порохоботов”, в результате чего он может набрать даже меньше тех 0,5%, которые показывает социология”, — говорит эксперт».

Цікаво, що буквально через три тижні, 8 липня, Голобуцький заявив протилежне:

«Виборці позитивно оцінюють його [Гройсмана] результати роботи за три роки, — зазначив у своїй колонці політолог Олексій Голобуцький. — Результати, які кожен може відчути, — це ті ж дороги. Електоральний потенціал цього пункту ще тільки почали конвертувати в голоси. Ще одна перевага: дуже багато факторів, на яких піаряться інші політики та їх партії, по факту реалізовані саме урядом Гройсмана — і це також можна конвертувати в голоси». І трохи далі: “Партія Прем’єра за грамотної кампанії дійсно цілком може успішно використати останні тижні, що залишилися до голосування, і таки перетнути 5-відсотковий бар’єр”, — зазначив політолог Олексій Голобуцький». 

Позитивна думка Голобуцького про Гройсмана фігурує відразу в декількох ЗМІ. Наприклад, на харківському сайті «057» у тексті під рекламною плашкою «Политические новости» Олексій каже, що Гройсману довіряють 22% виборців. «После трьох лет работы во главе правительства это ли не лучший результат за всю историю», — цитує Голобуцького сайт.

Чи не єдиний телеканал, на ефіри якого запрошують Голобуцького, — «Прямий». Нагадаємо, що цей телеканал пов’язують з Петром Порошенком. Наприклад, 5 липня в ефірі «Прямого» Олексій Голобуцький різко критикує «Слугу народу» кажучи, що «два олігархи та пісочниця Президента ділитимуть країну», а Коломойський хоче подружитися з Кремлем і перебуває в контакті з новим Президентом. 11 липня в ефірі «Прямого» він також критикує Зеленського, каже, що деякі канали зображають його «ледь не таким же реформатором, як Порошенко», і що люди розчаруються в партії «Слуга народу» ближче до зими.

А 10 липня десяток маловідомих сайтів опублікували дослівно однакові матеріали з посиланням на Голобуцького під заголовком «Политолог: Все идет к тому, что мы получим первый в истории практически безопозиционный парламент». Основна теза, що міститься в словах «експерта», — усі інші сили, які йдуть до парламенту, готові об’єднуватися зі «Слугою народу», тому голоcування за партію Порошенка «Європейська солідарність» — єдиний шанс отримати хоч якусь опозицію в майбутній Верховній Раді.

Володимир Макаровський 

Володимир Макаровський, якого титрують як «політичного експерта», «політолога», «політичного консультанта», а інколи просто як «блогера», також захищав Порошенка перед президентськими виборами, коли в програмі Дениса Бігуса вийшло розслідування. Він зазначав, що ніби журналісти навіть цифри не перевірили, а Президент на армію витрачає власні кошти: «”Оригиналы переписок нам никто не показывал, но даже в том, что показывают журналисты, сложно найти смысл”, — заявил Макаровский».

«Он подчеркнул, что Петр Порошенко за время своего президентства потратил на армию более полумиллиарда гривен», — йдеться в матеріалі на сайті 112 каналу.

Також перед президентськими виборами виходили публікації такого типу: «Порошенко закріпив курс України на НАТО та ЄС — Макаровський».

Перед парламентськими виборами його риторика співпадає з інтересами партії «Опозиційна платформа — За життя». Зокрема, 3 липня він заявив, що «Зеленскому следует поблагодарить Медведчука за освобождение украинских пленных». Цю публікацію підхопили кілька десятків сайтів. Частина з них поставили рекламну плашку. Наприклад, Сайт міста Маріуполя 0569.

А ще Макаровський виступає як активний критик голови партії «Опозиційний блок» Євгена Мураєва. Останній наразі є головним конкурентом на виборах партії Бойка-Медведчука «Опозиційна платформа — За життя».

Кілька прикладів таких публікацій:

Цікаво, що Макаровський активно критикував Мураєва ще із зими 2018–2019 року:

Володимир Фесенко 

Наприкінці червня — на початку липня в десятках українських ЗМІ опублікували однакову новину під заголовком «”Батькивщина” возглавила топ-20 эффективных и активных партий Украины».

У ній партію Юлії Тимошенко рекламують два «експерти». Голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко зазначає, що «лідерство “Батьківщини” є абсолютно закономірним і логічним. Це реальна партія, яка вже давно існує. Це одна з найбільш сталих партій, яка ефективно бере участь у всіх виборах — від місцевих до президентських і парламентських. Має розвинену партійну структуру, харизматичного лідера».

А його колега директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов зауважив, що «”Батькивщина” — это електорально ефективная партия, ведь с 2002 года имеет парламентское представительство. К тому же рейтинг самой партии и личный рейтинг лидера политической силы Юлии Тимошенко почти совпадают, то есть “это свидетельствует о том, что есть и партийная структура, и есть лидер».

Перший — Володимир Фесенко — часто висловлюється прихильно щодо Тимошенко та її партії.

«Представители “Батькивщины” по-прежнему демонстрируют конструктивную позицию по отношению к президенту В. Зеленскому, но подчеркивают необходимость немедленных решительных действий для решения накопившихся социально-экономических проблем и оптимальность кандидатуры Ю. Тимошенко во главе будущего коалиционного правительства», — пише він у своєму блозі на «Українській правді» від 9 липня.

1 липня в публікації «Рейтинг партии “Батькивщина” стремительно растет: эксперты назвали объективную причину» Фесенко каже: «залогом роста рейтинга “Батькивщины” являются опытные кадры и стабильная партийная структура».

А трохи раніше, у червні, заявляв, що «Тимошенко буде сильним союзником Зеленського, який уже простягає руку допомоги». Цю думку підхопили відразу кілька ЗМІ.

*Аналіз проводився з 3 по 10 липня 2019 року. Для моніторингу увійшли 14 українських сайтів: «Знай», 112.ua, «Гордон», РБК Україна, «Обозреватель», 24 канал, «Сегодня», ТСН, NewsOne, «Прямий», «Українська правда», «Страна», «Ліга», «Новое время».

Дослідження проведено в межах проєкту Інституту Масової Інформації за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.

Тетяна Гонченко для Інституту масової інформації

Ще Дослідження