IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

3

33

1

9

Сказали, опублікували: чому важливо дізнаватися більше, пишучи новини

Нещодавно луцький політик озвучив інформацію, сайти одразу це опублікували, не звернулися за коментарями до тих, про кого йшлося, а представники бізнесу сказали, що опубліковане – це неправда.

Під час засідання виконавчого комітету Луцької міської ради 23 січня виконувач обов’язків міського голови Григорій Пустовіт заявив, що не всі підприємства в Луцьку сплачують податки. Також він конкретно назвав кілька луцьких підприємств, зазначивши, що там офіційно працює одна, дві людини. Політик наголосив, що в такий спосіб підприємства не сплачують податків. Однак представники бізнесу спростовують оприлюднену інформацію.

Деякі волинські сайти з посиланням на слова Григорія Пустовіта написали про те, що окремі підприємства Луцька не сплачують податків, а працівники не є офіційно оформленими. Водночас журналісти спочатку не додали  позиції тих компаній, про які йшлося на виконкомі.

Піар-менеджерка торгових агентств «ПАККО» та «ВОПАК» Ольга Андрієвська в коментарі ІМІ розповіла, що одразу після прочитання інформації на сайтах «ВолиньPost»,  «Перший» (канал соціальних новин), «Бізнес. Район», ІА «Волинські новини» надіслала лист-звернення до редакторів, щоб опублікували відповідь на заяву посадовця. Текст звернення вона розмістила на своїй сторінці у Facebook.

Як ідеться у зверненні, 23 січня вищевказані видання опублікували новину із заголовками: «Луцькі заклади не платять податків та не оформлюють працівників» (ВолиньPost), «Деякі з них працюють недобросовісно – Пустовіт про сплату податків луцькими закладами й магазинами» («Бізнес. район»),  «У виконкомі не хочуть погоджувати  режим роботи закладам, де немає офіційних представників», (ІА «Волинські новини»)  «В деяких закладах Луцька не працює жодної людини – Пустовіт» (Перший).

У тексті звернення зазначили: «Під час засідання виконавчого комітету Луцької міської  ради в.о. Луцького міського голови Пустовіт Г.О повідомив, що низка закладів та магазинів не оформлюють своїх працівників, а відтак і не сплачують податків належним чином, серед інших було названо торгові мережі  “ВОПАК” та “ПАККО”. Дослівно: “За словами Григорія Пустовіта, на два магазини “Вопак” та “Пакко” працює одна людина”».

У зверненні повідомили, що озвучена інформація не відповідає дійсності, завдає шкоди діловій репутації  підприємства.

Як ідеться в листі до редакторів, у торговельних закладах «ВОПАК» (два магазини) та «ПАККО» (два магазини) у м. Луцьку станом на 23.01.2019 офіційно, з дотриманням вимог чинного законодавства працевлаштовано 168 працівників. Податки із заробітної плати цих працівників сплачуються згідно з чинним законодавством України. Враховуючи вищенаведене, в листі просять спростувати інформацію щодо цих торговельних мереж.

Головна редакторка сайту «ВолиньPost» Іванка Рудишин зазначила в коментарі представниці ІМІ, що опублікували новину, посилаючись на посадовця.

«Ми процитували Григорія Пустовіта, а не самі це придумали. Тому в цій ситуації ми просто подамо позицію іншу, а не спростуємо інформацію. Спростувати інформацію тут може хіба Пустовіт, а не ЗМІ», – зазначила Іванка Рудишин.

На сайті «ВолиньPost» 23 січня з’явилася новина із заголовком «Інформація не відповідає дійсності – “ПАККО” про гучну заяву Пустовіта».  

Керівник редакційно-випускового відділу сайту Інформаційного агентства «Волинські Новини» Іван Савич у коментарі ІМІ зазначив, що інформація, озвучена в новині, повністю відтворює слова ньюзмейкера, є відповідний аудіозапис.

«Пані Андрієвська з цим не погоджується. З її слів, інформація не відповідає дійсності, тому позицію компанії, яку вона представляє, ми подаємо в новині. Зі слів Григорія Пустовіта, інформацію, яку він озвучив, офіційно надали в ДФС. Якщо Григорій Пустовіт або ДФС спростують цю інформацію або ж пані Андрієвська чи підприємство, яке вона представляє, нададуть підтверджувальні документи, ми готові опублікувати окремою новиною», – зазначив Іван Савич.

