IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

3

33

1

9

Системна “джинса” та інформаційні хвилі: якими були кандидати в Президенти на сторінках сумських онлайн-медіа

Регулярне розміщення матеріалів з ознаками замовності від виборчих штабів і практично повна відсутність авторських новин – так висвітлювали діяльність кандидатів у Президенти сумські онлайн-медіа в березні.

ІМІ промоніторив контент найбільших за аудиторією інтернет-ЗМІ Сумської області з 1 по 7 березня і проаналізував, як сумські онлайн-медіа висвітлюють діяльність кандидатів у Президенти України. Аналізувалися сайти “Данкор онлайн”0542.ua, “Сумські дебати”Sumy.TodayThe Sumy PostRegioNews-“Суми”, “Спецкор”Xpress, а також “Неделя” і “Шостка.Инфо”. До уваги бралися як авторські матеріали видань, так і матеріали, які мали ознаки замовності (“джинса”). Матеріали аналізувалися за трьома показниками – нейтральні/позитивні/негативні.

Результати моніторингу показали, що онлайн-видання Сумщини практично не висвітлюють діяльності кандидатів в авторських новинах: за проаналізований період у десяти виданнях зафіксовано лише вісім новин про діяльність учасників президентських перегонів. Водночас новин з ознаками замовності аналогічної тематики за цей же період було опубліковано вчетверо більше – 32.

Відмова від участі у виборах та візити до області

Якщо не враховувати замовних матеріалів, то причиною згадування кандидатів в онлайн-медіа зазвичай ставали факти знімання ними своїх кандидатур з виборів на користь інших кандидатів. Так, про рішення Андрія Садового та Дмитра Гнапа зняти свої кандидатури на користь Анатолія Гриценка писали “Данкор онлайн” (“Минус один: Садовый отказался от борьбы за президентское кресло”, “Минус два: Дмитрий Гнап снялся с выборов президента”) та Xpress (“Кандидат Андрій Садовий зняв свою кандидатуру на користь Анатолія Гриценка”, “Ще один кандидат знявся з перегонів на користь Анатолія Гриценка”). В усіх випадках це були короткі нейтральні повідомлення без бекграунду і аналізу.

Ще однією причиною потрапляння інформації про кандидатів на сторінки медіа були їхні візити до області в межах агітаційної роботи. Проте і в цих випадках ЗМІ зазвичай публікували замовні матеріали про це від виборчих штабів. Авторські інформативні нейтральні матеріали опублікували знову ж таки лише Xpress (“Завтра у Суми приїде Євгеній Мураєв”) та “Данкор онлайн” (“На Сумщине 60 полицейских стерегут кандидата в президенты с 70 протестующими, перекрывшими дорогу”). В останньому випадку лише “Данкор онлайн”, надаючи інформацію про перекривання автодороги протестувальниками на чолі з кандидатом у Президенти, назвав прізвище кандидата Капліна. Усі інші сумські видання обмежилися або лише формулюванням “один з кандидатів”, або ж узагалі не згадали про присутність кандидата на цій акції протесту.

Важко назвати суспільно важливою новиною те, що житель області опублікував у себе на сторінці у Фейсбуку фото п’ятнадцятирічної давнини з тоді ще майбутнім кандидатом у Президенти. Але цей факт також став інформаційним приводом для двох місцевих ЗМІ. Видання “Шостка.Инфо” розмістило новину “Шосткинец опубликовал фото, на котором молодой Зеленский в форме”, яку потім передрукували Сумські дебати – “Шосткинец: “А ведь тогда я даже предположить не мог, что этот человек будет кандидатом в президенты”.

Однозначно можна констатувати, що сумські онлайн-медіа практично не висвітлювали діяльності кандидатів у своїх авторських новинах. За сім днів у десяти найпопулярніших інтернет-ЗМІ з’явилося лише вісім новин: по дві про Дмитра Гнапа, Андрія Садового і Володимира Зеленського і ще по одній про Сергія Капліна та Євгенія Мураєва.

Відносним лідером серед згадування кандидатів у своїх новинах можна назвати “Данкор онлайн” з трьома публікаціями, ще по дві новини розмістили “Сумські дебати” та Xpress і одну – “Шостка.Инфо”.

