IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

9

56

3

15

“Демсокира”, “Голос” та губернатор: які політичні новини пишуть запорізькі онлайн-ЗМІ

Яка політика, такі і політичні новини. В’ячеслав Зайцев, уже ексфраківець міської фракції БПП,  наробив шуму та змусив писати про партію “Голос” у Запоріжжі. Допис-виклик у соцмережі представників партії “Демократична сокира” найголовнішому священнику області від УПЦ МП Луці наробив шуму та змусив писати і про  “Сокиру”. Рішення Кабміну щодо звільнення голови облдержадміністрації Костянтина Бриля наробило шуму та створило, мабуть, останній сплеск уваги до чиновника в цій якості. 

Місцеві політики були головними у виборі сайтами тем та героїв публікацій. Найменше, а точніше, нічого в  цей період не писали про політичні дії органів місцевої ради. Водночас, обираючи теми та героїв своїх політичних новин, їхні автори найбільше спиралися на дописи в соціальних мережах та офіційні сайти. Значно менше серед аналізованих можна було побачити власних новин. Їх було навіть менше, аніж текстів без жодних джерел.

Такими стали результати моніторингу ІМІ, який проводився з 3 червня 2019 року. Досліджувалися теми / герої, джерела інформації та наявність замовності політичних новин. Аналізувалися п’ять запорізьких сайтів: 061.ua, “Забор“, “Заноза“, Forpost, “Акцент, а саме по 50 перших новин новинної стрічки кожного медіа без урахування публіцистичних, аналітичних матеріалів або розслідувань, блогів та авторських колонок, анонсів, а також матеріалів з ознаками замовності, які за форматом також були написані не у формі новин. Усього до аналізу увійшли 32 політичні новини.

Про героїв та контексти

Майже кожна восьма новина в стрічках запорізьких онлайн-ЗМІ була про політику. Водночас 16% з усіх політичних новин мали ознаки замовності. Про місцевих політиків у стрічках було опубліковано майже 44% новин. Однакова кількість політичних новин стосувалася партій та їхніх осередків, політиків загальнонаціонального рівня та органів державної влади – по 19%. При цьому не було зафіксовано жодної новини про органи місцевого самоврядування. Можливо, тому, що час сесій та політичних заяв ще не настав.

Найбільше новин про місцевих політиків (шість) опублікував сайт “Акцент”, жодної – Forpost, водночас саме тут було найбільше новин про політиків загальноукраїнського рівня (чотири). Про партії писали більш-менш рівно – по одній-дві новини всі сайти, окрім “Занози”. Про органи держвлади більше за всіх написав сайт “Акцент” (три новини).

Залежно від прихильності онлайн-ЗМІ до політичної сили однакові теми висвітлювалися тут із різними контекстами або не висвітлювалися взагалі. Наприклад, тільки на сайті “Акцент”, що послідовно підтримує політику представників “Батьківщини” і опублікував найбільше політичних новин у цей період (11 новин, або 22% загальної кількості аналізованих текстів),  з’явилася одинока джинса про лідерку цієї політичної сили – “Юлія Тимошенко: Тільки системні зміни дадуть результат”. Окрім цього, “Акцент” писав про В’ячеслава Зацева та партію “Голос” (дві новини), новини про звинувачення запорізьким митрополитом Лукою партії “Демократична сокира” в розпалюванні міжрелігійної ненависті без коментаря другої сторони, про вимогу не допустити перевибори до ВР жодного з наявних депутатів від БПП у новині “Прокурора, открывшего дело на Гонтареву, выдвигают в депутаты”. Не обійшлося тут і без новини про дуже позитивну діяльність депутата міської ради від “Батьківщини” Віталія Рябцева. І хоча новина виглядала отак: “Запорожцев, которым пообещали отселение, не пускают на прием к Буряку (ФОТО)” – насправді мер міста був лише фоном для висвітлення гарних виявів міського депутата.

На відміну від них, на сайті “Forpost”, який підтримує БПП та пов’язані з ним проєкти, все було трохи інакше. В  аналізований період тут з’явилося всього п’ять політичних новин (10%). Але всі вони були про позитивні вияви діяльності як БПП, так і дотичних до них справ. Так, тільки про нардепа від БПП Ігоря Артюшенка було опубліковано три новини, або 60% політичного контенту. Зокрема, про те, що “У Раді зареєстрували законопроєкт народного депутата Ігоря Артюшенка про імпічмент”, та про його залізні шанси потрапити до Ради (“Результати праймеріз: хто з запоріжців отримав шанс потрапити до Верховної Ради”, “Від реформатора до громадського діяча – комупраймеріз забезпечить депутатський мандат”)

Водночас новину про конфлікт “Демократичної сокири” і  митрополита Луки тут висвітлили з точністю навпаки: головний позитивний герой – “Сокира”, а точніше, засновник сайту “Forpost” блогер Юрій Гудименко і відсутність думки другої сторони конфлікту.

До речі, на сайті “Заноза” було найбільше тематичного розмаїття. Тут написали і про те, що політик з дуже неоднозначною репутацію, який чотири рази намагався стати мером і так ним і не став, Володимир Кальцев, планує балотуватися до ВР “з партією Медведчука”, тоді як ексмер з не менш неоднозначною репутацією Олександр Сін “засвітився на з’їзді партії Кернеса”, що до ВР йде і мер Мелітополя,  а Бриль “з пафосом прокоментував новину про свою відставку”. Всього на сайті було опубліковано сім політичних новин (або 14% загальної кількості новин у стрічці) в аналізований період.

Найменше ж новин про політику під час моніторингу опублікував 061.ua – чотири. Вони написали про відставку голови облдержадміністрації, про вихід В’ячеслава Зайцева із фракції “Солідарність” та вхід до партії “Голос” (дві новини) та про звернення митрополита Луки до поліції зі звинуваченням партії “Демократична сокира” в розпалюванні ненависті. До речі, можна сказати, що це, мабуть, єдина новина з цієї теми, де  було дотримано базових стандартів, включно з балансом думок.

Соцмережі наше все

Під час написання політичних новин найбільше автори використовували інформацію із соціальних мереж (28,5%) та офіційних сайтів (26%). Водночас найчастіше соцмережі за головне джерело мали на сайтах “Забор” та “Заноза” (майже кожна друга політична новина), дві з чотирьох новин (50%) на основі офіційних сайтів зробили на сайті “061.ua”. На інші ЗМІ в політичних новинах автори спиралися у 17% текстів. Загалом використання цього джерела інформації було рівномірним з-поміж усіх аналізованих сайтів. Усього чотири власних новини з усіх проаналізованих були опубліковані в новинних стрічках у період моніторингу. Найбільше з них – у сайту “Акцент” (27% загальної кількості політичних новин на сайті), ще одна – у Forpost.

Варто зауважити, що в майже 16% політичних новин узагалі не було жодного джерела інформації. Найбільше новин без джерел (три із восьми, або 37,5%) було опубліковано на сайті “Заноза”, присутні джерела в усіх політичних новинах були на сайтах “061” та “Забор”.

Найменше ж в онлайн-ЗМІ було новин на основі пресрелізів: одну новину на основі цього джерела інформації  (“Депутат от БПП возглавил партию “Голос” в Запорожской области”) опублікував сайт “Забор”.

Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Ще Блоги