Звіт з моніторингу гендерного балансу. Березень 2014 рік


У березні різко скоротилася представленість жінок в загальнонаціональних  друкованих та Інтернет-ЗМІ. Такі результати моніторингу гендерного балансу, що проводить ІМІ в 5 друкованих та 5 інтернет-ЗМІ.

Так за сумою представленості чоловіків та жінок по трьох категоріях (кількість фото чоловіків та жінок; кількість матеріалів присвячених чоловікам та жінкам, а також кількість експертів різних статей), в газетах у березні  жінки представлені на 32% (попереднього місяця 44%), у інтернет-ЗМІ на 25% (у січні – 30% ), а в журналах жінки представлені всього на 14% (у лютому на 43%).

Такий стан речей на думку експерти ІМІ Олени Голуб пов'язаний з військовою ситуацією в країні: «Країна практично перебуває у стані війни, в такій ситуації на перший план виходять чоловіки, принаймні так історично склалося в нашій країні. Дуже багато матеріалів у березні  було присвячено військовим і коментували події в основному  чоловіки-експерти, оскільки в українській армії служить досить мало жінок і всі вони далеко не на керівних посадах.

Також багато матеріалів присвячені уряду, але оскільки в нашому уряді лише одна жінка, то ж і в політичних матеріалах представленість прекрасної статті дуже низька».

Тепер детальніше рівень представлення чоловіків та жінок за трьома категоріями:

Категорія Експерти в матеріалах:

Газети – чоловіки  72% – жінки 28% (74% -26% у січні

Журнали – чоловіки85 % – жінки 15 % (78%-22%)

Інтернет – чоловіки 87 % – жінки 11 % (72% - 28%)

Категорія Герої матеріалів:

Газети – чоловіки 69 % – жінки 31% (67%-33%)

Журнали – чоловіки 90 % – жінки 10 % (55%-45%)

Інтернет – чоловіки 84 % – жінки16 % (74% - 26%)

Категорія Фото:

Газети – чоловіки 65% – жінки  35% (58% - 42%)

Журнали – чоловіки 82 % – жінки 18 % (69% - 31%)

Інтернет – чоловіки 55% – жінки 45 % (64% - 36%)

У березні всі без виключення видання погіршили показники представлення жінок на своїх сторінках.

Найкращі показники продемонстрували видання «Комсомольская правда в Украине» та «Сегодня», найгірші сайт «Обозреватель».

Інтернет-ЗМІ:

УНІАН – 4,2

Ліга – 5

LB.ua – 3,2

Українська правда  - 4,6

Обозреватель – 6

Газети:

«Комсомольская правда в Украине» - 2,2

«Сегодня» - 2,3

«Факти» - 3

Журнали:

«Український тиждень» - 4

«Корреспондент» - 4

Примітка: оптимальний для видання є 1 бал, оскільки означає дотримання гендерної рівноваги у виданні. Відповідно, якщо менше одиниці – переважають жінки, більше – чоловіки.

Окрім кількісних показників, експерти ІМІ проаналізували теми, в яких найчастіше жінки виступають експертками та героями матеріалів.

«Жінки часто висвітлюються як другорядний елемент суспільства, так на приклад на сайті «Обозреватель» поряд з безліччю суспільно-важливих  матеріалів про  чоловіків –політиків, військових, лікарів, більшість новин про жінок є «жовтими» і відображають жінок м’яко кожучи у не найкращому світлі, на кшталт «Беременная британка выпила укус по совету интернета и умерла», «Любовница Джагера повесилась на шарфе», «27-летняя студентка-медик хочет выручить за свою девственность 400 000 доларов», «Кейт Бекенсейл с причеккой «я у мамы вместо ершика» і таких прикладів безліч», - прокоментувала Олена Голуб.

Як було зазначено експерткою, більшість матеріалів в яких фігурують жінки не є суспільно-важливими, це зазвичай спортсменки «Українська тенісистка Цуренко вийшла в друге коло ITF » (УНІАН), чи доньки політиків «Дочь реионала Струка ездит на Porsche за 120 тисяч доларов», «Внучка екс-премьера Украины отметила в Майами свое 28-летие» (Обозреватель).Багато жартівливих матеріалів у березні було присвячено прокурорці з Криму  Наталлі Поклонські «Блондинка- прокурор Крыма стала интернет-мемом» (Обозреватель).

Були також матеріали присвячені Юлії Тимошенко «Леди Ю»  (Корреспондент), «Тимошенко заявила, що бере на себе відповідальність за ситуацію в країні» (УНІАН).

Найширше використовуваною експерткою у березні стала заступник секретаря РНБО Вікторія Сюмар, яка коментувала широко розповсюджувану тему про інформаційної війни.

Інші жінки –експерти коментували в основному теми медицини та освіти.

Методологія моніторингу:

Лідери та аутсайдери моніторингу визначалися за балами, які видання отримали в результаті аналізу кожного друкованого видання по 9 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок на першій сторінці; кількість тем, присвячених чоловікам та жінкам, що винесені на першу сторінку; топ- інтерв’ю присвячені різним статям; головне фото на першій сторінці; автори статей; кількість фото у виданні чоловіків та жінок; кількість матеріалів у виданні, присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів різних статей.

Інтернет-видання аналізувалися у шести категоріях: кількість топ-тем присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів у топ темах чоловіків та жінок; кількість авторів блогів та авторських колонок; кількість фото чоловіків та жінок на головній сторінці; кількість героїв новин чоловіків та жінок, а також кількість експертів у новинах різних статей.

Бали визначалися за формулою:

Відповідно, якщо співвідношення чоловіків та жінок у кожній з категорій однакове, дорівнює 1, то в результаті маємо і отримати одиницю, це в ідеалі, тобто балансу у висвітлені чоловіків та жінок дотримано. Відповідно, якщо менше 1 то переважають жінки і навпаки, якщо більше одиниці то переважають чоловіки.



comments powered by Disqus