Інформаційні хвилі та системна “джинса”

Значно ґрунтовніше сумські онлайн-медіа висвітлювали діяльність кандидатів у Президенти матеріалами з ознаками замовності – фактично рекламою, поданою у вигляді новин. Можна відзначити два види такого висвітлення: інформаційні хвилі за підсумками візитів кандидатів до області та системне і регулярне розміщення матеріалів від кандидата в окремих ЗМІ.

У період, який досліджувався, Сумщину відвідали кандидати Юрій Дерев’янко, Сергій Каплін та Євгеній Мураєв. За результатами візиту перших двох спостерігалися майже ідентичні медіахвилі. Візит Сергія Капліна позитивно висвітлили чотири видання – “Данкор онлайн”, 0542.ua, Sumy.Today, The Sumy Post (до речі, використавши в публікаціях ідентичне фото): “Сергій Каплін: Якщо в наступному парламенті не буде соціальної сили, не буде України”; “Сергій Каплін: “Олігархи підпалили сьогодні країну, врятувати її можуть тільки соціал-демократи”; “Олігархи “підпалили країну”. Нам треба врятуватися від пожежі”, – кандидат у президенти Сергій Каплін у Сумах”;Сергій Каплін: “Боротьба розгортається не між Зеленським, Тимошенко і Порошенко, а між Порошенко і Коломойським”.

Медіависвітлення візиту Юрія Дерев’янка було ще показовішим: до чотирьох згаданих вище видань додалося “Шостка.Инфо”, і всі п’ять розмістили абсолютно однаковий хвалебний матеріал під заголовком “Під час візиту в Суми Дерев’янко закликав жінок йти в політику: Вас має бути 50% у владі!” (“Данкор онлайн”0542.uaSumy.TodayThe Sumy Post, “Шостка.Инфо”).

Інформаційний супровід візиту Євгенія Мураєва здійснив Xpress: “Сумчан запрошують на зустріч з кандидатом в президенти Євгенієм Мураєвим”; “Кандидат Євгеній Мураєв зустрівся з виборцями Сумщини”; “Кандидат Мураєв знявся з виборів на користь Вілкула”. У цьому разі подавалася нейтрально, без відвертих вихвалянь кандидата.

Інший вид “співпраці” кандидатів з медіа – системне і масове розміщення своїх матеріалів. Такий вид роботи практикує штаб Юрія Бойка – за тиждень моніторингу вісім його матеріалів позитивного спрямування опублікували “Сумські дебати” і дев’ять – 0542.ua. Іноді ЗМІ дещо видозмінювали заголовок публікацій (водночас текст їх залишався однаковим): “Бойко рассказал о своих главных пяти шагах после победы на выборах”; “Бойко: Главные задачи после выборов – мир и снижение тарифов”; “Юрий Бойко рассказал о пути достижения мира в Украине”;”Юрий Бойко рассказал, как восстановить мир в Украине”. В інших випадках навіть заголовок залишався однаковим: “Юрий Бойко: После победы на выборах мы вернем льготы аграриям” (0542.ua, “Сумські дебати”).

Загалом, сумські онлайн-медіа віддають перевагу розміщенню замовних матеріалів від кандидатів, практично не висвітлюючи їхньої діяльності у звичайних новинах. Водночас навіть не переймаючись тим, щоб надати цим матеріалам хоча б вигляд авторських.

Беззаперечним лідером з розміщення “джинси” став Юрій Бойко із 17 замовними публікаціями, це більше ніж половина усіх таких публікацій у сумських онлайн-медіа. Можна відзначити також активність у медіа Сергія Капліна, Юрія Дерев’янка та Євгенія Мураєва: наслідком їхніх візитів на Сумщину стали по чотири замовних публікації на кожного.

Серед сайтів лідерами з “джинсового” висвітлення діяльності кандидатів став 0542.ua – 12 замовних новин за сім днів. Також активно розміщували матеріали з ознаками замовності “Сумські дебати” – вісім публікацій. На решті онлайн-медіа за період моніторингу кількість “джинси” вимірювалася двома-трьома публікаціями.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Ще Блоги