ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Між виборчими штабами та совістю: редакції чернігівських видань у виборчий період

01.07.2019, 10:00
Павло Пущенко

Виборчий період в Україні завжди важкий етап для свободи слова та стандартів роботи журналістики. Виборчі штаби кандидатів чи найняті ними піар-агентства намагаються впливати  на редакційну політику ЗМІ під час виборів в різний спосіб. 

Наприклад, вимагають знімати або не друкувати певні негативні матеріали про їх кандидата (партію), або, навпаки,  ставлять умови розміщення позитивної політичної реклами без відповідного маркування (джинси), замовляють «чорний» (сірий) піар на конкурентів тощо.

Редакції чернігівських видань по-різному реагують на такі  виклики. У кожної редакції - своя межа компромісів. Одні видання  помічають політичну рекламу певними назвами рубрик, які не завжди можна ідентифікувати як рекламу, замість того, щоб чесно написати «політична реклама» чи «агітація» на початку статті чи сюжету. Саме так, приміром, зараз робить фейсбук, вказуючи ще й замовника. Інші редакції взагалі  жодним чином не маркують частину агітації, видаючи це за редакторські матеріали. За таку подачу з замовниками можна домовитися про більшу винагороду.

Будні редакторів ЗМІ під час виборчої кампанії часто складають ось з таких усних або письмових пропозицій:

 На практиці це виглядає як замовчування певних неприємних тем про кандидатів в місцевих ЗМІ.

Одним із таких прикладів є ситуація з «зашкваром» діючого народного депутата по 206 виборчому округу  на Чернігівщині, київського забудовника Максима Микитася, який знову балотується по цьому ж округу.

Під час перебування в селищі Любеч 5 липня народний депутат публічно  нецензурно облаяв, розбив телефон та намагався побити голову селища Сергія  Пінчука через те, що той не сприяв проведенню Микитасем виборчої кампанії. Конфлікт потрапив на відео та швидко розійшовсясоціальними мережами.

За наслідками події  лише кілька чернігівських сайтів, зокрема, сайт Суспільного, Час Чернігівський та ПіК,  опублікували інформацію про резонансну подію, інші проігнорували. При цьому новину про конфлікт в Любечіпоширили більшість всеукраїнських  відомих сайтів та агентств.

Редактор сайту  ПіК повідомляв на своїй сторніці у фейсбуці, що їх з різних сторін просили  прибрати матеріал, де є відео з Микитасем. Про подібні “прохання” на умовах анонімності повідомляли і інші редакції.

В пошуках компромісів 

Постійне балансування на грані виживання – ось основна причина «гнучкої політики» ЗМІ щодо розміщення «джинси» та інших поступок замовнику.  Про це редактори чернігівських ЗМІ розповіли ІМІ публічно або на умовах анонімності: «Редакції, доведені до відчаю ростом цін на папір та падінням тиражів, ладні на все, щоб заробити. Тому будь-які вимоги того, хто платить, «священні».  Чорного піару друковані ЗМІ Чернігівської області не розміщають, бо за таке можна отримати неприємності. А за звичайну джинсу відповідальності не передбачено. Щоб заповнити прогалину між між існуючими і потрібними для виживання цінами на газети редакції  вимушені друкували «джинсу». От і розповідають газети про добрі справи кандидатів, яким насправді давно час за грати”, - розповів нам редактор однієї з місцевих газет.

Підтримав думку колеги і редактор міцевого онлайн-ЗМІ: "Найважливіше у питанні те, що медійного ринку між виборами не існує, заробляти за класикою жанру неможливо, а самі медіа збиткові. Якщо неолігархічне медіа виходить на якийсь непідйомний для себе рівень, то його діяльність нормативно-економічно все одно унеможливлять."

Редакторка сайту Город.СN Алла Філатова в розмові з представником ІМІ  вказує   на одвічну боротьбу між новиннм і рекламним відділами. Однак зазначає, що все одно розмістять  негативний авторський матеріал про політика, який буде дуже резонансний. В той же час редакція не йде на розміщення відверто чорного піару та маркує рекламу: «Иногда такое просят - но мы всегда отказываем. Все исключительно с маркировкой, на серость и грязный пиар дополнительно проверяем и отказываем, даже если предлагают заплатить в 2-3 раза больше. Выборы приходят и уходят, а репутация, как говорится, важна»,  - уточнила вона.

Про особливості цьогорічного виборчого сезону розказав і редактор сайту «Челайн» Павло Солодовик: «Цьогоріч цікава ситуація. Від кількох штабів надходили пропозиції «забронювати» місця і купити лояльність. Готові були навіть платити за нерозміщення чорнухи від конкурентів. Але ми пояснили усім, що чорнухи і так не друкуємо. При замовленні політичних іміджевих матеріалів кілька разів просили не ставити відповідних позначок, але ми на це не пішли. Загалом коли редакція не публікує чорнухи – ситуація спокійна і ніяких нюансів не виникає».

Додамо, що згідно з останнім моніторингом ІМІ ,  найбільше матеріалів із ознаками замовності та неналежно маркованої політичної реклами в онлайн-ЗМІ Чернігова й регіону серед  партій стали “Українська стратегія” та “Сила і честь”. Серед кандидатів-мажоритарників найбільше “джинсових” публікацій було про Максима Микитася, Валерія Куліча і Олександра Кодолу. Усі кандидати — самовисуванці, балотуються, відповідно, по 206, 205 і 209 виборчих округах.

Павло Пущенко,

регіональний представник ІМІ у Чернігівській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

 

Liked the article?
Help us be even more cool!