IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2017 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

15

48

4

19

Звіт з моніторингу джинси та неналежного маркування. Листопад 2014 року

Із закінченням парламентської виборчої кампанії рівень джинси знизився більш ніж вдвічі. Так, у листопаді в друкованих виданнях рівень замовних матеріалів з 12 % у жовтні знизився до 5%. Схожа ситуація і з онлайн-виданнями: у жовтні експерти за тиждень виявили 108 матеріалів, а в листопаді за такий самий період часу вдвічі менше – 55 матеріалів з ознаками замовлення.

Такі результати щоденного моніторингу 6 загальнонаціональних друкованих видань («Комсомольская правда в Украине», «Факты», «Корреспондент», «Газета по-українськи», «Сегодня» і «Новое время»), та  6  інтернет – видань (Лига.net, Обозреватель, УНІАН, LB.ua, Укрінформ та Українська правда).

Співвідношення політичної джинси та комерційної теж змінилося. Якщо у період виборчих перегонів співвідношення політичної та комерційної джинси в друкованих виданнях складало в середньому 85% на 15%, то з завершенням виборчої кампанії це співвідношення склало 43% до 57% у листопаді.

Натомість в онлайн-виданнях значна перевага політичної джинси над комерційною збереглась і після виборів також у листопаді склала 76% політичної до 24% комерційної .

Найбільше – 47 замовних матеріали в листопаді розмістила газета «Сегодня», більшість цих матеріалів відносяться до так званого неналежного маркування, оскільки марковані назвами рубрик на кшталт «Официально», «Новости регионов».

Експертка ІМІ Олена Голуб вважає, що подібне маркування спрямоване на обдурювання читача та є способом обійти закон: «Незважаючи на те що в Законі «Про рекламу» чітко сказано, що рекламні матеріали мають бути чітко відокремленні від журналістських і позначені словами «Реклама», або «на правах реклами» низка загальнонаціональних видань маркує такі матеріали власно придуманими назвами рубрик, при тому кожне з видань само вигадує ці рубрики, мета цього очевидна – ввести в оману свого читача, видати замовний матеріал за журналістський».

Газета «Факты» за місяць розмістила на своїх шпальтах 14 матеріалів із ознаками замовлення, 5 з них політичного характеру.

13 матеріалів експерти виявили на сторінках «Газети по-українськи».

У листопаді лише 2 матеріали з ознаками замовлення виявлено в «Комсомольской правде в Украине».

Не виявлено джинси в журналах «Кореспондент» та «Новое время».

Серед онлайн-видань найбільше сумнівних матеріалів виявлено на сайті УНІАН, 41 матеріал за тиждень, 34 з них політичного характеру.

На сайті Обозреватель виявлено лише 10 матеріалів з ознаками замовлення, та 4 матеріали на LB.ua.

На решті моніторованих сайтів замовних матеріалів зафіксовано не було.

Проект реалізується за підтримки Інтерньюз Нетворк.

Ще Дослідження