ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Найпоширенішим джерелом новин для онлайн ЗМІ є прес-релізи - вінницькі ЗМІ

07.11.2016, 13:55

З 20-26 червня було проаналізовано три вінницьких друкованих видання – «Вінницька Газета» (1 номер), «33-Канал» (1 номер) та «РЕАЛ» (1 номер, російськомовна газета), та три он-лайн видання «20 Хвилин», «Вінниця Інфо» та «Власно Інфо».

Всього було опрацьовано 509 матеріалів (144 у газетах, 365 на сайтах). З яких 266 мали формат новин (59 – у друкованих, 207 – у он-лайн ЗМІ). Що складає 52% від загальної кількості матеріалів. Під новинами розумілись інформаційні повідомлення про суспільно важливі події в громаді міста та області, у т.ч. кримінальні, культурні та спортивні, які мали резонанс у Вінниці та Вінницькій області.

Основною метою дослідження було виявлення основних джерел інформації, які складали основу інформаційних повідомлень у відповідності до технічного завдання.

Найбільш популярним джерелом інформації (узагальнені дані, середньостатистичні дані по всім ЗМІ) є інформація від офіційних осіб та прес-релізи (повідомлення) від відповідальних за комунікацію структурних підрозділів державних та муніципальних органів влади, установ та організацій. Далі йдуть авторські матеріали журналістів видань.

За типами ЗМІ розподіл джерел інформації має наступний вигляд. У друкованих ЗМІ основним джерелом інформації є офіційні особи, власні матеріали та прес-релізи. Хоча у більшості випадків прес-релізи підписуються журналістами. В онлайн ЗМІ ситуація дещо відрізняється. Найчастіше сайти для новин використовують інформацію від офіційних осіб. На другому місці – прес-релізи, на третьому – власні матеріали. Відслідковується тенденція, що журналісти для власних матеріалів беруть за основу саме інформацію, яка йде від офіційних осіб та прес-служб з мінімальною обробкою або розкриттям теми. Крім того, онлайн ЗМІ достатньо часто використовують соціальні мережі та сайти держустанов, як джерело інформації. Це в основному офіційні акаунти органів влади та місцевого самоврядування, організацій та установ, у т.ч. військових. Інколи – акаунти громадських діячів та політиків.

«Вінницька газета» орієнтовна на продукування авторських матеріалів (4 новини, які були підготовлені власними кореспондентами). ¼ матеріалів (3 з 12) була основана на інформації від офіційних осіб. Це цілком логічно для газети, тому що її засновником є міська рада. Значна кількість матеріалів (оголошення, репортажі тощо) безпосередньо торкались діяльності муніципальних чиновників та комунальних підприємств. По одному матеріалу було від експертів (громадського діяча) та офіційного сайту комунального підприємства (новина про відкриття аеропорту «Вінниця»). Жодного матеріалу не було з посиланням на соціальні мережі, прес-релізи, локальні, всеукраїнські та закордонні, у т.ч. російські, ЗМІ, анонімні джерела та очевидців подій. У матеріалі «На Тяжилові з’явиться пляж» не було зрозумілим хто є джерелом інформації. 2 матеріали були віднесені до «інших джерел інформації». Серед них були визначені «Асоціація приватних перевізників «Маршрут» та Координатор проекту допомоги безпритульним тваринам благодійного фонду «4 лапи» Олександра Лісчишина.

У газеті «33-Канал» основна кількість новин була створена на основі повідомлень від офіційних осіб (12 з 20). На другій позиції йдуть новини від журналістів (5 з 20). На третьому – прес-релізи (3 з 20).

