ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Порошенко vs Зеленський: кого з кандидатів у Президенти львівські ЗМІ не люблять більше?

Днями українські виборці зроблять остаточний вибір і оберуть собі Президента. У процесі агітації і Петро Порошенко, і Володимир Зеленський не цураються медій. Щоправда, кожен обирає своє: чинний Президент віддає перевагу телевізійним ефірам, а от його конкурент як риба у воді почувається в соцмережах. А що ж онлайн-ЗМІ?

Інститут масової інформації вже досліджував те, як регіональні інтернет-видання підійшли до висвітлення виборчого процесу під час першого туру. Тоді кандидатів було аж 39. Та найпопулярнішим був Петро Порошенко, якому загалом була присвячена третина новин. Львівські медіа тоді були дуже активні: більше половини публікацій про кандидатів у Президенти були матеріалами львівських онлайн-ЗМІ.

Аналогічне дослідження, проведене в другому турі (з 5 по 11 квітня було проаналізовано публікації онлайн-видань "ЗІК", "Захід.нет", "Галінфо", "Твоє місто", "Вголос", "Форпост", "Львівський портал", "Дивись.info", "Збруч" та "Варта1"), засвідчило: львівські медіа ніхто не зупинить. Кількість матеріалів у порівнянні з першим дослідженням зросла вдвічі — до 413 матеріалів. Здавалося б, кандидатів залишилося всього двоє, чому така кількість? Про що можна так багато розповідати читачам? Чого вони ще не знають про Порошенка чи Зеленського?

Відповідь дуже проста: на цей період припав пік процесу здавання аналізів кандидатами та апогей торгівлі за дебати. Та не лише інформаційні приводи відіграли свою роль: чимало львівських ЗМІ долучилися до бою так, ніби це бій останній.

Якщо порівняти кількість позитивних та негативних матеріалів про кандидатів, що були опубліковані в цей період, стає зрозуміло: чимало видань чи то з редакційної політики, чи то з небажання залишатись осторонь дискусії зайняли відверту позицію “за” чи “проти”. Причому “за” Порошенка львівські ЗМІ виступали частіше, ніж “за” Зеленського приблизно в чотири рази (30 позитивних матеріалів про чинного Президента проти восьми позитивних матеріалів про керівника “95 кварталу”). А негативних публікацій про Зеленського було так само майже вчетверо більше, ніж про Порошенка (94 до 24 відповідно).

Петро Порошенко: твереза голова і “порохоботи”

Про Президента львівські медіа писали багато й охоче: за цей час було опубліковано 199 новин. Не обійшлося і без відвертого паркету — повідомлень про його президентську діяльність: візити, роздавання нагород та стипендій тощо. Переважно про Порошенка писали нейтрально: здебільшого про те, як він реагував на виклики свого візаві, як проходив процес здавання аналізів і перипетії навколо цього. Неодноразово ЗМІ цитували його заяви в телевізійних ефірах, зокрема ТРК “Україна” та ток-шоу “Право на владу“ (“1+1”), куди Порошенко прийшов фактично без попереднього узгодження. Саме на цьому ток-шоу відбувся чи не перший словесний контакт кандидатів у Президенти: Зеленський долучився до ефіру телефоном. Очної ставки не вийшло, але така розмова також викликала цікавість медій. Нейтрально звучали заяви про те, що головнокомандувач не може мати наркотичної залежності (“Форпост”, “Львівський портал”, “Галінфо”), обіцянки Президента більше не призначати на ключові пости бізнес-партнерів (“Збруч”, “Львівський портал”, “Вголос”) тощо.

Підтримку чинному Президентові висловили ініціатива “Перше грудня” (“Львівський портал”), Всесвітній рух патріотів України (ЗІК), Меджліс (ЗІК), Українська галицька партія (ЗІК) та учасники “Ігор нескорених” (ЗІК, “Форпост”). Позитивними були і пояснення нової концепції бордів Порошенка та заяви його штабу про те, що “країні потрібен сильний лідер”, маючи на увазі саме чинного Президента (“Збруч”, “Варта1”, ЗІК). Позитивно подавався той факт, що Порошенко пообіцяв 50 тисяч фунтів компенсації від ВВС передати на потреби армії (ЗІК). А Курт Волкер зазначив, що “Порошенко, хоч і в певному сенсі розчарував українців, але зробив більше реформ, ніж будь-хто в цій державі за останні 20 років” (ЗІК).

