IMI

Гаряча лінія

Барометр свободи слова

Данi з початку 2018 року

Вбивства Побиття Перешкоджання Цензура Погрози

0

22

63

2

18

Моніторинг джинси у всеукраїнських друкованих та онлайн-ЗМІ. IІ квартал 2018

У другому кварталі 2018 року рівень джинси та неналежного маркування в інтернет-ЗМІ залишився практично незмінним порівняно з першим кварталом і становив 68 матеріалів (у першому кварталі – 73).  Водночас кількість джинси в друкованих ЗМІ зросла і становила 15 матеріалів (у першому кварталі – 10).

Такими є результати дослідження матеріалів з ознаками замовності (джинси) в десяти популярних українських інтернет-виданнях та в шести загальноукраїнських газетах (УНІАН, «Обозреватель», «Цензор.нет», 112.ua, «Страна.ua», ТСН.ua, «Корреспондент.net», «Українська правда», «Ліга.net», Укрінформ та «Факты и комментарии», «Сегодня», «Вести», «КП в Украине», «Газета по-українськи», «Дзеркало тижня»), що провів ІМІ у квітні 2018 р. за підтримки «Інтерньюз Нетворк»*.

Дослідження показало, що ЗМІ стали більше використовувати маркування для відокремлення замовних матеріалів від звичайних новин. Так, якщо раніше сайт УНІАНу практично не маркував замовних матеріалів, то в другому кварталі 2018 року, більше третини матеріалів з ознаками замовності на цьому ресурсі вже були промарковані. Експерти ІМІ вітають цей крок, проте наголошують, що маркування назвами рубрик на зразок «Актуально» все одно є порушенням і вважається неналежним маркуванням. Нагадуємо, що, згідно із Законом України «Про рекламу», реклама має бути чітко відокремлена і позначена словами «реклама» або «на правах реклами».

Українські друковані та онлайн-ЗМІ розробили цілу систему неналежного маркування замовних матеріалів. Так, політичну джинсу маркують переважно плашками «Офіційно», «Актуально», «Мнение», тоді як замовні матеріали економічного характеру виходять під рубриками «Новости компаний», «Експертиза», «Спецпроект» тощо.

Практично у кожного видання, яке підлягало моніторингу, виявився цілий перелік рубрик, якими маркуються замовні матеріали.

З поміж інтернет-ЗМІ лідером з розміщення замовних матеріалів став сайт УНІАНу (24 матеріали з ознаками замовлення), серед друкованих видань найбільше таких матеріалів містилось у газеті «Сегодня» (7 матеріалів з ознаками замовності).

Протягом періоду моніторингу не було виявлено матеріалів з ознаками замовлення на сайтах «Українська правда», «Страна» і в газетах «Вести» та «ГПУ».

 

ДЕТАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДЖИНСИ  В ІНТЕРНЕТ-ЗМІ

Співвідношення замовних матеріалів політичного та комерційного характеру в інтернет-ЗМІ в другому кварталі 2018 року становило 80% до 20% відповідно.

УНІАН

Протягом моніторингового періоду на сайті УНІАНу було виявлено загалом 24 матеріали з ознаками замовлення, з них 9 матеріалів було марковано неналежним чином (рубрики «Актуально», «Прес-реліз»).

Серед матеріалів з ознаками політичного замовлення переважали іміджеві матеріали УПЦ МП: «Семінаристи Київських духовних шкіл відвідали з концертом Прилуцьку виховну колонію», «Священик з Чернігівщини духовно підтримав військових в АТО».

Протягом періоду моніторингу на УНІАНі було зафіксовано три іміджевих новини про Російську православну церкву, актуальність і суспільна важливість яких є сумнівною. Наприклад, це новина «На кошти, зекономлені на купівлі квітів для Патріарха Кирила, придбали новий реанімобіль», про те, що в Москві купили новий реанімобіль на кошти, зібрані замість купівлі квітів Патріарху Кирилу.

Серед політиків на УНІАНі були помічені матеріали від НФ, Тимошенко, Рабіновича і його партії «За життя», мера Дніпра Бориса Філатова та інших.

«Обозреватель»

Протягом періоду моніторингу на сайті «Обозреватель» експертами ІМІ було виявлено 16 матеріалів з ознаками замовлення. Експерти ІМІ також звертають увагу, що кількість матеріалів з ознаками замовності на «Обозревателе» зросла вдвічі порівняно з першим кварталом 2018 року (8 матеріалів). 

З них 11 матеріалів були політичного спрямування і висвітлювали діяльність голови Дніпропетровської ОДА Валентина Резніченка: «У Дніпрі розпочали масштабне відновлення вуличного освітлення»; Олега Ляшка, який вислуховував проблеми звичайних українців: «Почути людей: Ляшко сходив на базар», «Ляшко прямо на автовокзалі у Рівному вислухав проблеми українців»; та Анатолія Гриценка, який хоч в одному з рейтингів опинився на першому місці: «Вибори президента України: Гриценко очолив рейтинг довіри виборців».

