IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

1

11

64

5

22

Рекомендації для журналістів за підсумками висвітлення парламентської кампанії

Рекомендації для журналістів за підсумками висвітлення парламентської кампанії

  1. Маркувати політичну агітацію в зрозумілий для аудиторії спосіб. Журналіст має можливість формувати суспільну думку, і це накладає на медійників велику відповідальність. Для того щоб громадяни могли усвідомлено голосувати під час виборів, медіа щонайменше повинні почати маркувати політичну агітацію. Тим часом дані ІМІ свідчать, що лише невелика частка політичної реклами в медіа маркується в зрозумілий для аудиторії спосіб. Одним з вирішень цієї проблеми може бути запровадження змін до законодавства, які б посилювали відповідальність за джинсу.
  2. Відмовитися від псевдоекспертів і залучати справжніх спеціалістів. Не варто залучати як експертів суб’єктів виборчого процесу, оскільки у виборчих перегонах вони насамперед будуть просувати свої політичні інтереси, а не давати аудиторії якісну експертизу.
  1. Розробити механізми протистояння тиску медіавласників на редполітику. Це можливо зробити через посилення саморегуляторних механізмів у медіасфері. Ще одним кроком у цьому напрямі може бути посилення солідарності і взаємопідтримка колег.
  2. Дотримуватися професійних та етичних стандартів. Головним обов’язком журналіста є правдиво висвітлювати події та чесно інформувати людей про те, що відбувається. Нагадаємо основні принципи:
  • Журналіст зобов’язаний подавати інформацію, посилаючись на факти, походження яких він (вона) знає.
  • Журналіст не має ігнорувати суттєву інформацію чи фальсифікувати документи.
  • Журналіст має робити все можливе, щоб виправити будь-яку опубліковану інформацію, що виявилася згубно неточною.
  1. Ретельно ставитися до джерел та перевіряти інформацію. Бажано використовувати кілька джерел інформації. Не варто використовувати як єдине джерело інформації акаунти маловідомих людей у соціальних мережах. ЗМІ мають передавати факти, а не чутки, і тим більше не фейки. Аудиторія покладається на ЗМІ в тому, що саме професійні журналісти допоможуть відділити правду від брехні й чуток.
  2. Дотримуватися балансу в журналістських матеріалах. Це стосується і балансу в кожній окремій новині, і загалом збалансованого подання інформації. Якщо протилежна сторона конфлікту відмовилася надати свій коментар, її потрібно обов’язково поінформувати, що ви про це окремо згадаєте у своєму матеріалі. Зверніть увагу, що ви повинні говорити про відмову тільки тими словами, якими вам про це повідомили, тобто це може бути: “відмовилась”, “не захотіла”, “не мала часу”, “не бачить сенсу” тощо. Це убезпечить вас від можливих звинувачень у заангажованості.  Не варто забувати і про гендерний баланс.
  3. Не використовувати оціночні судження в новинах, чітко відокремлювати думку журналіста чи коментар експерта від фактів. У новинах також неприпустимі підміна фактів емоціями, яскраво забарвлені епітети й порівняння. Наприклад, краще не вживати таких яскраво забарвлених слів, як “скандальний”, “проблемний”, “безпрецедентний” тощо, всі подібні визначення вже містять оцінку події, яку журналіст не має висловлювати.
  4. Уникати мови ворожнечі, сексизму та з особливою увагою ставитися до висвітлення  вразливих груп населення.

Пам’ятайте, що репутація журналіста та ЗМІ безпосередньо залежить від дотримання професійних та етичних стандартів.

Ще Поради для журналістів