У новині із заголовком «У виконкомі не хочуть погоджувати  режим роботи закладам, де немає офіційних представників» на сайті «Волинські новини» додали коментар Ольги Андрієвської, яка заперечує оприлюднену інформацію.

Крім того, на сайті «Район. Луцьк» також була  опублікована новина із заголовком «Деякі з них працюють недобросовісно – Пустовіт про сплату податків луцькими закладами й магазинами», посилаючись на «ВолиньPost».

Головний редактор видання «Район. Луцьк» Анатолій Котлюк зазначив, що на сайті оприлюднять спростування. Що й зробили. «Чи достовірна заява Григорія Пустовіта? Це випадок, коли є заяви двох посадових осіб. Істину в таких випадках мають встановлювати компетентні органи», – зазначив він.

На сайті «Бізнес. Район»  опублікували новину із заголовком «У ПАККО спростовують скандальну заяву Пустовіта про несплату податків».

Також на сайті «Перший» з’явилася новина із заголовком «У ПАККО спростували слова Пустовіта». На ресурсі додали «ОНОВЛЕНО» в кінці заголовка.

На сайті Луцької міської ради 24 січня з’явилась інформація щодо роботи ПАККО та ВОПАК.

У тексті йдеться, що 23 січня під час засідання виконавчого комітету Луцької міської ради до порядку денного було внесено питання щодо встановлення режиму роботи магазинів «ВОПАК № 1407» та гуртівні «ПАККО № 1805», які належать ТзОВ «ГІППО».

«Відповідно до інформації, наданої Луцьким управлінням ГУ ДФС у Волинській області від 03.01.2019, у товаристві зареєстровано лише одного працівника. З метою її уточнення питання було знято з розгляду виконавчого комітету для доопрацювання», – зазначено в новині.

«Тож керівництво Луцької міської ради готове зустрітися з керівництвом ТзОВ “ГІППО” і представниками Луцького управління ГУ ДФС у Волинській області, щоб обговорити ситуацію щодо дотримання трудового законодавства в частині легалізації працівників. Якщо вона змінилася, то питання буде внесене до розгляду на наступному засіданні виконавчого комітету Луцької міської ради», – додали в міськраді.

Як регіональна представниця ІМІ, я надіслала запит на отримання інформації у ГО ДФС у Волинській області, щоб дізнатися про те, скільки працівників оформлено у вищезгаданих підприємствах.

Медіаюрист Інституту масової інформації Роман Головенко зазначає, що якщо журналіст у новині процитував високопосадовця, який оприлюднив недостовірну інформацію, то відповідальність несе посадовець, оскільки це офіційна інформація (абзац 2 ч. 2 ст. 302 Цивільного кодексу).

Водночас Роман Головенко зауважує, що етичні стандарти вимагають від журналістів і ЗМІ перевіряти будь-яку інформацію, тому тут може бути порушення етичних норм.

«Крім того, до відповідальності керівництво ЗМІ може притягнути журналіста-автора, випускового – за неякісний матеріал. Чиновники, буває, брешуть або помиляються, тому їхню інформацію теж варто перевіряти, а також брати коментарі в іншої сторони конфлікту», – зазначає Роман Головенко.

Медіаюрист зауважує, що журналісти зобов’язані оприлюднювати спростування, якщо недостовірна інформація стосується конкретного суб’єкта(-ів), як у цьому разі, так і за умови, що вона дійсно є недостовірною.

«Неправдиву інформацію потрібно спростовувати, маніпулятивну – виправляти, щоби була конкретика й інформація відповідала дійсності. Хоча в цьому випадку спірну інформацію я б не назвав узагальненою», – зазначив експерт.

Роман Головенко зауважує, що насправді такої ситуації не виникло б, якби журналісти цих видань якісно готували матеріали, тобто одразу звернулися по коментарі до названих чиновником суб’єктів господарювання, а не зводили новину до простого переказу слів чиновника на виконкомі.

Він додає, якщо журналісти посилаються в тексті на неправдиву або ж маніпулятивну інформацію, взяту з іншого сайту, то за законом володільці обидвох сайтів, а також автори-журналісти несуть відповідальність. За словами експерта, на практиці претензії можуть бути висунуті лише до якогось одного сайту.

Мая Голуб, представниця ІМІ у Волинській області

Ще Блоги