Утім, не бракувало і негативу. Критика чинного Президента переважно спостерігалась у виданні “Вголос” (19 матеріалів). Тут не пропустили і питання втягування армії в політику, і дали висловитись опоненту Президента Михеїлу Саакашвілі, який заявив, що Порошенко не алкоголік, чинить свідомо, мовляв, “він на свою тверезу голову довів країну до ручки”. Нардеп Степан Хмара у свою чергу зазначив, що другий термін Порошенка стане для України загрозою державності. А російський опозиційний політик Костянтин Боровий називає можливу перемогу Порошенка на виборах результатами маніпуляцій Кремля. Мовляв, у Москві бояться Зеленського, бо той реформатор.

Як і в першому турі, “Вголос” акцентував на певних особливостях поведінки глави держави, зокрема повідомив читачам, що той “відмовився спілкуватись із журналістом, вдаривши його та штовхнувши свого помічника”. На відео із соцмереж, опублікованому виданням, Порошенко дійсно із силою плескає по плечу журналіста Сергія Андрушка, але жодного коментаря самого постраждалого немає.

Приводом для критики Президента стало і повідомлення про застосування адмінресурсу: “Порошенко зустрічається з головами тих облдержадміністрацій, де за нього не проголосували виборці, та вимагає від них звільнитися за власним бажанням” (“Вголос”). Опублікувало видання і звернення усуненого голови Одеської ОДА Максима Степанова, який заявив, що його звільнення пов’язане із проведенням виборів. Крім того, читачу повідомляють, що Порошенко частково фінансував свою кампанію за рахунок платників податків (“Вголос”).

Емоційний момент: “Вголос” публікує звернення матері Володимира Зеленського, яка вимагає від Порошенка припинити “знищувати” її сина. “Скільки можна поливати брудом людину?.. По цих усіх каналах один тільки бруд ллють. Вигідно, я вважаю, Порошенку. Він же просто його знищує. Якась має бути культура, я розумію, у людини все-таки. Хіба можна людині так поводитися?” — цитують жінку. Вона вважає, що таке поливання брудом вигідне насамперед Порошенку.

Критика Президента та його команди звучала і на “Захід.нет” та “Варті1”. Порошенкові закидали те, що саме його команда причетна до відео, де Зеленського збиває вантажівка (“Варта1”, “Вголос”), нагадували про схеми підкупу виборців, зокрема на Волині (“Варта1”). А Василь Расевич висловився, що на краю прірви Порошенко опинився через власну зверхність та недосяжність (“Захід.нет”). У тексті польського журналіста Марека Богдана Козубеля (“Захід.нет”) акцент зроблено на фанатичних виборцях Президента, так званих “порохоботах”. Автор вважає, що вони “безкритичні, віддані, але водночас сповнені хворобливої ненависті до інших співвітчизників. Тільки тому, що ті наважилися віддати свій голос у першому турі за іншого кандидата”. І саме агресія та брутальність багатьох фанів може призвести до поразки Порошенка.

Володимир Зеленський: епоха злих клоунів

А от Володимир Зеленський викликав у львівських ЗМІ дещо більший відгук — 214 публікацій. Більшість матеріалів про нього і перебіг його кампанії нейтральні (більше 50%). Тут центральною темою також стали аналізи: те, як відбувалося дослідження крові, відмови кандидата від додаткового обстеження тощо. Щоправда, якщо Порошенка в цій темі показували суцільно нейтрально — прийшов, здав кров, пішов, то з Володимиром Зеленським є нюанси. Те, що кров він здавав у приватній клініці свого прибічника, та ще й актору серіалу “Свати”, викликало у медій численні зауваження і критичні шпильки: “цирк продовжується” (”Варта1”), “аналізи по-приколу” (ЗІК),  “аналізи у Зеленського взяла зірка популярного телешоу” (“Вголос”), крім того, "на сайті кулінарного шоу його називають “доктором з тонкою душевною організацією” (“Захід.нет”). Його небажання проходити обстеження у VADA викликало гострі коментарі (“Порошенко здав аналізи фахівцям VADA; Зеленський цофнувся” (“Збруч”). Та і плутанину з датою забору крові частина ЗМІ подавала нейтрально, в “Галінфо” зазначили, що аналізи здали заднім числом, “Збруч” наголосив на тому, що результати медичного обстеження було підмінено тощо.

Нейтрально висвітлювали онлайн-медіа епопею з дебатами, зокрема заклики Володимира Зеленського до Юлії Тимошенко стати ведучою та гарантом чесних дебатів, перипетії з приводу місця та часу проведення.