Найбільшу кількість джерел новин можна побачити в газеті «РЕАЛ». Найпопулярнішим джерелом є інформація від офіційних осіб (7 з 27). Потім йдуть авторські матеріали (5 з 27). Прес-релізи та соціальні мережі були використані по 3 рази. Прес-релізи в основному були від відділу комунікацій ГУ НП Вінницької області та прес-служби Поліції (3 з 3). Із соціальних мереж газета «РЕАЛ» брала інформацію щодо викриття протиправних дій правоохоронців, джерелом якої був голова ГО «Комітет безпеки руху» Володимир Черкас (2 з 3). Один раз - сторінка у Facebook нардепа від «Радикальної партії» Андрія Лозового щодо обшуків у Олега Ляшка. 2 матеріали були підготовлені на інформації порталу «Наші гроші». 2 – були віднесені до інших джерел інформації. Наприклад, у матеріалі «В Виннице приступают к строительсьву мощного завода» щодо будівництва нового підприємства «UBC Group» автор новини зазначив що на заході були присутні керівники міста та області, але не вказав саме хто висловив основну інформацію, обмежившись фразою «представители власти и застройщика уточнили…». Така ж сама ситуація у матеріалі «Винница становится законодательницей мод стоимости проезда в транспорте». Офіційний орган влади у місті Вінниця – Виконавчий комітет – був названий мерією. З одного боку – зрозуміло, хто висловлює позицію, з іншого некоректне висловлювання журналістів можуть призвести до непорозуміння хто саме говорить, і хто несе відповідальність за надану інформацію. По одному матеріалу було з таких джерел як: сайти офіційних структур, експерти («Центр Разумкова», але без вказання конкретного експерта) та очевидця. Один матеріал було віднесено до категорії «не зазначено». У новині «Смерть ЖЭКов отложили на год» взагалі не вказані ані автор, ані джерела інформації звідки були взяті дані.

Найпоширенішим джерелом новин для он-лайн ЗМІ є прес-релізи. На сайті «20 Хвилин» з 91 новини – 21 основана на прес-релізах. 19 – це офіційні особи. 15 новин було віднесено до інших джерел інформації. У свої матеріалах «20 Хвилин» посилались на «прес-служби рятівників» (хоча на інших ресурсах схожа інформація з’являлась від Головного управління ДСНС України у Вінницькій області). Про погоду говорили просто «синоптики». Один матеріал був присвячений дівчинці Луізі, яка збирала ресурси для виготовлення медалей для воїнів АТО. Один – джерелом інформації стала Наталя Кравченко, голова громадської організації «Має бути», яка керує проектом «Пошуково-аналітична система «007». Цей матеріал можна було віднести до категорії «експерти», однак незрозумілим є експертний рівень джерела інформації. Достатньо цікавою є ситуація з матеріалами, які були віднесені до категорії «не зазначено». Проблема полягає в тому, що у 14 матеріалах було не зрозумілим, хто є автор та джерело інформації. Навігація на сайті зроблена таким чином, що нібито автор зазначається, але за текстом це не зрозуміло. По 8 матеріалів було з посиланням на соціальні мережі та сайти офіційних структур. 4 новини – джерелом були національні ЗМІ. По одному матеріалу було від анонімних джерел та очевидців події.

На сайті «Вінниця Інфо» більше половини (61 новина) – це матеріали підготовлені за прес-релізами та повідомленнями офіційних осіб. Незначна кількість новин (по одній - дві) джерелом інформації були соціальні мережі, власні матеріали, експерти, всеукраїнські ЗМІ. 6 новин було віднесено до категорії де джерела інформації не були зазначені.

Найбільша кількість авторських новин за формальними ознаками було визначено на порталі «Власно Інфо» (20 з 43). У більшості випадків на сайті було вказано «як повідомляє Vlasno.info…». 8 новин, які стосувались ситуації у зоні АТО було взято з офіційної сторінки у Facebook Прес-центру штабу АТО. 1 новина з аккаунту у Twitter кореспондента «Радіо Свобода» Рікарда Йозвяка щодо продовження ЄС санкцій проти Росії. 6 матеріалів з сайтів офіційних структур. При чому гіперпосилання на ресурси (першоджерела) були зроблені в усіх новинах.4 матеріали – посилання на офіційні особи. 1 матеріал був підготовлений на основі інформації BBC-News.

Жодного разу в усіх ЗМІ не було посилань на російські джерела інформації.

Сергій Бондаренко, регіональний представник ІМІ у Вінницькій області
 
Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні
Liked the article?
Help us be even more cool!