ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Методологія моніторингу місцевих ЗМІ Півдня та Сходу України (UCBI 2017)

15.02.2017, 17:01

Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації з 16-29 січня 2017 року включно у восьми регіонах України одночасно: Харків, Дніпро, Запоріжжя, Одеса, Миколаїв, Херсон, Луганщина (Сєвєродонецьк) та Донеччина (Маріуполь і Краматорськ).

У кожному регіоні проаналізували:

  • три друковані ЗМІ: усі журналістські матеріали усіх випусків, що вийшли в період моніторингу (за винятком Сєвєродонецька, в якому одна газета);

  • чотири інтернет-ЗМІ: усі новини зі стрічок новин протягом першого тижня моніторингу 16-22 січня включно;

  • два телеканали: новини з вівторкових та четвергових вечірніх випусків новин.

ХАРКІВ: газети “Время”, “Слобідський край”, “Вечірній Харків”; інтернет-видання “Сайт города Харькова” 057.ua, “Статус Кво” sq.com.ua, “Городской дозор” dozor.kharkov.ua, “Главное” glavnoe.ua; телеканали “7-ий канал” і “А/ТВК (АТН)”.

ОДЕСА: газети “Одесский вестник”, “Вечерняя Одесса”, “Одеські вісті”; інтернет-видання “Думская” dumskaya.net, “Сайт города Одессы” 048.ua, “Украинская служба информации Одесса” usionline.com, “Трасса Е-95” trassae95.com; телеканали “7-ий телеканал” та “Репортер”.

ДНІПРО: газети “Наше місто”, “Дніпро вечірній”, “Зоря”; інтернет-видання “Gorod.dp.ua”, “Забеба” zabeba.li, “Сайт города Днепра” 056.ua, “Vgorode.ua” dp.vgorode.ua; телеканали “34 телеканал” та “11 канал”.

ЗАПОРІЖЖЯ: газети “МИГ”, “Панорама”, “Запорозька Січ”; інтернет-видання “Сайт города Запорожья” 061.ua, “Забор” zabor.zp.ua, “Запорожский городской портал” misto.zp.ua, “Репортер UA” reporter-ua.com; телеканали “ТВ-5”, “Алекс”.

ДОНЕЧЧИНА: газети “Ильичевец”, “Приазовский рабочий” (Маріуполь), “Восточный проект” (Краматорськ); інтернет-видання mariupol.tv (Маріуполь), mrpl.city (Маріуполь), “Восточный проект” vp.donetsk.ua (Краматорськ), “Сайт города Краматорска” 6264.com.ua; телеканали МТВ (Маріуполь), ДоТБ (Краматорськ).

ЛУГАНЩИНА: газета “Сєвєродонецькі вісті”; інтернет-видання “Сайт города Северодонецка” 06452.com.ua, “Мой город” sever.lg.ua, “Первая полоса” 1polosa.net, “Сегодня в Северодонецке” svsever.lg.ua; телеканали “ЛОТ”, “Акцент”.

МИКОЛАЇВ: газети “Вечерний Николаев”, “Южная правда”, “Рідне Прибужжя”; інтернет-видання “Преступности.нет” news.pn, “НикВести” nikvesti.com, “Новости-Н” novosti-n.org, “Корабелов.інфо” korabelov.info; телеканали “Миколаїв” (ОДТРК), “НІС-ТВ”.

ХЕРСОН: газети “Гривна”, “Вгору”, “Новий день”; інтернет-видання “Херсон Онлайн” khersonline.net, “Херсонські вісті” visti.ks.ua, “Херсонці” khersonci.com.ua, “Херсонщина за день” ksza.ks.ua; телеканали “Скіфія”, “ВТВ+”.