Окрім політичних замовних матеріалів на сайті, розміщувались і матеріали з ознаками замовлення економічного характеру. Це були матеріали на користь приватного медичного центру «Добробут» («Центр кардіохірургії “Добробут”: мініінвазивна операція на серці вже реальність»), державної лотереї «Лото забава» («В “Лото-Забава” анонсували масштабне оновлення») та інші.

На сайті «Обозреватель» було виявлено рекламний матеріал горілки «Первак Зубровка»  «Названо найкращу горiлку на травах»:

Як відомо, реклама алкогольних виробів заборонена на телебаченні та в друкованих ЗМІ, проте ніяк не регламентується в інтернет-ЗМІ. Медіа-юрист ІМІ Роман Головенко вважає, що в законодавстві наявний дисбаланс: «За законом про рекламу (ст. 22) реклама алкоголю заборонена в друкованих ЗМІ та значно обмежена за часом в аудіовізуальних ЗМІ. Але такої заборони немає щодо реклами в Інтернеті. Очевидно, що обмеження на ТБ встановлені з метою захисту дітей, хоча інтернет-аудиторія значною мірою їх охоплює, тому тут наявний дисбаланс. Причиною його є відсутність профільного закону, який би регулював діяльність інтернет-видань або принаймні веб-сайтів загалом».

 

112.ua

Протягом періоду моніторингу на сайті 112.ua було виявлено 7 матеріалів з ознаками замовлення, причому 6 матеріалів мали політичний характер.

Зокрема, два матеріали висвітлювали діяльність партії «Відродження»: «“Видродження” предлагает взять законопроект № 6292 за основу реформы соцзащиты чернобыльцев, – Владимир Пилипенко», «Партия “Видродження” будет претендовать на статус “третьей силы” на ближайших выборах, – политолог». Також на сайті мали місце матеріали на користь партії «Наш край», Дніпропетровської ОДА та її голови Валентина Резніченка, мера Києва Віталія Кличка.

Один матеріал стосувався  «Запоріжсталі»: «”Запорожсталь” завершила экологическую модернизацию аглофабрики», експерти ІМІ розцінили його як іміджевий матеріал, оскільки хоч і він стосувався комерційної структури, проте безпосередньо не є націленим на  отримання прибутку чи просування певного продукту чи торгівельної марки, що є ознакою комерційної джинси. Іміджеві матеріали, швидше, спрямовані на просування лояльності в суспільстві до певних структур.

 

ТСН.ua

На сайті «ТСН» було виявлено 12 матеріалів, маркованих неналежним чином. Нагадаємо, що, згідно із Законом «Про рекламу», рекламні матеріали мають маркуватися словами «реклама», або «на правах реклами». Проте на сайті «ТСН» рекламні матеріали маркуються назвами рубрик: «Новини компаній», «Прес-реліз», «Актуально», «Точка зору», «Офіційно», «Партнерський матеріал», про що вказано в Правилах користування сайтом в останньому пункті: «10.1 Матеріали з плашками “Реклама”, “Новини компаній”, “Прес-реліз”, “Актуально”, “Точка зору”, “Офіційно”, “Партнерський матеріал” публікуються на комерційних або партнерських засадах».

8 матеріалів мали політичний або іміджевий характер, 4 були комерційного спрямування.

Матеріали комерційного характеру маркувалися рубриками «Новости компаний», «Вікно»: «”Ролтон” відкриває для вас кулінарну Європу: купуйте, смакуйте та “прямуйте за виделкою“», “Уманьпиво”: зберігаємо традиції, йдемо в ногу з часом».

Іміджеві матеріали переважно маркувалися як «Партнерський матеріал»: «Приголомшливі стартапи і книжка, яка не “боїться” води. У Києві дітей навчали сортувати відходи».

Політичні замовні матеріали маркувались рубрикою «Актуально»: «Олександр Третяков: Міністра у справах ветеранів потрібно призначити не пізніше початку червня», «Юрій Голик: У Дніпропетровській області будуть реконструйовані всі опорні та основні школи».

 

«Корреспондент»

5 замовних матеріалів на цьому сайті було марковано неналежним чином. Згідно з поміткою на головній сторінці сайту, матеріали в рубриках «Думка», «Експертиза», «Заява», «Регіони», «Гроші», «Влада» публікуються на правах реклами.

Політичні матеріали стосувалися Віктора Медведчука та Фонду Бориса Колесникова: «Медведчук: Стремление Киева в НАТО уже раздражает Запад», «Лучшие украинские студенты изучают архитектуру в Дубае».

Також на сайті виявлено два рекламні матеріали міцних алкогольних напоїв.

Причому матеріал про горілку «Первак Зубровка» був повністю ідентичним до матеріалу на «Обозревателе», навіть з тою самою ілюстрацією. Другий матеріал стосувався також горілки – «Мороша».