Однак позитивно про цього кандидата місцеві медіа майже не писали. Хіба цитували представника штабу Зеленського Руслана Стефанчука, який у розмові на “Радіо Свобода” запевнив, що українська мова, культура та територіальна цілісність є найвищою цінністю (“Захід.нет”, “Форпост”), а також розповів про основи ідеології кандидата та те, яким він бачить свого виборця (“Галінфо”). Також представники штабу запевнили, що їхній представник не стане на коліна перед Путіним (“Вголос”). Крім того, тиражувалися певні позитивні прогнози для розвитку економіки (“Вголос”), а також штаб назвав перші 10 рішень Зеленського на посаді Президента (“Захід.нет”, “Вголос”).

44% новин та авторських матеріалів про Володимира Зеленського — відвертий негатив та контрагітація. Більшість таких матеріалів були опубліковані на ЗІК (69 матеріалів). Відзначились і “Збруч” (10 матеріалів) та “Галінфо” (вісім матеріалів). Поодинокі критичні згадки з'явилися на "Захід.нет", “Львівському порталі”, “Дивись.інфо”, “Вголосі” та “Варті1”.

Тексти та виступи Мирослава МариновичаОксани ЗабужкоЮрія АндруховичаОлександра ІрванцяАндрія ЛюбкиЗої Казанжибратів Капранових, політолога Євгена Ланюка, істориків Володимира БірчакаВолодимира В'ятровичаВіталія ЛяскиОлександра Палія, критичні до самого Зеленського і перспективи його президентства, були помітними на “Збручі”, ЗІК, “Львівському порталі”. Останній ресурс багато публікував коментарів політтехнологів, політкоментаторів, експертів, що були в студії телеканалу "ЗІК" і в ефірах останнього критикували Зеленського, його поведінку, політику і заяви. Неодноразово про кандидата висловлювався Тарас Чорновіл, який вважає, що він “підставився” на темі аналізів, оскільки для нього цю технологію розробляли російські політтехнологи, що не розуміються на реаліях і просувають тезу алкоголізму Порошенка. Або ж Коломойському конче необхідно позбутися саме Порошенка, і “Зеленський для таких цілей насправді найкращий кандидат, значно кращий навіть за Тимошенко – слабкий, некомпетентний, обмежений тощо. Коли, врешті, навіть такий президент відчує смак влади та дозріє до розуміння, що маріонеткою бути принизливо, або ж апетити олігарха перевищать навіть "больовий поріг" Зеленського, треба мати заготовані механізми для ударів по ньому. Саме такі, які не треба заново створювати й нав’язувати суспільству” (ЗІК). Також Тарас Чорновіл наголошує, що електорат Зеленського об'єднує насамперед нелюбов до влади (ЗІК). А от Віктор Таран вважає, що своєю поведінкою Зеленський усіляко намагається уникнути дебатів (ЗІК).

Прямі закиди з приводу наркотиків (ЗІК, “Варта1”, “Львівський портал”, “Галінфо”) та алкоголю (ЗІК), заклики Ірини Геращенко вибачитися за образу дітей із синдромом Дауна в серіалі (ЗІК, “Дивись.info”), звинувачування в тому, що мовним напрямом опікується людина, для якої базовою цінністю є СРСР (ЗІК, “Збруч”, “Галінфо”), критика мирного плану Зеленського (ЗІК, “Галінфо”), підозри, що він поверне країну в “епоху Януковича” (ЗІК). Розкритикували й екологічні ініціативи кандидата (ЗІК). Дорікнули йому частими польотами в Женеву та Тель-Авів (ЗІК, “Захід.нет”). Медіа цитують видання і критику з боку опонента, зокрема слова Петра Порошенка про те, що “ніякого "лідера" насправді не існує. Існує лише його телевізійний образ, за яким ховається певна група людей зі своїми цинічними інтересами” (“Збруч”). Про це ж говорить і політолог Валерій Майданюк, зауважуючи, що у творенні віртуального образу політика та кандидата в Президенти “українська політика перейшла до маніпуляції масами рівня третього тисячоліття” (ЗІК).

Вишенька на торті — зізнання одіозної Наталії Поклонської в тому, що вона любить серіал “Свати”, і її висловлення симпатії до Зеленського: “Його фільм "Слуга народу" – це не просто фільм. Уявляєте, за скільки часу вони запланували його, аби вплинути на уми людей. Але тільки люди переплутали: життя – це не художній фільм. Такий трюк психологічний — вплив на підсвідомість” (ЗІК). Такою підтримкою кандидату вже дорікнули в Меджлісі (ЗІК). Там же зазначили, що у Зеленського замість програми — багаторічні образливі жарти (ЗІК).

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!