ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Діти із динозаврами у багнюці, або заголовки без правил

Маніпуляції на темах безпеки та військових дій, дурнуваті жарти заради хайпу,  танки та снаряди у середмісті - такі основні теми маніпулятивних заголовків онлайн-ЗМІ Донеччини за результатами моніторингу, що його проводили експерти ІМІ.

Основны результати: 0629 City Sites, Новости Донбасса, Мариупольские новости - по дві маніпуляції на 100 новин, 5 маніпулятивних заголовків на 100 новин на сайті MRPL CITY, один - на сайті mariupol.tv

Мета другої хвилі моніторингу професійних стандартів регіональних онлайн-медіа - виявити маніпуляції на сторінках обраних  інтернет-видань, а саме, неспівпадіння заголовку і тексту новини. Моніторинг тривав з 9 по 15 липня. Було проаналізовано 500 новин - по 100 перших новин з кожного з п’яти обраних сайтів. Під час моніторингу досліджувались виключно новини.

Переляк заради хайпу

Маніпуляція на острахах маріупольців через події 2014 року, коли адміністративний центр міста було захоплено терористами "ДНР". Для свідків тих подій слово "триколор" разом із жартівливо-негативним “аквафреш”, увійшло до лексикону у 2014 році та напряму асоціативно пов'язано  із агресією у бік України. На улицах Мариуполя вывесили триколорыИ хоть они очень похожи на российские, переживать не стоит”, - занепокоєний нервовим станом містян, заспокоює маріупольців журналіст сайту “Маріупольські новини” (Mariupolnews).

На переляку грають і журналісти сайту 0629.com.ua, і, враховуючи близкість до фронту, можна вважати заголовки типу В центре Мариуполя нашли четыре снаряда” маніпулятивними. Як мінімум, треба вказувати, що це - снаряди часів Другої Світової Війни безпосередньо у заголовках.

Найменша кількість маніпуляцій в цей тиждень була у сайта  “МаріупольТВ” (mariupol.tv), але й у тих не обійшлося без гри на емоціях. І знов, маніпуляція на страху війни, небезпеці обстрілів. В цілому у нервово нестійких читачів такі заголовки можуть викликати тривогу. Заголовок “  Под Мариуполем боевики поставили танки в жилые районы” може читатися так, наче танки стоять десь на МКР Східному, який одразу згадується, як крайня Східна точка міста, що знаходиться в безпосередній близкості до лінії фронту. Але, насправді, в статті йдеться про віддалене окуповане передмістя Маріуполя - це населенні пункти (Пікузи та Новоазовськ), які знаходяться на відстані щонайменше 20 - 45 км від Маріуполя.

Зірковий кіоск

Справжньою зіркою та кіоском, об який спотикалися в заголовках два ЗМІ із чотирьох (новина - маріупольська), став заголовок із маніпулятивним складом на тему патріотизму та його проявів. Журналісти робили невиправдані акценти: Герб не помог - сегодня убрали незаконно установленный киоск (Mariupolnews), Жители Мариуполя демонтировали киоск с гербом Украины (ФОТОФАКТ)

Не стали загравати із сенсами журналісти сайту  0629 та “МаріупольТВ” (mariupol.tv) для порівняння назвав кіоск просто - “незаконным контейнером”.

Маніпулювали на патріотичних настроях і кореспонденти сайту “Новости Донбасса”. Це вирвані з контексту фрази у заголовках, як-то ЯРОШ ОБЪЯВИЛ НАБОР ДЕТЕЙ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ К «УНИЧТОЖЕНИЮ РОССИИ”, та маніпуляції на темі переселенців та “місцевих” В ЧЕРНОВЦАХ ХОТЯТ ОТПРАВИТЬ ПЕРЕСЕЛЕНЦА В МАКЕЕВКУ. ЭТО ИНИЦИИРОВАЛ ДИРЕКТОР ТЕЛЕКАНАЛА, КОТОРЫЙ СВЯЗАН С «НАРОДНЫМ ФРОНТОМ»  далі у вказаному роліку, що його було розміщено на фейсбук-сторінці одного з місцевих телеканалів іде наступний текст: “Євген Семехін просить зібрати йому грошей для відправки в Макіївку, а волонтери передали йому листа, де кажуть, що відправлять його безкоштовно.”

Найбільше маніпуляцій зустрілося на сайті  MRPL CITY  (mrpl.city) - п’ять із 100. І тут також як тенденція зустрічається гра на темі війни серед мешканців, що живуть у прифронтовому місті. Повідомлення “Спецрейд проведут у Мариуполя для предотвращения опасности” ніяк не наводить на думки про пожежну безпеку, а, скоріше, нагадує про війну поблизу, та про геть інше - небезпеку обстрілів. Або отаке “Мариупольские дети в грязи резвятся с динозаврами”. Про що подумав читач зараз? Так само цікаво стає дізнатися і думки журналіста, який обрав саме такий заголовок для цієї новини. Як виявляється мова у новині йшла напряму саме про розваги у багні, точніше про недотримання санітарних норм дитячих майданчиків.

Загальний відсоток маніпулятивних заголовків по Донецькій області невеликий та складає 12 новин з 500, або 2,4%. Менше - тільки в луцьких медіа (8 із 500, або 1,6%). У інших восьми регіонах відсоток більший за вказані показники. Не дивлячись на відсутність великої кількості маніпуляцій у заголовках, також при загальному огляді можна відмітити, що й цікавих, яскравих заголовків не багато, а таких, що можна назвати мистецтвом заголовків”, там, де грають словами - взагалі не зустріти. І якщо в самій новині журналісту нема де “розгулятися”, то заголовки надають особливу можливість творчості.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Liked the article?
Help us be even more cool!