На думку медіа-експертки Олени Голуб, «реклама алкоголю та тютюнових виробів особливо негативно впливає на молоду аудиторію і потребує додаткового регулювання для інтернет-ЗМІ».

 

«Цензор»

Протягом періоду моніторингу на цьому ресурсі було зафіксовано 4 матеріали з ознаками замовлення без маркування. Один матеріал був аналогічний до матеріалу на сайті 112.ua і  мав іміджевий характер – у ньому йшлося про модернізацію газоочистних споруд на металургійному комбінаті «Запоріжсталь» «”Запорожсталь” завершила модернизацию газоочистных систем агломашин для обеспечения очистки в соответствии с европейскими нормативами» Політичні матеріали стосувалися діяльності міського голови Дніпра Бориса Філатова: «Автопарк скорой помощи в Днепре пополнили еще 10 современных машин, – Филатов”, «В этом году в Днепре заработает веб-сервис “Кабинет жителя”, появятся новые маршруты, учебные центры и многое другое, – Филатов опубликовал план. СЛАЙДЫ», а також голови партії «Народний фронт» Арсенія Яценюка та кандидата в президенти Анатолія Гриценка.

ДЕТАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ДЖИНСИ  В ДРУКОВАНИХ ЗМІ

У газетах за моніторинговий період було виявлено 15 матеріалів з ознаками замовлення, з них 7 були  неналежно маркованими рекламними матеріалами.

Співвідношення замовних матеріалів політичного та комерційного характеру в друкованих ЗМІ склало 67% до 33% відповідно.

«Сегодня»

Серед друкованих видань антилідером з розміщення матеріалів з ознаками замовності, як і в попередньому моніторинговому періоді, стала газета «Сегодня». У виданні було виявлено 7 матеріалів з ознаками замовності, причому 6 з них були марковані назвами рубрик «Актуально» та «Финансовый рынок». Цікаво, що, згідно з вихідними даними газети «Сегодня», у виданні 14 (!) рубрик, у яких друкуються рекламні матеріали.

Один матеріал, що експерти ІМІ віднесли до джинси, присвячувався Фонду Ріната Ахметова, що, на думку ІМІ, є прикладом впливу власника на редакційну політику видання. Адже і фонд, і газета належать одному власнику – Рінату Ахметову.

Неналежно марковані матеріали політичного характеру висвітлювали діяльність Олега Ляшка: «Румяные дети растут на украинском молоке, а не на пальмовом масле», Опозиційного блоку – «Без прочного мира не будет процветания».

Матеріали комерційного характеру присвячувались: Київському національному університету культури і мистецтв («Университет культуры отпраздновал 25-летие ректорства Михаила Поплавского»), «Альфа-банку» («Успеть за 59 минут: лекция, прическа или кредит на мечту»), Forward Bank («Альтернативы депозитам сегодня нет»).

 

«Аргументы и факты»

Протягом періоду моніторингу у виданні було зафіксовано 4 матеріали з ознаками замовності, з них один матеріал – комерційного характеру та 3 – політичного. Комерційний матеріал присвячувався Київському національному університету культури і мистецтв (в інших виданнях ідентичний матеріал був маркований рекламними рубриками). Політичні матеріали присвячувалися лідеру партії «За життя» Вадиму Рабіновичу, представнику Президента в Парламенті Ірині Геращенко та очільнику Києва Віталію Кличку.

Згідно з вихідними даними газети, рекламні матеріали маркуються рубриками: «Открытое письмо», «Новости отрасли», «Официально», «Новости компаний», «На заметку потребителю», проте матеріалів під цими рубриками не було, натомість ті матеріали, що потрапили до вибірки ІМІ, були позначені рубриками «Дата», «Благое дело», «Так и сказал», що не віднесені у вихідних даних до рекламних. Зазначимо, що у виданні практично всі матеріали виходять під певною рубрикою.

«КП в Украине»

4 матеріали з ознаками замовності було зафіксовано в газеті «КП в Украине». Три матеріали з ознаками замовлення мали політичний характер і не були марковані жодним чином. Один матеріал з ознаками замовності присвячувався Київському національному університету культури і мистецтв та  маркувався рубрикою «Факт», що є неналежним маркуванням.

Джинсові матеріали висвітлювали діяльність партій «Відродження» та «Радикальна партія», а також фонду Ріната Ахметова.

Згідно з вихідними даними газети, матеріали в рубриках: «Факт», «Открытая трибуна», «Новости компаний», «Бизнес-пресс» і «PR» розміщуються на правах реклами.

Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації за підтримки програми «У-Медіа» «Інтерньюз Нетворк» у період з 23 по 29 квітня 2018 року в десяти всеукраїнських інтернет-виданнях. З методологією моніторингу можна ознайомитись на сайті ІМІ.

 

IMI

Ще Дослідження