IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

9

56

3

15

20 робочих днів як причина для порушення закону про доступ

У Миколаєві депутат міської ради від партії «Самопоміч» Сергій Ісаков ініціював процес оголошення недовіри меру Миколаєва Олександру Сенкевичу через недотримання ним Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Ми були свідками незаконних маніпуляцій з прийняття бюджету 2017 року. І зараз повторюється те ж саме. Фактично йде цинічна спроба в черговий раз без публічного обговорення під ковдрою розкрасти понад 300 мільйонів гривень народних грошей. Все, що відбувається сьогодні в міській раді, має свого режисера – це міський голова Сенкевич Олександр Федорович. Особисто я не можу і не буду більше терпіти це неподобство. Я сьогодні підготую і зареєструю проект рішення сесії міської ради про дострокове припинення повноважень міського голови Сенкевича Олександра Федоровича у зв’язку з систематичним порушенням міським головою положень статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Україні в частині розгляду міською радою проектів рішень без дотримання певного законом терміну з оприлюднення, – заявив Ісаков.

Олександр Сенкевич та Сергій Ісаков. Архівне фото.

У відповідь на це мер відповів, що порушує в даному випадку закон не він особисто, а вся міська рада, оскільки саме депутати голосують за прийняття рішення без того, щоб він «провисів» на сайті міськради 20 робочих днів, а не особисто міський голова.

Будь-які проекти рішення, які включаються до порядку денного, включаються більшістю депутатів міської ради. Я, як людина, яка, як ви говорите, тут все диригує, прямо як Карабас-Барабас, не маю права до порядку денного вносити особисто якісь питання. Всі рішення приймаються більшістю депутатів міської ради. Тому ваші звинувачення я вважаю безпідставними, – сказав Сенкевич.

Питання оголошення недовіри меру Миколаєва – політичне. Але тим не менше, неодноразовий факт порушення Миколаївською міською радою та міським головою обласного центру частини 3 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» залишається фактом.

«Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, повинні оприлюднюватися ними не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття», – йдеться в даній нормі закону.

Не пробули на офіційному сайті міської ради і кількох днів такі проекти рішень, як про внесення змін до бюджету міста 2016 року і про внесення змін до бюджету 2017 року. Обидва рази міськрада аргументувала  такий поспіх і неможливість чекати місяць (а це і є 20 робочих днів) тим, що перерозподіл грошей в бюджеті за підсумками півріччя відбувається в липні-серпні, а структури міськради не встигнуть витратити бюджетні гроші і реалізувати проекти до зими, якщо міськрада буде чекати ще місяць, адже тендерні процедури також займають велику кількість часу.

З одного боку, аргумент і логіка зрозумілі – в інтересах розвитку міста місцева рада в порушення чинного закону приймає рішення без того, щоб дати можливість громадянам завчасно ознайомитися з його проектом. Але з іншого боку – які можуть бути аргументи, щоб порушувати закон?

Медіа-юрист Інституту масової інформації Роман Головенко каже, що місцеві ради по всій Україні скаржаться на цю норму Закону України «Про доступ до публічної інформації» щодо місяця «висіння» проектів рішень на сайті. Мовляв, це дійсно часто зупиняє роботу міських рад.

– Я вважаю, що цю норму можна зменшити і до 10 робочих днів. 20 робочих днів – це місяць. Органи місцевого самоврядування постійно скаржаться на цю норму. Думаю, що 2 календарних тижні або 10 робочих днів – це досить, щоб всі бажаючі могли ознайомитися з проектом рішення до його розгляду, – зазначив юрист.

Тим часом, низка народних депутатів України на чолі з нардепом від «БПП» Олександром Жолобецьким вважають, що і два тижні – це занадто багато для ознайомлення громадянами проектів рішень місцевих рад, і зареєстрували законопроект про зменшення кількості днів, за які проект рішення місцевої ради повинен бути опублікований на офіційному сайті до 10 календарних днів.

На думку Жолобецького, бажаючі ознайомитися з тим чи іншим проектом нормативно-правового акта можуть це зробити за три дні.

Ось сьогодні багато питань не виноситься на сесію (Миколаївської міської ради, – авт.), тому що є норми, є закон про доступ до публічної інформації, який стосується 20 днів, протягом яких всі проекти повинні бути вивішені на сайті. Моя суб’єктивна думка, що це заважає і уповільнює роботу міської ради, тому що ті люди, які хочуть ознайомитися, вони встигають ознайомитися і за три дні, і за тиждень, тому мною зареєстрований законопроект, який говорить, що всі проекти рішень повинні бути зареєстровані за 10 календарних днів. У нас сьогодні 20 робочих днів, що таке 20 робочих днів, з огляду на свята і вихідні – це практично місяць, – сказав народний депутат в коментарі «НикВести».

За його словами, дана норма заважає депутатам виносити на розгляд рад термінові рішення, а тому впевнений, що норму в 20 робочих днів потрібно скасувати.

Правда, зробити це ніяк не виходить – законопроект Жолобецького та інших зареєстрований ще восени 2015 року, але в підсумку так і не розглянуто – пройшло вже майже два роки, як він так і не був винесений на голосування до сесійної зали парламенту. Тим часом, в регіонах продовжують регулярно порушувати Закон «Про доступ до публічної інформації» в цій частині, що, в Миколаєві, наприклад, призвело до реєстрації проекту рішення про імпічмент міському голові.

Андрій Лохматов, регіональний представник ІМІ в Миколаївській області, для сайту «Преступности.НЕТ»

Матеріал підготовано в рамках Українського медійного проекту (У-Медіа), що виконується міжнародною неурядовою організацією «Інтерньюс» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Ще Блоги