 

1 ЕТАП — Тематика новин

Новини аналізувались на висвітлення таких тем:

  • Війна на Сході

  • Здоров’я та охорона здоров’я

  • Державна політика

  • Місцева політика

  • Міжнародні новини

  • Економічні та бізнес-новини

  • Навколишнє середовище

  • Новини з Росії

  • Новини з окупованих територій

  • Місцеві культурні події

  • Все про життя зірок

  • Кримінал, нещасні випадки, ДТП тощо

  • Погода

  • Спорт

  • Освіта

  • Громадянське суспільство

  • Корупція та протидія корупції

  • Наука та технології

  • Конфліктно вразливі групи населення (військові з АТО, ветерани АТО, вимушені переселенці, військові волонтери, діти чи інші родичі військових)

  • Інше

По кожній темі визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.

Якщо новина покриває кілька тем — її відносять до тієї, тему якої покриває більше.

 

2 ЕТАП — Матеріали з ознаками замовлення (джинса)

Новини аналізувались на присутність ознак політичної та комерційної джинси.

Типові ознаки комерційної джинси:

  • матеріали направлені на просування певної торгової марки, або товару чи послуги певної торгової марки;

  • у матеріалі безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта;

  • в таких матеріалах можуть міститись елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.

Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):

  • матеріали просувають певні законопроекти, що необхідні виробникам певних товарів чи послуг, або ж нівелюють законопроекти, що їм зашкодять;

  • матеріали пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг;

  • матеріали направлені передусім на отримання коштів.

Типові ознаки політичної джинси:

  • Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру;

  • Один і той самий матеріал трапляється одночасно у кількох ЗМІ, притому у деяких він може знаходитись під плашками, які ідентифікують рекламу;

  • Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні у суспільстві;

  • Просування певної популярної у суспільстві ідеї певним політиком;

  • Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні).

Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):

  • Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією;

  • Просування політичної ідеї.

По комерційній та політичній джинсі визначається відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів.

Окремо визначаються головні замовники політичної та комерційної джинси.

 

3 ЕТАП — Джерела інформації

Новини аналізувались на джерело інформації:

  • Власний кореспондент

  • Офіційні структури та особи

  • Соціальні мережі

  • Інші місцеві ЗМІ

  • Загальнонаціональні ЗМІ

  • Російські ЗМІ

  • ЗМІ окупованих територій

  • Іноземні ЗМІ (крім російських)

  • Експерт

  • Анонімне джерело

  • Очевидці

  • Не зазначено

  • Інше

Якщо новина містила кілька джерел інформації — її відносили до кількох категорій.

По кожному джерелу інформації визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.

 

4 ЕТАП — Жанри журналістики

Місцеві інтернет-видання та газети аналізувались на наявність різних жанрів журналістики:

  • Новини

  • Репортажі

  • Блоги, авторські колонки

  • Інтерв’ю

  • Журналістські розслідування

  • Аналітика

  • Інше

Новина – стисла інформація про те, що сталося.

Інтерв’ю — це журналістський матеріал, який передбачає розпитування відомої чи анонімної особи, щоб виявити інформацію, пояснення, позицію, які мають сенс, коли їх повідомляє саме ця людина, щоб передати потім зібрану інформацію аудиторії у формі запитань-відповідей.

Репортаж — це журналістський матеріал безпосередньо з місця події. Завдання репортажу — передати аудиторії атмосферу події через органи чуття журналіста.

Розслідування — це матеріал, у якому відкриваються суспільно важливі факти, які з тих чи інших причин були приховані, і для отримання яких необхідно було провести певну розслідувальну діяльність. Темою розслідування завжди є проблема або запитання. Відповіді на поставлене в розслідуванні запитання ніколи не бувають відомі заздалегідь — їх треба шукати в джерелах інформації.

Аналітична стаття – розгорнутий журналістський матеріал на визначену тему з аналізом фактів та явищ. Стаття — це локальне відображення життєво-важливих явищ, проблеми або актуальної ситуації. Масштабні висновки передують характеристикою фактичних даних і ситуацій, розглянутих у сукупності. Факти у статті грають ілюстративну роль, у статті важливі проблема і явище.

По кожному журналістському жанру визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.

 

Дослідження проводилось Інститутом масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

 
 

 

Liked the article?
Help us be even more cool!