IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2019 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

4

41

1

10

Експертка ІМІ розповіла, які українські ЗМІ транслюють російські меседжі

Фото – Громадське радіо

Експертка Інституту масової інформації Олена Чуранова розповіла про дослідження, в результаті якого виокремили основні теми російської пропаганди, що підхоплюють українські інтернет-ЗМІ

— Ми обрали два російських сайти. Це “РИА Новости” та Russia Today. Це сайти, які фінансуються з держбюджету РФ, відомі, зокрема за сайтом StopFake, тим, що поширюють дуже багато фейків про Україну, є поширювачами наративів пропаганди. Також ми взяли 13 найпопулярніших українських новинних сайтів і проаналізували тиждень на російських та українських сайтах. По-перше, ми зосередилися на тому, про що розповідають російські сайти, відібрали ті новини і порівняли, чи є подібне висвітлення тих тем на українських сайтах. Результати такі, що насправді не все так погано: більшість українських сайтів такий формат висвітлення абсолютно не підхоплює, російські наративи не підхоплюють, проте є сайти, які роблять таке постійно.

Попередній моніторинг був у вересні. По суті, в цей пул потрапили ті самі сайти. Це “Страна”, Newsone, Вести, 112.ua.

— Цікаво, що це не російські теми, які розповсюджують українські ЗМІ, а наративи про Україну, які розповсюджують українські ЗМІ вслід за російськими.

— Так. Наприклад, був фейк про те, що начебто представник ОБСЄ спростував інформацію про присутність російських військ на Донбасі. Про це була новина на Russia Today, про це розповідали в низці російських ЗМІ. Йшлося про те, що було засідання Ради Безпеки ООН. Український представник розказував, спираючись на звіти ОБСЄ, про те, що є свідчення про те, що там присутні російські війська. Представник ОБСЄ сказав, що у звітах не вказують належність до армії, а просто вказують, що трапилося, кількість атак тощо, тобто він не сказав, що немає російських військ, але не підтвердив.

112.ua поставив цю новину точно з таким заголовком, як Russia Today.

— З чим ви пов’язуєте постійні посилання на російські ЗМІ, тобто використання українськими сайтами російських ЗМІ як джерела інформації? Можна говорити, що це свідомо робиться для пропаганди російських наративів. Якщо чесно, я часто з практики бачу, що це просто традиція ходити по новини на російські ЗМІ.

— Наше дослідження показало, що майже всі новинні українські сайти дуже часто використовують російські ЗМІ як джерела, іноді навіть тоді, коли немає сенсу. Наприклад, повідомляти про події у Венесуелі, спираючись на “РИА Новости”. Ми розуміємо, що Росія активно виступає за уряд Мадуро. У них є своя позиція. Використовуючи інформацію з російських джерел, ми вже подаємо недостовірну інформацію, тому що в російських ЗМІ ця інформація подається тільки в певному світлі. Якщо йдеться про міжнародні події, то це проблема.

Я не можу сказати, чому так відбувається, тому що може бути низка причин: може, хтось дійсно вірить у цей порядок денний, може, є вказівка використовувати саме цю інформацію в такому світлі, а хтось, може, просто не знає англійської мови чи закритий цим інформаційним простором і не хоче виходити за ці межі.

— Які теми були топовими?

— На першому місці — ситуація на сході України. За результатами попереднього моніторингу, ця тема так само була на першому місці. Російські ЗМІ щодня заповнюють новинну стрічку новинами про те, що “українські силовики обстрілюють мирне населення”. Українські ЗМІ цю тему не використовують. Думаю, це був би скандал, якби українські ЗМІ написали, що українська армія обстрілює мирне населення.

Друга тема, яка активно використовувалася, — це вибори. Сьогодні це хвилює російські ЗМІ. Поширюються наративи, що вибори не будуть легітимними, вони обов’язково будуть сфальсифіковані.

Третя тема — православна церква в Україні. Наративи такі, що це не церква, що це політичний проект, вони навіть не називають це церквою, кажуть, що це неканонічна церковна структура.

Якщо казати про українські ЗМІ, які це підхоплюють, то є сайт “Страна”, який стоїть на боці УПЦ МП, це видно. На сайті “Вести” є спеціальний розділ “Православный раскол в Украине”.

Ще Наша діяльність