IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

15

56

2

13

Моніторинг джинси у всеукраїнських друкованих та онлайн-ЗМІ. ІV-й квартал 2017

Найнижчий рівень замовних матеріалів у загальнонаціональних онлайн-ЗМІ у 2017 році зафіксовано в останньому 4 кварталі.

58 новин з ознаками замовлення виявив ІМІ за тиждень моніторингу десяти популярних інтернет-видань у 4 кварталі 2017 року. Абсолютна більшість (86%) — це політична джинса. У друкованих виданнях виявлено 15 таких публікацій.

Для порівняння, у 3 кварталі за такий же період було 64 джинсові новини в онлайн-виданнях і 10 матеріалів у друкованих.

Такими є результати тижневого моніторингу джинси десяти інтернет-видань (УНІАН, “Обозреватель”, “Цензор.нет”, 112.ua, “Страна.ua”, LB.ua, “Корреспондент.net”, “Українська правда”, “Ліга.net” та Укрінформ) та шести друкованих видань (“Факты и комментарии”, “Сегодня”, “Вести”, “КП в Украине”, “Газета по-українськи”, “Дзеркало тижня”), що провів ІМІ у жовтні 2017 р. за підтримки Інтерньюз Нетворк.

Не було виявлено джинси у виданнях “Українська правда” та “Страна.ua”, а також в газеті “Вести”.

У 4 кварталі 2017 року лідерами з замовлення джинси в онлайн-ЗМІ стали партія “Опозиційний блок” – 27% від усієї політичної джинси та Радикальна партія зі своїм лідером Олегом Ляшком – 25%.

Серед усіх ЗМІ, що підлягали моніторингу, найбільше замовних матеріалів було зафіксовано на сайті “Обозреватель” – 20 новин за один тиждень.

“Обозреватель”

За моніторинговий період (один тиждень) на сайті “Обозреватель” було розміщено 20 матеріалів з ознаками замовлення. У переважній кількості матеріали стосувалися двох партій: Опозиційного блоку та  Радикальної партії.

Теми замовних матеріалів стосувалися переважно реформ.

Наприклад:

Риторику джинсових матеріалів прокоментувала експертка ІМІ Олена Голуб: “Рівень політичної джинси переважно залежить від порядку денного парламенту: якщо розглядаються важливі законопроекти — рівень джинси зростає, якщо ні — то спадає. Тому риторика джинси наразі відображає позицію певної партії стосовно підтримки чи непідтримки певного законопроекту, наприклад медичної, судової чи освітньої реформ. Переважно це стосується реформ: медичної, судової, освіти”, — зазначає експертка.

Всі матеріали з ознаками замовлення на сайті були політичного характеру.

 “УНІАН”

16 матеріалів замовного характеру за моніторинговий період було виявлено на сайті “УНІАН”.

Більшість матеріалів мали іміджевий характер і висвітлювали діяльність Житомирської, Тернопільської та Дніпропетровської ОДА, а також Української Православної Церкви Московського патріархату.

Наприклад:

За спостереженням експертів ІМІ, ці матеріали до стрічки новин потрапляють з відповідних рубрик. Матеріали про діяльність ОДА потрапляють з рубрики “УНІАН Регіони”, але в переважній кількості висвітлюється діяльність лише трьох вище перерахованих ОДА та їх голів (підрубрики “Тернопіль” і “Житомир”). А от матеріали УПЦ МП потрапляють з рубрики “УНІАН Православ’я”, але стосуються переважно діяльності саме УПЦ Московського патріархату.

“ЛІГА.net”

7 неналежно маркованих  рекламних матеріалів виявлено у стрічці новин на сайті “ЛІГА”. Матеріали позначено рубрикою “ПРЕС-РЕЛІЗ” і мають економічний характер. У вихідних даних видання досить неоднозначно відзначено, що матеріали з цієї рубрики можуть друкуватися на правах реклами, таке розмите трактування не дає розуміння ідентифікації таких матеріалів. Також експерти ІМІ зазначають, що подібне маркування не відповідає законодавству, а також може вводити в оману аудиторію сайту.

Наприклад, у новині “Признаки хорошей новостроящейся недвижимости в большом городе” загалом йдеться, про те, на що варто зважати при виборі нерухомості, і лише в кінці новини зазначено, що всім вищеперерахованим рисам відповідає ЖК “Щасливий”.

По три матеріали з ознаками замовлення було розміщено на сайтах “Цензор”, “Укрінформ”, “112”, “Кореспондент” та LB.ua.

На сайті “Корреспондент” 2 матеріали стосувалися діяльності Віктора Медведчука, розміщені ці матеріали в рубриці “Мнение”, у вихідних даних зазначено, що матеріали у цій рубриці, а також у рубриках “Экспертиза”, “Заявление”, “Регионы”, “Деньги”, “Власть” друкуються на правах реклами.

Експерти ІМІ зазначають, що мало хто з пересічних громадян перед тим, як читати те чи інше інтернет-видання, читає його вихідні дані, тож такі матеріали переважною кількістю читачів не ідентифікуються як рекламні, що доводять коментарі під матеріалом.

Наприклад, коментарі під новиною “Медведчук: Сегодня нашему народу, как никогда, нужно духовное единство”.

На сайті “112” два матеріали стосувалися діяльності партій “Відродження” та “Опозиційний блок”, а один висвітлював позицію начальника Офісу великих платників податків Євгена Бамбізова.

Три матеріали з ознаками замовлення на сайті LB.ua мали економічний характер.

Матеріали з ознаками політичної замовності виявлені в державній інформаційній агенції “Укрінформ”, і стосувалися вони діяльності київського міського голови Віталія Кличка.

Наприклад, “Кличко: Майбутнє держави залежить від відповідальних людей, які показують результат” чи “Віталій Кличко: Ми не дозволимо забрати у киян спорткомплекс “Схід”.

Друковані ЗМІ

Найбільше замовних матеріалів серед друкованих ЗМІ було розміщено в газеті “Сегодня” – 7 матеріалів за тиждень. 6 з них було розміщено в рубриках, що, згідно з вихідними даними, виходять на правах реклами. Це рубрики “Актуально”, “Прямым текстом”, “Новости компаний”.

5 матеріалів з ознаками замовлення за тиждень було розміщено в “Газеті по-українськи”. 4 з них мали економічний характер та один політичний.

У газеті “Факты и комментарии” виявлено 2 матеріали з ознаками замовлення, в “КП в Украине” один.

Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації за підтримки програми У-Медіа Інтерньюз Нетворк у період з 16 по 22 жовтня 2017 року у десяти всеукраїнських інтернет-виданнях. З методологією моніторингу можна ознайомитись на сайті ІМІ.

IMI

Ще Дослідження