IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

4

41

1

10

Як рівненські медіа пишуть про вибори

Наближаються вибори Президента. Рівняни разом з мешканцями всієї України вчергове стоять перед вибором, за кого віддати свій голос. Ми намагалися розібратися, чи місцеві онлайн-медіа допомагають своїм читачам зробити усвідомлений вибір. З’ясували, що не дуже.

Ми проаналізували зміст 10 рівненських онлайн-медіа в період з 1 лютого 2019 року до 10 березня.

  • “Радіо Трек”
  • “Рівне 1”
  • ОГО
  • “Рівне вечірнє”
  • “Ча.Рівне”
  • ВСЕ
  • “Рівне.Медіа”
  • 0362
  • “UA:Рівне”
  • “7 днів”

Вивчали тематику публікацій, котрі стосуються виборчого процесу, зокрема скільки і яку інформацію надавали аудиторії онлайн-медіа і наскільки ця інформація є унікальною, суспільно важливою та такою, що допоможе зробити усвідомлений вибір.

Під час моніторингового періоду в цих 10 медіа ми знайшли не менше 155 публікацій, які мають стосунок до виборів. Найбільше публікацій на цю тему знайшли на сайті “ОГО” – 28 текстів (це 18% від усієї кількості виявлених публікацій). Щоправда, це не означає, що кількість автоматично переходить у якість.

Адже значна частина цих публікацій – уривчасті відомості про те, хто на той чи інший момент зареєструвався кандидатом чи знявся з перегонів.
За кого є можливість голосувати

Загалом, найбільше новин на виборчу тематику у цей період у рівненських онлайн-медіа стосуються інформації про кандидатів/кандидаток, їхніх представників/представниць та діяльність виборчих комісій. Ці новини становлять трохи більше чверті всіх передвиборчих публікацій.

1
Infogram

Кілька ЗМІ звернули увагу, що виборами на Рівненщині фактично керуватимуть жінки (“Радіо Трек” та “Ча.Рівне”). “Рівне вечірнє” докладно систематизувало, кому ж довірилися кандидати в Президенти на Рівненщині.

ОГО подало підсумковий перелік усіх кандидатів з фото і короткими біографічними довідками. Повний список кандидатів представив і сайт “Рівне 1″.

Але загалом інформації, яка би допомагала робити усвідомлений вибір, серед цих публікацій мало. Місцеві онлайн-ЗМІ майже не дають неупередженої інформації про програми кандидатів у президенти та чим ці програми відрізняються у різних політиків.

Винятком є матеріали з ознаками замовності, або джинса, – 12% від усіх виборчих публікацій та реклама – майже 8%, де цим питанням приділяють чималу увагу, але, звісно, очікувати збалансованості інформації тут не доводиться.

На користь цих політиків джинсували рівненські онлайн-медіа в лютому 2019-го

У цей період рівненські онлайн-ЗМІ джинсували переважно на користь Тарути, Зеленського та Тимошенко. Кілька надто компліментарних публікацій у ЗМІ розповідали про досягнення чинного Президента Порошенка.

Висвітлюють приїзди усіх кандидатів

Виняток стосовно інформації про програми кандидатів – передвиборчий  проект місцевої філії Суспільного мовника “Вибори Президента 2019”, який представлений також на їхньому сайті.

Це ЗМІ вийшло за межі традиційного для регіональних ЗМІ уникання безкоштовного поширення інформації про програми кандидатів. Тут намагаються висвітлити кожен приїзд кандидата до Рівного.

І за однаковим для всіх кандидатів форматом надати можливість ознайомити виборців з перевагами своєї виборчої програми.

У публікаціях про приїзд кандидатів на сайті дають гіперпосилання на попередні публікації з цього ж проекту, щодо інших кандидатів (ось як, наприклад, у публікації про приїзд Гриценка).

Як розповідає продюсерка рівненської філії Суспільного мовника Інна Білецька, подібні проекти роблять у всіх регіональних філіях Суспільного. Висвітлюють приїзди всіх кандидатів, про приїзд яких вдається дізнатися.

Продюсерка рівненської філії Суспільного мовника Інна Білецька

– Тому що не всі рекламуються, не всі попереджають, не всі анонсують ці візити, – каже продюсерка. – Ми самі шукаємо цю інформацію.

