IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

9

56

3

15

Медіа та Зеленський – запитання без зрозумілих відповідей

Фото – detector.media

“Медійна частина” інтерв’ю Зеленського виданню “РБК-Україна” викликала в мене купу запитань. Наведу одну з цитат: “…средства массовой информации должны быть максимально свободными. …Я бы очень мечтал, чтобы пресса была независимой экономически, коммерчески. Чтобы ее нельзя было проплачивать – статьи, издания, программки на телевидении. Мы думаем об этом. Думаем с ребятами над законопроектом, чтобы телевидение было свободное. Чтобы они находили не только деньги с рынка. Пока рынок у нас слабый, нет рекламного рынка. Я бы хотел максимально искать западные инвестиции для инвестирования в свободу слова”.

Як медіаекспертці мені цікаво, що означає фраза “думаем с ребятами над законопроектом, чтобы телевидение было свободное”? Якщо йдеться про телебачення, вільне від олігархів і джинси, – ми обома руками за. Роками громадянське суспільство над цим працювало й уже підготувало законопроект “Про аудіовізуальні послуги”. Ухвалення цього законопроекту є одним із пріоритетів “Реанімаційного пакету реформ” (РПР) і передбачено в Угоді про асоціацію України з ЄС. Воно також означатиме запровадження більшої прозорості, чіткості і відповідальності на ТБ та радіо. Ми будемо раді, якщо Володимир Зеленський мав на увазі саме деолігархізацію медіапростору і запровадження європейських стандартів незалежності, прозорості і відповідальності. Станом на зараз ніхто з команди Зеленського не контактував із медіаекспертною спільнотою щодо розроблення будь-яких медійних законопроектів.

У той же час історія стосунків кандидата Володимира Зеленського з телеканалом “1+1” свідчить, що він залюбки користується телевізійним ресурсом. І не просто користується, а має цілком очевидну підтримку власника цього телеканалу – олігарха Ігоря Коломойського. 17 квітня Нацрада передала до ЦВК інформацію про порушення, бо на Зеленського припало 14% від усього ефіру “Плюсів” за останні три місяці. Група “1+1 медіа” заперечила цю інформацію. В інтерв’ю “РБК-Україна” кандидат Володимир Зеленський сказав, що вони “практично не використовували телебачення” у своїй кампанії. Водночас ми всі знаємо, скільки розважального продукту за участю Зеленського йшло протягом виборів в ефірі “1+1”, навіть у день тиші… Крім того, напередодні першого туру виборів в ефір вийшла третя частина серіалу “Слуга народу”, назва якого збігається з назвою партії Зеленського, в ньому буквально цитуються меседжі його програми тощо.

З інтерв’ю кандидата агентству “РБК” випливає, що Зеленський у разі обрання президентом планує спілкуватися із громадянами в тому ж стилі, що й під час кампанії. Тобто через відеоролики і поодинокі інтерв’ю обраним журналістам. Логічно, що якщо робиться ставка не на комунікацію із журналістами, а на відеоролики, то їх потрібно буде десь розміщувати. Соцмережі не можуть бути основним варіантом, бо, за різними даними, ними користуються лише до 60% українців, і то нерегулярно. Ключовим каналом комунікації лишається телебачення, і це підтверджують соціологічні дослідження. Але якщо ми будуємо “свободное телевидение”, то воно, напевно, захоче саме, напряму ставити запитання Президенту України, в тому числі критичні. А не просто мовчки розміщувати промоційні відеоматеріали.

Тому мені не зовсім зрозуміло, яким чином Зеленський планує балансувати свою медійну політику. В чому саме вона полягатиме – у свободі від олігархів, відкритій комунікації з журналістами чи у свободі від регулювання для цих самих олігархів? Поки що немає відповіді.

З інтерв’ю не зовсім зрозуміло, як саме Зеленський планує будувати комунікацію з медіа та журналістами. Прес-конференцію Порошенка журналісти чекали півтора року. Що буде тепер? Зеленський не дав чіткої відповіді. Як приклад комунікації він навів свій брифінг у штабі після першого туру, який, нагадаю, тривав близько п’яти хвилин. Чи будуть проводитися прес-конференції взагалі, чи ми всі переходимо на “новий формат електронної комунікації”? Побачимо. Точно зрозуміло лише одне: він планує нечасто виходити до журналістів.

“Редкие появления, которые сводят людей вместе, объединяют их”, – сказав Зеленський в інтерв’ю, і з цим я абсолютно згодна. Його рідкісні появи у ЗМІ вже згуртували медіаспільноту, яка навіть підготувала спільне звернення із закликом до кандидата вийти на прес-конференцію.

Поки що, очевидно, нам усім треба готуватися до невизначеності. А професійним журналістам, можливо, до конкурсів, флешмобів, тенісних столів, за якими журналістами виграються інтерв’ю із Зеленським,  промоційних відеороликів.

Виконавча директорка Інституту масової інформації Оксана Романюк для “Детектора медіа”

Ще Статті