IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2017 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

24

74

5

31

Моніторинг джинси у всеукраїнських друкованих та онлайн-ЗМІ. ІІI-й квартал 2017

64 новини з ознаками замовлення виявив ІМІ за тиждень моніторингу десяти популярних інтернет-видань. Абсолютна більшість (87%) — це політична джинса. У друкованих виданнях виявлено десять таких публікацій, вісім — у газеті «Сегодня» та дві — у «Факты и комментарии».

Для порівняння, у травні за такий же період була 61 джинсова новина в онлайн-виданнях і 17 матеріалів у друкованих.

Такими є результати тижневого моніторингу джинси десяти інтернет-видань (УНІАН, «Обозреватель», «Цензор.нет», 112.ua, «Страна.ua», LB.ua, «Корреспондент.net», «Українська правда», «Ліга.net» та Укрінформ) та шести друкованих видань («Факты и комментарии», «Сегодня», «Вести», «КП в Украине», «Газета по-українськи», «Дзеркало тижня»), що провів ІМІ у липні 2017 р. за підтримки Інтерньюз Нетворк.

Не було виявлено джинси у виданнях «Українська правда»,  «Укрінформ», «Цензор.нет», «Ліга.net» та «Страна.ua», а також газетах «КП в Украине», «Газета по-українськи», «Дзеркало тижня» та «Вести».

Протягом періоду моніторингу беззаперечним лідером з замовлення джинси в онлайн-ЗМІ стала Житомирська ОДА. Третина всіх матеріалів з ознаками політичного замовлення стосувалась Житомирщини. На другому місці, як і минулого моніторингового періоду, виявилась Тернопільська ОДА і її очільник Степан Барна (14%), на третьому — УПЦ МП (11%).

Серед усіх ЗМІ, що підлягали моніторингу, найбільше замовних матеріалів було зафіксовано на сайті «УНІАН» — 36 новин за один тиждень.

 

УНІАН

УНІАН, як і минулого разу, є лідером з розміщення замовних матеріалів. За один тиждень — 36 матеріалів з ознаками замовлення, усі вони були політичного спрямування.

Більшість таких новин стосувалися діяльності двох облдержадміністрацій: Житомирської та Тернопільської. Наприклад:

Також на УНІАНі були новини на користь Української православної церкви Московського патріархату. Наприклад: «Священики УПЦ та волонтери забезпечили п’ять підрозділів ЗСУ ліками».

 

Обозреватель

Сім матеріалів за тиждень було виявлено на сайті «Обозреватель». Політичні замовні матеріали найбільше просували позицію лідера Радикальної партії Олега Ляшка. Наприклад:

Економічна джинса стосувалась «ВТБ Банку» та оператора мобільного зв’язку «Київстар».

 

112.ua

На сайті 112.ua було виявлено шість матеріалів з ознаками замовлення, три з них вийшли на користь партії «Відродження».

В одному з них партія виступила з критикою пенсійної реформи:

В іншому — виступила зі звичайними популістськими заявами:

 

Кореспондент

На сайті korrespondent.net виявлено п’ять джинсових матеріалів, чотири з яких стосувались Віктора Медведчука. Це були коментарі політика на різні теми.

Наприклад, про антиросійські санкції («Медведчук прокомментировал антироссийские санкции США»), Саакашвілі («Медведчук прокомментировал скандал с Саакашвили»),  зустрічі «нормандської четвірки» («Медведчук прокомментировал разговор “нормандской четверки”»).

Усі матеріали були розміщені з маркуванням «Мнение».

Один матеріал з ознаками економічної джинси маркувався «Прес-реліз» і був позицією компанії оператора цифрової мережі «Зеонбуд» у конфлікті з державним підприємством «Український центр радіочастот» («Центр радиочастот решил измерять современное телевидение с помощью непригодных “железок”»).

Ідентичний матеріал з таким же маркуванням вийшов і на LB.ua («Центр радіочастот вирішив вимірювати сучасне телебачення за допомогою непридатних “залізяк”»).

Нагадаємо, що, відповідно до Закону «Про рекламу», рекламні матеріали в медіа мають позначатись словами «реклама» або «на правах реклами».

 

LB.ua

На Lb.ua за тиждень виявлено п’ять публікацій з ознаками джинси.

Окрім маркування «Прес-реліз», видання використовує також «Новини компаній». Наприклад:

Або ж і взагалі ніяких маркувань не ставить, особливо до матеріалів політичного характеру. Наприклад: «Нардеп Вітко наполягає на необхідності інвентаризації землі в Україні».

 

Цензор.net

Джинсова новина на користь нардепа Вітка вийшла і на «Цензорі»: «Якщо держава не почне проводити моніторинг, то через десять років у нас не буде родючих земель, – Вітко».

Загалом на «Цензорі» виявлено п’ять новин з ознаками замовлення за тиждень.

Серед них були матеріали на користь федерацій металургів, які за допомогою подібних матеріалів лобіюють ухвалення чи, навпаки, неухвалення певних законів чи постанов:

 

Друковані ЗМІ

Серед друкованих ЗМІ у моніторинговий період експертами ІМІ  були виявлені 8 матеріалів з ознаками замовлення в газеті «Сегодня».

Це матеріали на користь Олега Ляшка:

  • «Команда Ляшко занялась спортивным воспитанием детей переселенцев»
  • «Ляшко доказал невиновность в суде»

А також комерційні матеріали про ПАТ «Київенерго», компанію VESCO, Укртелеком.

Такі матеріали видання маркує різноманітними позначками, як-от «официально», «новости компаний» та «актуально».

Проте читачам може бути незрозумілим таке маркування рекламних матеріалів, тому експерти ІМІ вважають, що такі маркування є маніпулятивними та такими, що вводять в оману аудиторію. Крім того, це порушення ЗУ «Про рекламу».

У газеті також виявлений матеріал на користь Гуманітарного штабу Ріната Ахметова. На думку експертки ІМІ Олени Голуб, це може бути пов’язано з редакційною політикою видання, власником якого і є Ренат Ахметов.

«Звичайно, швидше за все, за такі матеріали видання коштів не отримує. Журналісти отримують прес-релізи від “Штабу” і їх ставлять. Навряд чи в когось з колективу до цього виникають якісь питання», – зауважила Олена Голуб.

У газеті «Факти» виявлено два матеріали з ознаками замовлення. Один з них політичного характеру, це матеріал «Вадим Рабинович:  Правительство готово врать пенсионерам, чтобы сохванить власть». Інший матеріал комерційного характеру: «Офтальмолог Сергей Рыков: “Человеку, который пользовался очками для чтения и вдруг начал читать без них, нужно показаться врачу, – возможно, у него катаракта”» у статті наведені контактні дані «Інституту мікрохірургії ока», а лікар пропонує звертатися туди для вирішення проблем із зором.

 

Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації за підтримки програми У-Медіа Інтерньюз Нетворк у період з 24 по 30 липня 2017 року у десяти всеукраїнських інтернет-виданнях. З методологією моніторингу можна ознайомитись на сайті ІМІ.

Ще Дослідження