Усім кандидатам надаються однакові, рівні можливості, рівний доступ до висвітлення візитів в ефірах та на сайті Суспільного.

– Щоб не було якихось зловживань, не здавалося якимись маніпуляціями комусь те, що ми робимо, візити висвітлюються за однаковим форматом, – пояснює Інна Білецька.

– Ми говоримо обов’язково з людьми, які приходять на зустріч, запитуємо, хто вони, чому прийшли на зустріч, звідки дізналися про цю зустріч, хто запросив на цю зустріч. А кандидата питаємо, що нового він пропонує своїм виборцям, чому саме за вас вони мають голосувати.

Окрім цього, в кожному з цих випадків журналісти Суспільного беруть коментар про аналіз програми кандидата в громадських організацій, які контролюють перебіг передвиборчого процесу, наприклад ОПОРИ та КВУ. А в сюжетах на цю тему намагаються зробити максимально однаковий хронометраж.

Ближче до виборів рівнянам допоможе робити усвідомлений вибір проект, який виходитиме на “UA: Першому” і на всіх регіональних філіях Суспільного. Проект називається “Зворотний відлік”.

Він стартує 18 березня.

За словами Інни Білецької, на дебатах зустрічатимуться кандидати в Президенти, у проекті лунатимуть голоси людей і експертів з усіх регіонів.

Передвиборчі порушення

Близько 15 % публікацій стосуються передвиборчих порушень. Цю інформацію ЗМІ беруть переважно з повідомлень місцевої ОПОРИ чи поліції.

Зокрема, ЗМІ оприлюднили інформацію ОПОРИ про те, кого з кандидатів у Президенти найбільше “мочать” і нелегально піарять на Рівненщині, а також про порушення агітації, яку зафіксувала ОПОРА. А поліція проінформувала рівнян через ЗМІ про спробу підкупу виборців.

Менша частина публікацій унікальні. Наприклад, “Рівне вечірнє”,  побувавши на засіданні будівельної комісії облради, написало про загрозу завалення свіжовстановлених білбордів з політичною агітацією Порошенка.

Поради виборцям

Поради для виборців також становлять близько 15 % від усіх передвиборчих публікацій. Своїм читачам в аналізованих онлайн-ЗМІ розповіли, як проголосувати в Рівному, якщо вони тут не зареєстровані, хто має право голосувати та які права є у виборців.

“Рівне 1” та “Рівне.Медіа” оприлюднили пораду колишнього рівнянина, а нині професора міжнародного бізнесу в Університеті Північної Кароліни (США) Василя Тараса, який пропонує схему для допомоги у визначенні з вибором кандидатів у Президенти.

А сайт “0362” перепублікував аналітичний матеріал, який може допомогти виборцям розібратися в повноваженнях і можливостях Президента, а також з тим, які обіцянки кандидатів є доречними.

“Рівне 1” на своєму сайті  оприлюднило власний півгодинний ефір-інтерв’ю, який може допомогти виборцям з’ясувати, хто і на що має право. Для цього журналістка поспілкувалася із заступником голови Рівненської обласної виборчої комісії та начальником відділу комунікації ГУНП в Рівненській області.

Щоправда, легшому сприйняттю цієї інформації сприяв би текстовий варіант – для тієї аудиторії, яка не має півгодини часу на перегляд відео.

А рівненська філія Суспільного мовника дослідила, як голосувала Рівненщина на всіх виборах Президента починаючи з 1991 року. Цей аналіз можна почитати на сайті і подивитися в YouTube.

Тож, загалом, рівненські медіа, хоч і приділяють увагу виборам, але публікацій, які б допомагали читачам зробити зважений вибір, – мало. Можливо, тому, що для цього треба створювати аналітичні публікації, але ресурсів для такого формату в регіональних редакціях, навіть для висвітлення суто місцевих тем, не вистачає.

Але цю прогалину місцеві читачі можуть заповнити на всеукраїнських ресурсах.

Зробити вибір раціональним допоможе, зокрема, проект “Вибори 2019“, де представлені програми топ-10 кандидатів. Ці програми можна коротко переглянути, подивитися позиції щодо 22 сфер політики, пройти тест і знайти трьох кандидатів, які найбільше відповідають поглядам кожного виборця.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Ще Блоги