Гендерний моніторинг. Звіт за листопад 2013 року


У листопаді, серед 10 досліджуваних ЗМІ, найбільше дотримувались гендерного балансу щоденні газети «Сегодня»  та «Комсомольская правда в Украине».  Серед п’яти  інтернет- видань, найкращі показники гендерного балансу у листопаді продемонструвала Ліга, на другому місці – Українська правда, яка у жовтні була першою серед інтернет-видань. Такі дані подає щомісячний моніторинг гендерного балансу, що проводиться Інститутом масової інформації.

З балами, що отримало кожне з досліджуваних видань можна ознайомитись у верхній частині інфографіки.

Порівняно з жовтнем 2013 року, незначне покращення гендерного балансу зафіксовано лише в газетах, натомість і журнали, і інтернет-видання погіршили свої результати.

З трьох типів видань, проаналізованих ІМІ (газети, журнали та інтернет-видання),  вже три місяці поспіль найближчими до дотримання гендерного балансу є газети, найгірші показники у листопаді продемонстрували журнали (у жовтні – інтернет- видання).

гендер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експерти ІМІ також проаналізували видання на відсоткове співвідношення представленості  чоловіків та жінок у 4 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок, кількість експертів , кількість героїв публікацій різних статей та авторство статей. Додатково, в Інтернет-виданнях аналізувалась складова авторів блогів та колонок.

У всіх категоріях, окрім авторства статей у друкованих виданнях, виявилась значна перевага чоловіків над жінками (нижня частина інфографіки).

Категорія Експерти в матеріалах:

Газети –чоловіки 70% - жінки 30%  (у жовтні 74% - 26%)

Журнали –чоловіки 89% - жінки 11% (у жовтні 78% - 22%)

Інтернет –чоловіки 81% - жінки 19% (у жовтні 85% - 15%)

 Категорія Герої матеріалів:

Газети –чоловіки 61%  - жінки 39% (у жовтні 62% і 38% відповідно)

Журнали –чоловіки 86% - жінки14 % (у жовтні 64% і 36% відповідно)

Інтернет –чоловіки 81% - жінки 19% (у жовтні 79% і 21% відповідно)

Категорія Фото:

Газети – чоловіки 62% - жінки 38% (у жовтні 60% і 40% відповідно)

Журнали –  чоловіки 73% - жінки 27% (у жовтні 72% і 28% )

Інтернет – чоловіки 75 % - жінки 25% (у жовтні – 64% і 32%)

Можна зробити висновок, що з цих трьох категорій у жовтні видання найгірше дотримувались балансу у представленості жінок як експерток.

Найкращі показники в категорії Автори матеріалів, наприклад в газетах цей показник є на користь жінок:

Газети – Чоловіки 39% – жінки 61% (у жовтні чоловіки 41% - жінки 59%)

Журнали –чоловіки 56% - жінки 44%

Інтернет –чоловіки 72 % - жінки 28% (Автори блогів та авторських колонок)

За сумою представленості чоловіків та жінок по трьох категоріях (кількість фото чоловіків та жінок; кількість матеріалів присвячених чоловікам та жінкам, а також кількість експертів різних статей), у газетах в листопаді жінки представлені на 36% (попереднього місяця 35), у журналах на 16%( у жовтні 28%), а в інтернет-виданнях  на 21%  у жовтні - 22% (середня частина інфографіки).

Окрім кількісних показників, експерти ІМІ проаналізували теми, в яких найчастіше жінки виступають експертками та героями матеріалів.

На відміну від попередніх місяців у листопаді досить багато політичних новин  були присвячені міжнародним жінкам - політикам. Це передусім пов’язано з ситуацією навколо підписання  Україною асоціації з Євросоюзом. Головними спікерами були: : Ангела Меркель, Даля Грибаускайте (в контексті Саміту у Вільнюсі), королева Єлизавета ІІ.

Українська жінка- політик, яка активно обговорювалась  як в інтернет-ЗМІ так і в друкованих, це Ірина Фаріон в контексті її комуністичного минулого.

Стабільна тема – проститутки (Обоз: проститутки Горлівки вирішили працювати по тарифу), секс і відносини (Ксеня Собчак розповідає що Тіна Канделакі зустрічається з Курченком), стрип-клуб для жінок в центрі Києва тощо.

З позитивних – вело-охоронці для  жінок увечері, жінки-блогери. «Сегодня» дало теж більше інтерв’ю з жінками, серед них можна виділити розмову з психологом Юноною Лотоцькою.

У листопаді 2013 року Інститут масової інформації провів моніторинг п’яти друкованих видань  (газет «Факти», «Комсомольская правда в Украине», «Сегодня» та журналів «Корреспондент» та «Український тиждень»),  та п’яти  інтернeт-видань («Українська правда», «Обозреватель», «УНІАН», «Ліга» і  «Лівий берег») з точки зору гендерного балансу. Зокрема, експерти ІМІ аналізували кількісні показники - присутність жінок і чоловіків в якості авторів, героїв статей та експертів, та якісні – контекст, у якому жінки представлені в ЗМІ, та зміст фотографій. В середньому експерти за місяць проаналізували близько тисячі матеріалів в інтернет- виданнях та 550 в друкованих.

Лідери та аутсайдери моніторингу визначалися  за балами, які видання отримали в результаті аналізу кожного друкованого видання по 9 категоріях: кількість фото чоловіків та жінок на першій сторінці; кількість тем присвячених чоловікам та жінкам, що винесені на першу сторінку; топ-інтерв’ю присвячені різним статтям; головне фото на першій сторінці; автори статей; кількість фото у виданні чоловіків та жінок; кількість матеріалів у виданні присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів різних статей.

Інтернет- видання аналізувалися у шести категоріях: кількість топ- тем присвячених чоловікам та жінкам, кількість експертів у топ темах чоловіків та жінок; кількість авторів блогів та авторських колонок; кількість фото чоловіків та жінок на головній сторінці; кількість героїв новин чоловіків та жінок, а також кількість експертів у новинах різних статей.

Бали визначалися за формулою:

 формули.jpg

Відповідно, якщо співвідношення чоловіків та жінок у кожній з категорій однакове, дорівнює 1, то в результаті маємо і отримати одиницю, це в ідеалі, тобто балансу у висвітлені чоловіків та жінок дотримано. Відповідно, якщо менше 1 то переважають жінки і навпаки, якщо більше одиниці то переважають чоловіки.



comments powered by Disqus